Permalänk
Medlem

Högtalare, bredbandselement.

Hej, jag har funderat på att börja bygga ett par högtalare ett bra tag nu och jag har nu tänkt börja kolla hur mycket det kommer kosta. Jag har ingen erfarenhet alls av filter OSV så jag tänkte börja bygga ett par högtalare av bredbandselement. Lådan kommer jag bygga helt själv med en ritning jag redan har. Jag skulle vilja ha svar på vad man kan få för bredbandselement som är hyffsat bra och är väldigt billiga. Jag är student så enda inkomsten är 950 Kr månaden. Jag har inga pengar sparade så jag kommer ta allt direkt från studiebidragen.

Om ngn har några förslag på billiga bredbandselement och vart man kan få tag på dem skulle jag bli överlycklig =).

[edit] Ska tillägga att jag har en vääääldigt dålig förstärkare, men det ska även det upgraderas. Vad borde en förstärkare ha för uteffekt för att vara värd att köpas för runt 800kr?.Begagnad alltså

Permalänk
Medlem

Re: Högtalare, bredbandselement.

Om jag får ge dig ett litet råd så skulle det vara att spara ihop lite pengar innan du köper dina högtalare. För 950 kr får du bara skit. Dessutom blir det mkt bättre om du har en bas och en diskant i varje låda. Diskanten kan vara ett horn eller nåt i den stilen. Alla saker du behöver finns på www.hifikit.se.
Och det där med förstärkaren.. Om du tittar in på frälsningsarméns second hand-affär någon stans så brukar det finnas gammla förstärkare som folk har lämnat ifrån sig. Har du tur kanske du hittar nåt bra. Gamla förstärkare från -70 och -80-talet brukar faktiskt vara riktigt bra. Själv har jag en från början av -70-talet. Orginalhögtalarna till den ligger på 20 W (tro det eller ej) och de låter som om de de var på minst 100! För att få lite extra bas har jag kopplat in en MDS 12" på 700 W också och en MDS 10" på 500 W. Förstärkaren har inga som helst problem med att driva dem samtidigt med orginalhögtalarna.

Så:
1. Spara!
2. Köp en bas och en diskant till varje låda.
3. Köp en förstärkare på second hand. (Du kan ju fråga om du får prova den innan du köper.)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Högtalare, bredbandselement.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av browald
Om jag får ge dig ett litet råd så skulle det vara att spara ihop lite pengar innan du köper dina högtalare. För 950 kr får du bara skit. Dessutom blir det mkt bättre om du har en bas och en diskant i varje låda. Diskanten kan vara ett horn eller nåt i den stilen. Alla saker du behöver finns på www.hifikit.se.
Och det där med förstärkaren.. Om du tittar in på frälsningsarméns second hand-affär någon stans så brukar det finnas gammla förstärkare som folk har lämnat ifrån sig. Har du tur kanske du hittar nåt bra. Gamla förstärkare från -70 och -80-talet brukar faktiskt vara riktigt bra. Själv har jag en från början av -70-talet. Orginalhögtalarna till den ligger på 20 W (tro det eller ej) och de låter som om de de var på minst 100! För att få lite extra bas har jag kopplat in en MDS 12" på 700 W också och en MDS 10" på 500 W. Förstärkaren har inga som helst problem med att driva dem samtidigt med orginalhögtalarna.

Så:
1. Spara!
2. Köp en bas och en diskant till varje låda.
3. Köp en förstärkare på second hand. (Du kan ju fråga om du får prova den innan du köper.)

