Permalänk
Medlem

Problem med nätverkskabel(?)

God kväll!

Jag har stött på ett litet problem, Windows(2000 Server) säger att kabeln är ur trots att den sitter i.

Det jag har provat åtgärda är följande:

– Bytt nätverkskort
– Bytt kabel
– Installerat om drivrutinerna för nätverkskortet
– Formaterat datorn

Inga av dessa åtgärder har fungerat, vad bör / kan jag göra?

EDIT: Kortet indikerar också att kabeln är i.

Permalänk
Medlem

Vad sitter andra ändan av kabeln fast i?

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

En hubb som sedan delar ut internet från kabelmodemet till fyra andra datorer.

Permalänk
Medlem

Om du inte har gjort det, prova utan hubben direkt till modemet

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Provade nyss att koppla bärbara datorn till nätverkskabeln och allt fungerar som det ska på bärbara men om jag sedan kopplar den till stationära så får jag samma problem med att kabeln är ur. Det måste vara något fel på datorn men jag vet inte vad. Har provat de mesta hittills.

Permalänk
Medlem

Nja det låter ju onekligen så, har du någon ny hårdvara? Har du kollat så att du inte har nånn irq-problem. Inställningar för nätverksanslutning, finns alla protokoll med? Byta PCI-plats och kör med så lite kort som möjligt. Annars lämnar jag över problemet till nånn annan...

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Finns inga IRQ-problem och nätverket är "onboard". Protokollen samt inställningarna för nätverksanslutningen är som de ska.

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Finns inga nya drivrutiner för kortet. Jag kan tillägga att problemet kom till bara över någon timma. Fungerade perfekt på morgon för att sedan runt lunch bli konstig. Under den tid vet jag tyvärr inte vad som har skett.

Permalänk
Medlem

Testa att byta plats på nätverkskortet i datorn. Ibland så dör PCI platserna

Låter dummt, men så är det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Testa att byta plats på nätverkskortet i datorn. Ibland så dör PCI platserna

Låter dummt, men så är det.

Står några inlägg upp att det är är "onboard", alltså på moderkortet. Det är nog knepigt att flyta runt det då
Testa med ett annat vanlig nätverkskort i datorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: Problem med nätverkskabel(?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummmii

Det jag har provat åtgärda är följande:
– Bytt nätverkskort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummmii
...nätverket är "onboard". .

Jaha.
Vad har jag missat?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Vilken ISP har du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MSN
Vilken ISP har du?

Vad har detta med saken att göra, då problemet är att han inte får någon fysisk kontakt mellan sin hub och sitt NIC?

Testat andra portar i hubben?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Vad har detta med saken att göra, då problemet är att han inte får någon fysisk kontakt mellan sin hub och sitt NIC?

Testat andra portar i hubben?

Jo du Bamsefar, det kan faktiskt ha betydelse. Problemet kan vara något av följande

* han försöker dela en internet uppkoppling som bara tilldelar en ip adress med en hubb (t.ex comhem eftersom han skriver kabelmodem?!

* han använder en korsad nätverkskabel (följer med en del ADSL modem)

* han ansluter kabelmodemet till uplink på hubben och ansluter sedan datorns nätverkskabel till port 1 på hubben (Går ej att använda dessa samtidigt)

* nu hade han iofs provat med två nätverkskort annars kunde det bero på att hans nätverkskort krockar med ett annat nätverkskort (mac adress krock, vilket är vanligt på moderkort med integrerat nätverkskort), det kan man få reda på om man ringer till ISP:n och låter dom felsöka lite

* hade han inte skrivit att han hade en hubb hade problemet kunnat vara följande. Han hade anslutit en dator till kabelmodem och sedan tagit bort den nätverkskabeln och anslutet en annan dator istället (utan att först ha skrivit ipconfig /release), vilket resulterar i att första datorns anslutning fortfarande ligger kvar och blockerar hos ISP:n. Det man då kan göra är att skriva ipconfig /flushdns och sedan ipconfig /renew

* han kan även ha inaktiverat nätverksanslutningen, ikonen försvinner då från aktivitetsfältet men är ibockad under egenskaper för nätverksanslutningen, men det är ju inte troligt eftersom han formaterat om datorn och lagt in windows på nytt?!