Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Avstängd

vattenkyla microvågsugn

Jag Antar att den störande fläkten i micråvågsugnen är till för att kyla? Det är rätt jobbigt när man vill värma en billys panpizza på natten och micron låter så frugan plus grannarna vaknar. Därför tänkte jag bygga in en vattenkylning på den, någon som har erfarenhet på detta?

Permalänk
Medlem

Haha, snacka om att ha pengar över
Du får nog öppna och se efter vad fläkten kyler?
Sen skapa vattenblock som kyler dom delarna

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Haha... ändå roligt inlägg!!

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk
Medlem

sätt in en papst

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog skita i vattenkylningen och sätta dit några feta passiva kylflänsar istället...

EDIT: Och en fläkt som snurrar på ganska låga varv så att du har nån form av genomströmning iaf...

BTW: Min micro har ingen fläkt... Du kanske kan byta micro istället ???

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Fel forumdel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Fel forumdel...

På vilket sätt då??? Denna forumsdelen handlar om kylning... Klockrent tycker jag...

Visa signatur

Permalänk

eget bygge kanske..?
jaja, ok då:D

Permalänk

Är det verkligen en fläkt som ger ifrån sig allt det där oväsendet från en micro??? Är inte helt säker på det...

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

tror själva microplattorna ger ifrån sig en betydande del av ljudet.
de laddas väl med ganska mycket energi om jag inte har helt fel.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Testpilot

Det brukar sitta en sorts fläkt i toppen av micron, fast den kyler inte utan reflekterar microvågorna så dom sprids över hela ugnen.
Fläkten sitter bakom plast då microvågor kan gå igenom det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

min nya sunkiga micro låter som fan efter att den värmt klart för att "dra ut varmluften"

så visst gör kylningsutbyte en klar fördel, kanske köra vapo när vi ändå är igång?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

dagens i-landsproblem..
haha, kul tråd dock..

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Avstängd

Jag är nästan helt säker på att det är en fläkt som för ljudet, har inte skruvat isär den än. Jag trodde att fläkten var till för att kyla microhuvudet men jag kan ju ha fel?

Permalänk
Medlem

hehe Finns de inget på komplet?

Hmm ska du klocka mikron så kan de nog vara bra med en störe fläkt, hur många MHz är den på nu?

Den är i köket? Kan du inte moda ihop den med kylskåpet

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Du bör nog inte slå på micron när du strippat den bara

Permalänk
Medlem

HAHA......... haru bytt kylare en :D? fungerar det?

Permalänk
Medlem

Skit i och kyla alls så kanske pizzan blir klar fortare. (med mer värme i ugnen)

Permalänk
Avstängd

Jag skruvade isär den här på kvällskvisten och såg att visst sitter det en fälkt i den och det ser ut som om den kyler ner någon typ av modul tyvärr har jag ingen digitalkamera så jag kan inte lägga upp bilder. Jag har nog fått en liten ide om jag köper detta http://kylning.com/info.php?cPath=85_56&products_id=515
och limmar på med värmeledandelim så borde det väl duga fast ett problem kvarstå hur jag ska få plats med allt innuti.

Ps själv platta som roterar låter inte mycket efter min mod med modelltågshjul

Permalänk

ny micro är iofs billigare. men har du inget annat för dig så...

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem

ät kall mat

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle

Hmm ska du klocka mikron så kan de nog vara bra med en störe fläkt, hur många MHz är den på nu?

2450 MHz förmodligen.

Permalänk
Medlem

borde ju nästan gå "klocka" en micro .. byta ut lite komponenter så den värmer i .. låt säjja 1200w istället för som min nu 800w .. men .. givande ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
borde ju nästan gå "klocka" en micro .. byta ut lite komponenter så den värmer i .. låt säjja 1200w istället för som min nu 800w .. men .. givande ?

Det vore nog ganska värdelöst.. Vi har en micro i korridoren där jag bor som är på 1000w, men allt blir förstört om man kör på den effekten.:(

Permalänk
Medlem

Köp ny micro

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk

man kan inte byta fläkt i en micro, inte sänka varvtal om man inte sänker effekt, fläktens huvud funktion är inte kylning utan att sprida microvågorna.
Om man tog bort fläkten skulle metall skalet bli mycket varmt och den skulle stänga av sig helatiden, men maten blir aldrig klar.

Permalänk
Medlem

Nja, inte microvågorna, men möjligtvis värmen som dom ger upphov till.
Så problemet är att utan fläkt så kanske du värmer en cm2 av maten, dock så blir denna punkten jävligt varm.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monstrum
Nja, inte microvågorna, men möjligtvis värmen som dom ger upphov till.
Så problemet är att utan fläkt så kanske du värmer en cm2 av maten, dock så blir denna punkten jävligt varm.

Det finns ingen värme att sprida i en microvågsugn... Det är microvågorna som ger upphov till värme när dom träffar vattemolekyler. Vattenmolekylerna är dipoler och börjar svänga med samma frekvens som microvågen. Detta ger upphov till friktionsvärme.

Alltså låter det troligare att man vill sprida microvågorna så jämnt som möjligt i ugnen. Att ha en fläkt som skyfflar runt den fesljumma luften i en micro för att sprida värme låter inte troligt. Du tänker nog på en varmluftsugn.

Visa signatur

Permalänk

tja du ja tänkte att ja skulle ge dig ett tips... http://www.rusta.se/product.asp?product_id=2210
Den e billig och ja TROR inte att den låter så du väcker grannen!

Visa signatur

Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa - Pastor Åke Gren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Det finns ingen värme att sprida i en microvågsugn... Det är microvågorna som ger upphov till värme när dom träffar vattemolekyler. Vattenmolekylerna är dipoler och börjar svänga med samma frekvens som microvågen. Detta ger upphov till friktionsvärme.

Alltså låter det troligare att man vill sprida microvågorna så jämnt som möjligt i ugnen. Att ha en fläkt som skyfflar runt den fesljumma luften i en micro för att sprida värme låter inte troligt. Du tänker nog på en varmluftsugn.

Nä, inte en varmluftsugn. Det kanske inte var så genomtänkt men jag tycker inte det låter logiskt att "blåsa" omkring microvågor eftersom dom inte påverkas speciellt mycket på det sättet. Fläkten kanske helt enkelt används för att blåsa ut vattenånga kombinerat med att kyla magnetronen.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...