Då är det ju det där med filter. Jag har verkligen ingen som helst aning om hur jag ska bygga ett sånt. Plus att, våran lärare hade 2 högtalare med 1 bredbandselement på 8" i varje låda (trodde förrut att det var mellanregister, skrev det på swec förrut. Men så var det inte ). Och med dom får han med alla frekvenser från 20hz till 20 000 hz. Men denna ritning:
Bifogar fil

[i all hast glömde jag att tacka för tipsen, tackar!! . Hur ser horndiskanter ut föresten? :\. har diskanter hemma, men vet inte om dom är speciellt bra. AUDAX är märket. kostar 220 Kr på elfa typ ^^

Permalänk
Medlem

Måste du ha ett filter då? Om du så gärna vill ha nåt som filtrerar bort så kan du ju köpa nån sorts spole till basen. Du kopplar bara in den seriellt på pluspolen. Spolen tar bort de höga frekvenserna. Jag antar att dom har det på www.hifikit.se också. Annars finns det på www.mds.se. Till diskanten behöver du knappast nåt filter. Det brukar ju följa med ett motstånd som tar bort de låga frekvenserna.

Sen är det bara att parallellkopla basen med diskanten i varje låda.
Men tänk nu på att om diskanten ligger på 4 ohm och basen också på 4 ohm så blir den sammanlagda resistansen 2 ohm. Din förstärkare får inte ligga på lägre ohmtal än högtalarnas sammanlaggda. Jag tror det är så iaf. Blev osäker nu. Annars är det precis tvärt om. Att förstärkaren inte får lågga på högra ohmtal än högtalarnas. Får ta reda på det.

Och nu till diskanterna. Horndiskanter använder man i lådor. Det är som en liten burk som man kopplar in en tratt till bara. Fungerar som en vanlig diskant men anpassad för hifibruk. För jag antar att det är det du ska ha det till eller?

Din lärares ritning är ganska bra tror jag. Den ger lite extra resonans.

Permalänk

Browald: Du har rätt i ditt första påstående. Det får inte ligga lägre. Uppåt spelar ingen roll om jag förstått det rätt

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av browald
Måste du ha ett filter då? Om du så gärna vill ha nåt som filtrerar bort så kan du ju köpa nån sorts spole till basen. Du kopplar bara in den seriellt på pluspolen. Spolen tar bort de höga frekvenserna. Jag antar att dom har det på www.hifikit.se också. Annars finns det på www.mds.se. Till diskanten behöver du knappast nåt filter. Det brukar ju följa med ett motstånd som tar bort de låga frekvenserna.

Sen är det bara att parallellkopla basen med diskanten i varje låda.
Men tänk nu på att om diskanten ligger på 4 ohm och basen också på 4 ohm så blir den sammanlagda resistansen 2 ohm. Din förstärkare får inte ligga på lägre ohmtal än högtalarnas sammanlaggda. Jag tror det är så iaf. Blev osäker nu. Annars är det precis tvärt om. Att förstärkaren inte får lågga på högra ohmtal än högtalarnas. Får ta reda på det.

Och nu till diskanterna. Horndiskanter använder man i lådor. Det är som en liten burk som man kopplar in en tratt till bara. Fungerar som en vanlig diskant men anpassad för hifibruk. För jag antar att det är det du ska ha det till eller?

Din lärares ritning är ganska bra tror jag. Den ger lite extra resonans.

Det är sånt där jag borde kunna, men tack vare min lärare som gör allt utom det han ska göra så kan jag ingenting av sånt där :\. Har gått både digitalt ljud och auido video teknik. Och jag lär mig tamejfan ingenting. men han sätter G på oss ändå för att inte få sparken...

Det går inte att ta vilken spole som helst till basen?
Vet du några bra baselement du kan rekomendera för under 1000Kr på sidan du länkade till?.

[edit] Vad behöver man ha för effekt på en förstärkare?. Jag vill spela ganska högt. Men måste jag lägga ut över 10 000 på det?. Hittade denna : http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|143|143|890|pdetail# Och som jag ser det så tycker dom den var jäävligt bra för sitt pris, men då undrar jag. Hur kan den vara det när uteffekten bara ligger på 2 x 35 watt?. Är inte det vääääldigt klent?

Permalänk
Medlem

Jobbig lärare ni har fått..

Det är lite svårt att säga vad för sorts spole just du ska ha. Det beror på basen. Jag är inte så insatt i det, men om du ringer till affären så hjälper de dig nog.

