Permalänk
Medlem

Prova Linux, verkar krångligt

Har bläddrat runt lite här på forumet och tänkte ev prova linux på min server, det skall tydligen vara bättre än w98. Men dom grejerna som ligger på den burken tas dom bort som med vissa win installationer, för övrigt så kör jag musik från den datorn oxå.

Det verkar vara väldigt krånligt att installera linux. man måste tydligen bränna ner på cd i vissa filformat, stämmer det?
Är det korrekt att det är "distar" man skall ladda ner?
Datorn är en håll i er nu... en F@mily net med 126ram

Så jag skulle behöva lite råd tack.

/Jonas

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem

Re: Prova Linux, verkar krångligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasz
Har bläddrat runt lite här på forumet och tänkte ev prova linux på min server, det skall tydligen vara bättre än w98. Men dom grejerna som ligger på den burken tas dom bort som med vissa win installationer, för övrigt så kör jag musik från den datorn oxå.

Det verkar vara väldigt krånligt att installera linux. man måste tydligen bränna ner på cd i vissa filformat, stämmer det?
Är det korrekt att det är "distar" man skall ladda ner?
Datorn är en håll i er nu... en F@mily net med 126ram

Så jag skulle behöva lite råd tack.

/Jonas

Tanka hem valfri distributions .iso filer, kör nero och ta file -> burn image. Bränn och boota sen med skivan. För att sen kunna köra mp3'orna från din windows mot servern så ska du se till att installera samba. Det som gäller när man installerar Linux är att man ska vara målmedveten, det är även bra att ha en kompis man kan fråga. Som sagt ge inte upp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Appro på samba.. jag funderar på att gå över till webdav. Kanske vore något att titta på.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Appro på samba.. jag funderar på att gå över till webdav. Kanske vore något att titta på.

Ur min synpunkt tycker jag man ska låta webDav utvecklas ett tag till innan man börjar använda det. Känns inte som om det är lika genomarbetat som SAMBA ännu. Men det ser ju lovande ut iaf.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Ur min synpunkt tycker jag man ska låta webDav utvecklas ett tag till innan man börjar använda det. Känns inte som om det är lika genomarbetat som SAMBA ännu. Men det ser ju lovande ut iaf.

Då behöver de nog testare *hint-hint*.

Topic. Tex fedora core 1 ska nog inte vara så svårt alls.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Hehe, Fedora Core 1 är ju (om möjligt) ännu lättare än windows att installera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Apple kör stenhårt på det till sina iDisks. Verkar funka bra. Samba har massa jobbigheter enligt mig. Drygt att confa upp och känsligt som fan.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D3f3ct
Hehe, Fedora Core 1 är ju (om möjligt) ännu lättare än windows att installera.

eller hur, till skillnad från i windows så står det precis hur och vad man ska göra i Anaconda (installationsprogrammet som redhat och fedora kör med, även mandrake tror jag)...

edit: vad är webDav? aldrig hört talas om det förut och hittade ingen nyttig info på www.webdav.org

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Kör SME server så slipper man bry sig.
http://www.contribs.org

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

haha, and there is bernt!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Detta, samba, vad har det för funktion?

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

2. Fildelningsprogramvara

Samba (http://samba.org/) är namnet på en fri programvara som gör det möjligt att använda ett stort antal plattformar, exempelvis en Linux-maskin, som filserver i ett nätverk där övriga maskiner kör Microsoft Windows.

Stödda plattformar

* AIX
* *BSD
* Linux
* [Digital Unix]?
* IRIX
* OSF?
* SCO
* HP-UX
* mvs?
* Novell
* sinix
* Solaris
* VMS

www.susning.nu/Samba ;9
jag har skrivit om ytterst lite för att det inte ska vara gramatiska fel i beskrivningen.

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk

Samba (3) funkar även utmärkt som domänkontrollant i ett Windowsnätverk. Man kan göra mycket med Samba.

Permalänk
Medlem

Du bör vara medveten om att det kan ta en hel del tid, men har man minsta lilla datorintresse så tror jag det är värt att offra den tiden för att installera och lära sig exempelvis linux. Hur kul som helst när man lärt sig lite grunder!

Visa signatur

To live is to die! QW & Metal 4ever!