Den förstärkaren du hittade är inget du ska ha om du vill spela tung djupbas. 35 w låter ju onekligen ganska lite, men med rätt högtalare till så kan man nog få det att låta ganska bra. På www.hifikit.se har de ju även färdiga byggsatser som man kan köpa. Ett gott råd är att köpa en sån eftersom de har passat ihop högtalarna med varandra och med lådan.
Till förstärkaren du hittade skulle hifikits "Acoustic Pro Monitor" (överst på s 12 i pdf-katalogen) passa bra. Basen i dem är nog inte den allra bästa, men det är ju något att börja med iaf. När du fått lite mer pengar kan du ju köpa till en aktiv sub också. Men den måste du ju koppla in på lågnivån, fast det fattar du väl..

Jag bläddrade runt lite på hifikit nu och hittade en annan förstärkare på 2x100 w. Den kostade bara 1795:-. Den är väl ännu bättre an den du hittade. Den ligger överst på s 24 i pdf-filen och heter "Proson RV 2010". Men om du ska ha den får du nog ha andra högtalare också. Ränka med att högtalarna ska ligga på dubbla wattalet mot förstärkarens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av browald
Jobbig lärare ni har fått..

Det är lite svårt att säga vad för sorts spole just du ska ha. Det beror på basen. Jag är inte så insatt i det, men om du ringer till affären så hjälper de dig nog.

Den förstärkaren du hittade är inget du ska ha om du vill spela tung djupbas. 35 w låter ju onekligen ganska lite, men med rätt högtalare till så kan man nog få det att låta ganska bra. På www.hifikit.se har de ju även färdiga byggsatser som man kan köpa. Ett gott råd är att köpa en sån eftersom de har passat ihop högtalarna med varandra och med lådan.
Till förstärkaren du hittade skulle hifikits "Acoustic Pro Monitor" (överst på s 12 i pdf-katalogen) passa bra. Basen i dem är nog inte den allra bästa, men det är ju något att börja med iaf. När du fått lite mer pengar kan du ju köpa till en aktiv sub också. Men den måste du ju koppla in på lågnivån, fast det fattar du väl..

Jag bläddrade runt lite på hifikit nu och hittade en annan förstärkare på 2x100 w. Den kostade bara 1795:-. Den är väl ännu bättre an den du hittade. Den ligger överst på s 24 i pdf-filen och heter "Proson RV 2010". Men om du ska ha den får du nog ha andra högtalare också. Ränka med att högtalarna ska ligga på dubbla wattalet mot förstärkarens.

Tack för svaren =).
Jag har dock väldigt snålt med cashar så det jag tänkte betala för till att börja med är spånskivor plus förstärkare. Mina element tänkte jag behålla ett tag till. Har två 12" baselement vet ej max effekten på dom dock. Sen har jag 2 stycken rätt bra diskanter som jag har hittat i skolan :P.

Jag har testat spela med bas/mellanregister/diskant och bas/diskant. Och jag tyckte bas/diskant lät mycket bättre. Så jag tänkte köra på mina element jag redan har (8 ohm allihop). Och den ritningen jag bifogade tidigare. Men förstärkaren jag hittade var alltså skräp mot den du hittade för cirkus samma pris eller?.

Permalänk
Medlem

Hittade följande, ser lite för bra ut för att vara sant. Den har i och för sig bara digitala ingångar verkar det som.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122842&cks=PRL

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Browald:
Nu tänker jag inte utge mig för att vara någon expert, men du verkar inte ha sådär vidare bra koll på läget.
Varför skulle man inte ha delningsfilter tex?
Hur kan du få det till att ett motstånd skulle skulle ta bort låga frekvenser?
En del bilhögtalare levereras med en konding som filtrerar bort de låga frekvenserna. Ett enkelt delningsfilter alltså. Ett motstånd dämpar alla frekvenser lika mycket. Något som man brukar använda om de två olika elementen i en konstruktion har olika känslighet.

SueCia:
Alltså... Bredbandselement kan låta riktigt jävla bra. Ofta får man ju kompromissa lite dock. Man får antingen gå miste om lite i toppen av registret eller lite i botten.

Det brukar sällan bli särskilt bra om man bara slumpar ihop lite olika element som det troligen kommer att bli om du tar de element som du har liggande.
Man måste kolla så att de passar ihop. Man kan tex inte kombinera ihop ett baselement som spelar upp till 1kHz med en diskant som bör delas vid 5kHz i ett tvåvägssystem. Vad ska spela frekvenserna där emellan?
Vad gäller delningsfilter så kan man få prova sig fram vad som blir bäst. Även om elementen överlappar varandra så att man rent teoretiskt skulle kunna dela var som helst mellan 1kHz och 3kHz så kanske det låter mycket bättre om man delar vid 1kHz för att basen helt enkelt inte gör särskilt bra ifrån sig över det, även om den faktiskt SPELAR frekvenser över det. En bra ide kan ju vara att använda ett bredbandselement i kombination med en bas. Då kan man använda ett väldigt enkelt delningsfilter i form av en kondensator över basen.

Hifikit har ju även kompletta byggsatser, med eller utan låda. Väljer man att bygga lädan själv tillhandahåller de ritningen.

Denna tråd kanske kan vara något för dig?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=26452...

De elementen låter riktigt bra och det är busenkelt att bygga ett par enkla lådor till dem. De är dessutom rätt billiga.
Det finns även ett 4"-element som går djupare ner i basen (ca 65Hz vill jag minnas), men man tappar då litegrann i det översta registret. 4"-aren funkar äver bra i basreflexlåda om man vill minimera måtten på lådan.
Mina CC-högtalare låter mycket bättre än man kan tro. Jag har sedan jag skapade tråden även kopplat in dem i vardagsrummet med min "riktiga" förstärkare och fått ut högtalarna lite längre från väggen och det låter riktigt bra och man förvånas över hur djupt de ändå går.
De riktiga lådorna har tyvärr avstannar lite i byggandet få jag haft annat för mig.
Dessa högtalare går ju sedan att komplettera med en sub i framtiden om man vill ha lite med stöd i basregistret.

Ang. förstärkare så är tipset om loppis eller myrorna/stadsmissionen/andra secondhandställen inte så dumt.
Man kan även hitta en hel del förstärkare för 4-500kr och uppåt på begagnatmarknaden. Yamaha och Technics från tidigt 90-tal är nästan alltid säkra kort.

Sen måste jag säga att det var ett himla tjat om effekt. 35W kan mycket väl räcka till om man har högtalare som har hög känslighet. Vid "normal" lyssning använder man sällan mer än 10W, om man inte ha rätt trögdrivna högtalare.
Vilken märkeffekt högtalarna har är nästan helt oväsentligt. Det talar om hur mycket effekt de tål innan de går sönder. Nästan alla högtalare spelar fruktansvärt högt innan de går sönder.

Vill man vara lite garderad för högtalare som har lite sämre känslighet kan man väl säga att allt på 50W och över är okej.

Permalänk
Medlem

Ska du bygga hötalare så är www.hifikit.se perfekta att vända sig till dom hjälper dig med allt . Dom räknar fram vad du ska ha för filter tar fram komponenterna fixar även en ritning . Ett filter är en baggis att bygga klarar du av att löda så e det inga problem . Det som är knepigt det är att räkna fram vad man ska ha för komponenter . Beroende på värdet på spole/kondensator så släpper dom igenom olika mkt .

En spole släpper igenom låga frekvenser .
En kondensator höga frekvenser .

Permalänk
Medlem

Dumbo, du får ursäkta om jag var lite otydlig. När jag skrev spole menade jag ett filter för att få bort de höga frekvenserna till basen. Alltså en platta med spolar, komponenter och hela den där skiten. Dessutom tar en självständig spole bort de höga frekvenserna också, men självklart försvinner ju lite av de låga med. Och det där med att bilhögtalare har inbyggda filter hade jag inte en aning om faktiskt. Men då måste de filtren vara inbyggda i elementet, eller?

Och förresten dumbo. Efftekten på högtalarna har visst betydelse, tro mig. Och SueCia skrev ju att han vill kunna spela ganska högt dessutom.

Och jag håller med om att 35 W kan räcka gott och väl. Som jag sagt tidigare så ligger min förstärkare på 20 W och det låter ruskigt bra! Men varför inte slå till på en som ligger på 2x100 w istället för en som ligger på 2x35 w när de ligger på samma pris?

Permalänk
Medlem

På samma sätt som du beskriver att man ska ta bort höga frekvenser till basen ska man ta bort låga till diskanten. Man bör alltså ha ett delningsfilter, vilket i sin allra enklare form kan vara en konding parallellt med basen och en i serie med diskanten ända upp till väldigt avancerade filter med faskompensering och grejer.
Vad jag reagerade på var just frågan "Måste du ha ett filter då?". Något som ju mer eller mindre är en självklarthet att man "måste".

Med bilhögtalare var jag lite otydlig. Jag menade främst diskanter som är avsedda att sätta på intrumentpanelen och. De har ibland en kondensator som sitter i serie när de levereras.
Hur det är med koaxial-element vet jag faktiskt inte.

Ang. effekt så beror det ju lite på hur man mätt upp effekten på förstärkaren åxå. Olika tillverkare har olika mätmetoder. Det är även intressant att veta vilken effekt förstärkaren lämnar vid olika belasning. För en 8ohms högtalare kan belastningen vid vissa frekvenser gå ner mot 2 ohm och kanske ännu lägre i extrema fall. Förstärkaren måste kunna leverera ström åxå. Vid höga impedanser behövs inte lika mycket ström för att uppnå en viss effekt. Därför man man stoltsera med hög effekt vid 8 ohm, medan man inte alls klarar leverera lika hög effekt vid 4 eller 2 ohm, vilket kommer att resultera i sämre kontroll i basregistret.
Sen är det ju alltid bra att ha kraftresurser förstås om de verkligen finns där och inte bara på pappret. Men jag har ju personligen hellre 30 välspelande watt än 100W som låter illa.
Jag kan ju som exempel jämföra mina två förstärkare. En Yamaha AX-500 som jag har vid datorn och en H/K 670 som jag har i vardagsrummet. Båda två har ungefär samma effekt, men Yamahan blir olidligt jobbig att lyssna på om man "drar på" lite, då diskanten blir vass och hård, medan H/K:n låter väldigt mycket mer avslappnad och inte alls blir jobbig att lyssna på på höga volymer. Det blir bara högre och börjar aldrig låta illa. (Sen tycker säkert andra annorlunda än jag)
Det är alltså skillnad inte bara på hur mycket effekt olika förstärkare har. Jag tycker alltså isf det är viktigare att man kollar på vad för förstärkare man köper än hur hög effekt den har.
Men är man endast ute efter att spela högt och skiter i hur det låter så...

Edit:
Får väl tillägga att det är min personliga åsikt. En del verkar ta det för att man försöker visa det som nån slags sanning om man inte uttryckligen skriver att "Så tycker JAG!".

Permalänk
Medlem

Ett filer är inte alls ett måste. Tycker JAG. Har man en eq så går det lika bra i vissa fall. Själv kör jag med eq:n i Winamp. Men då måste man ju iof ha på datorn varje gång man ska lyssna på musik. När jag kör med en vanlig cd-spelare så kör jag bara med förstärkaren och det går alldeless utmärkt. Inte det minsta missljud.

Det där med bildiskanter visste jag redan. Det var det där med basen jag tyckte lät konstigt. Men det kanske inte finns något filter där då. Men men.. Strunt samma.

Visst är det skilnad på watt och watt och precis som dig så tar jag ju hellre 35 bra än 100 dåliga. Men jag tycker det är ganska svårt att veta vilken av dessa två förstärkare som är den bästa bara genom att läsa om dem. Själv skulle jag aldrig köpa en sprillans ny utan att först ha fått lyssna på hur den låter. Däreomot om man köper en på second hand för ett par hundra så gör det ju inte så jättemycket om den skulle vara helt åt skogen.

Det är ju tyvärr så att man måste lägga ut lite pengar för att få något som låter någorlunda bra idag. Men 10 000 var väl lite överdrivet.

Permalänk
Medlem

Alltså... Filter sitter det i typ ALLA högtalare (utom möjligen dina då). Detta för att elementen inte är gjorda för att spela alla frekvenser (om man bortser från bredbandselement då, som man sällan behöver dela, även om vissa av dem mår bra av det).

Att ha filter/EQ/motsv INNAN högtalarna är inte nödvändigt, men det tror jag knappast var vad SueCia menade eftersom han oroades av filter som han måste bygga om han bygger med bas/diskant istället för ett bredbandselement. En EQ är ju för övrigt inget annat än ett gäng ihopkopplade bandpassfilter. Kan vara bra när man behöver anpassa anläggningen efter rummet.
Vad gäller bilbasar så sitter det ju ofta ett aktivt filter i slutsteget.

Och visste spelar det inte så stor roll vad det är för förstärkare om man köper en för ett par hundra på myrorna. Då kan man ju köpa lite på vinst och förlust.
Sen undrar jag vad du fått detdär med 10kkr från.
En ny bra förstärkare behöver inte kosta 10kkr. Det finns bra förstärkare för 2-3kkr som är tillräckligt bra för att man får ha högtalare för många gånger det beloppet för att göra förstärkaren rättvisa. Det absolut dyraste i hela anläggningen, om man vill att det ska låta bra, är högtalarna.
Men begagnat är ju det man får gå på om man ska ha vettiga grejer för en billig peng, som i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Vad jag undrade var om det satt filter inbyggda i elementen på något sätt. Inte i lådan utan i elementen. För jag vet att jag inte har några filter i mina lådor. Det är om de sitter i elementen isf. Baselementen nu alltså. Diskanter har ju nästan alltid någon sorts kondensator eller liknande för att få bort de låga frekvenserna, men det räknar inte jag till ett filter på det sättet.

I steget till bilbasar brukar det sitta ett filter ja, men nu är det så att jag kör en bilbas till min vanliga förstärkare inomhus. Utan filter i bilbaslådan. Vad jag frågade var om det sitter ett slags inbyggt filter i själva baselementet. Gör det det?

Och det där med 10 000 fick jag inte från dig. Det var SueCia som skrev det i ett tidigare inlägg innan du kom hit. Och jag menade att 10 000 inte alls är nödvändigt att lägga ut för att få en bra förstärkare.

Förresten. Vad räknar du till filter? Är en fastlödad kondensator som förljer med diskanten ett filter för dig? För mig är det en självklarhet att en sådan är ett måste, men jag räknar inte det till ett filter. Det är något man måste ha för att diskanten ska fungera som diskant. Har man en sån på diskanten är det inte nödvändigt att ha ett filter till basen om man kör med eq. Dessutom har ju förstärkaren både bas- och diskantkontroller. Ställer man in dem rätt så "dränker de varandras oljud". Har men däremot ett mellanregisterelement tillkopplat tillsammans med basen och diskanten så är det passande med ett filter till den. Personligen så tycker jag att mellanregistren för med sig ett jobbigt ljud att lyssna på. Det är bättre med bara bas och diskant, eftersom basen även tar med lite av mellanregistret.

Så. Hoppas att allt är tillräkligt tydligt nu.

Permalänk
Medlem

Nej, i ett vanligt baselement sitter det inte något inbyggt filter, därför bör man använda dem tillsammans med ett delningsfilter. Ett baselement som är specat från 20Hz till 4000Hz spelar garanterat dessa frekvenser och kanske ännu högre upp i registret åxå, men det har kanske sitt bästa område under 3000Hz, varför tillverkaren, i detta påhittade exempel, skulle rekommendera en delningsfrekvens på 3000Hz. Baselementet spelar alltså inte frekvenser över detta så bra som ett annat element skulle göra.
Om man bortser från just detta så kommer man, om elementen överlappar varandra, att få en puckel i frekvenskurvan där de möts, eftersom båda elementen spelar i mellanregistret kommer man att få en högre ljudnivå på de frekvensen som ligger i detta spektrat.

En kondensator som sitter i serie med en diskant är ett filter ja. Den filtrerar bort låga frekvenser och dämpar med 6dB/oktav. Vill man ha en brantare dämpning kan man lägga till en drossel parallellt med elementet åxå och dämpar då med 12dB/oktav. Samma sak med lågpassfilter för basen, fast där byter man plats på kondingen och drosseln.
Ska man ha en trevägskonstruktion får man även ha ett bandpassfilter till mellanregistret. Första ordningens filter har då en drossel och en konding i serie med elementet. För andra ordningen lägger man till en drossel och en konding parallellt med elementet åxå.
Du kan läsa mer om filter på Hur Hifi (http://www.drkrupp.se/hifi/).
Direktlänk: http://www.drkrupp.se/hifi/filter_allt_om_filter.html

Edit:
Om du inte använder filter förstår jag att du tycker det är jobbigt med mellanregisterelement. Då har du ju tre element som spelar mellanregister och får därför en markant höjning av ljudnivån på dessa frekvenser. Det lär då låta rätt burkigt och röster låter antagligen väldigt nasalt.

Permalänk
Medlem

Okej, jag ger mig. Ett filter är kanske bra att ha, men en normal lyssnare lägger inte märke till om det ligger en "puckel" där de 2 elementen möts. Sånt som du pratar om nu är väldigt svårt för en person, som inte redan kan det här, att förstå. Jag kan säga direkt att jag aldrig hade suttit och räknat ut exakt vilken kondensator en diskan skulle ha för att passa till en specifik bas. Utan köp en diskant där en kondensator redan sitter monterad och är man så kräsen med basen så ring till försäljaren och fråga vad han/hon skulle rekomendera.

Permalänk
Medlem

Man är naturligtvis inte _tvungen_ att ha ett delningsfilter, men det är ju definitivt att rekommendera. Sen vet inte jag om gemene man skulle höra detta. Det beror väl på hur tydligt det är. Det kan ju variera beroende på vilka element och vilken låda man valt. Skulle de jämföra två likadana högtalare bortsett från att den ena hade delningsfilter och den andra inte är jag övertygad om att nästan vem som helst skulle höra skillnad faktiskt.

Personligen skulle jag inte komma på tanken att bygga utan. Om man sedan räknar själv, använder ett datorprogram (finns sådana) eller ber någon annan räkna åt en är ju upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Japp. Det vi hakade upp oss på var nog våra olika definitioner av vad ett filter egentligen är. Till exempel det där med att du ser den fabriksomnetade kondensatorn på dikanten som ett filter och jag ser det som en del av diskanten så att säga. Men visst, det är ju faktiskt ett filter som tar bort de låga frekvenserna. Det håller jag med om.

Och visst, man hör säkert skilnad på högtalare med filter och högtalare utan filter. Jag tycker bara att du överdriver det hela en aning. Precis som om det skulle vara helt omöjligt att ha en högtalare utan filter till basen. Till diskanten är vi överens om att det det behövs ett filter iaf.

Men men.. Hm. På något sätt känns det som om att vi har tagit över den här tråden för SueCia. Vart har han tagit vägen mån tro?

Permalänk
Medlem

Ja, var är han?
Kom tillbaka så ska vi bygga högtalare!

Hifikit har ju faktiskt några högtalarsatser som säkert skulle kunna passa. Bygger du lådorna själv åxå så kommer du ju rätt billigt undan. Spånskiva kostar inte mycket. Till mina högtalare som jag har i vardagsrummet kostade materialet ca 200kr, varav 100kr var för uppsågning.

Passa på att berätta vad du har för ljudideal. Vill du ha mycket och massiv bas är nog inte bredbandselement något att gå på. Vill du ha bra ljud med hög upplösning och slippa "krångla" med filter så funkar de däremot utmärkt, men man får nästan alltid kompromissa lite, som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Ja, var är han?
Kom tillbaka så ska vi bygga högtalare!

Hifikit har ju faktiskt några högtalarsatser som säkert skulle kunna passa. Bygger du lådorna själv åxå så kommer du ju rätt billigt undan. Spånskiva kostar inte mycket. Till mina högtalare som jag har i vardagsrummet kostade materialet ca 200kr, varav 100kr var för uppsågning.

Passa på att berätta vad du har för ljudideal. Vill du ha mycket och massiv bas är nog inte bredbandselement något att gå på. Vill du ha bra ljud med hög upplösning och slippa "krångla" med filter så funkar de däremot utmärkt, men man får nästan alltid kompromissa lite, som sagt.

Sorry att jag inte vart så aktiv, har läst vad ni skrivit men har inte fattat ett dyft när ni börjat med "att filtrera eller icke filtrerar, det är den stora frågan" ;).

Jag har hittat ett par högtalarelement jag har bestämt mig för. Har frågat några här på forumet om dom, och dom var väldigt possitiva mot dessa högtalare.

www.brl.se
Gå in på högtalarelement
sen byggsatser.
Sen pyramid.

man får med 4 st 12" baselement
2 st mellan register.
2 diskanter.
2 st delningsfilter.

Så det enda jag behöver krångla med är att bygga lådan, och det är till stor del därför jag vill göra ett par högtalare, för att bygga =). Vad tycker ni om dessa element? Tror jag kan åka o köpa dem i affären iom att den ligger bara ett par mil härifrån ;).

[edit] Mina ljudideal är en mycket stark bas, men ändå väldigt klar eller hur man ska beskriva den... har ett perfekt exempel som ni skulle kunna få om ni gick i min skola =).

Permalänk
Medlem

För det priset var det jäkligt bra! Det jag skulle hänga upp mig på det är just ordet "pyramid". Det har fått en dålig klang i mina öron bara. Pyramid är väl en lågbudgetvariant eller hur man ska uttrycka det. Fast det är ju precis vad du är ute efter, så det passar nog dig perfekt! I och med att det är dubbla baselement i varje låda så blir kan det nog bli ett hyffsat tryck trots allt.

Och det löste ju sig med filtren nu också. Perfekt!

Ps. Se nu till att spika fast tavlorna på väggen så att de inte trillar ner!!

Permalänk
Medlem

Pyramid är nog okej om man vill ha mycket tryck för väldigt lite pengar. Inget som jag personligen skulle köpa dock.
Värt att tänka på kan vara att med så stora element som 12" så krävs det lite förstärkare för att inte tappa kontrollen överelementen, även om lådan är sluten, som i detta fallet.
Lådan är ju rätt stor åxå (125l). Tar rätt mycket plats. Men har du ingen platsbrist så...
Om du har butiken så nära kan du ju kanske provlyssna åxå? Om de nu har dem uppbyggda i butiken.

Annars skulle kanske denna åxå kunna vara ett alternativ:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=67

Låda på 70 liter och två 10":are istället. Lite mindre och kräver lite mindre av förstärkaren. Tror inte det är något fel på "trycket" i dem heller.
De har rätt hög känslighet så de behöver inte mycket till förstärkare för att spela högt.

Inte för att sätta griller i huvudet på dig, bara menat som ett tips i all välmening.
Fast det kan ju vara smidigt med nära till butiken åxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Pyramid är nog okej om man vill ha mycket tryck för väldigt lite pengar. Inget som jag personligen skulle köpa dock.
Värt att tänka på kan vara att med så stora element som 12" så krävs det lite förstärkare för att inte tappa kontrollen överelementen, även om lådan är sluten, som i detta fallet.
Lådan är ju rätt stor åxå (125l). Tar rätt mycket plats. Men har du ingen platsbrist så...
Om du har butiken så nära kan du ju kanske provlyssna åxå? Om de nu har dem uppbyggda i butiken.

Annars skulle kanske denna åxå kunna vara ett alternativ:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=67

Låda på 70 liter och två 10":are istället. Lite mindre och kräver lite mindre av förstärkaren. Tror inte det är något fel på "trycket" i dem heller.
De har rätt hög känslighet så de behöver inte mycket till förstärkare för att spela högt.

Inte för att sätta griller i huvudet på dig, bara menat som ett tips i all välmening.
Fast det kan ju vara smidigt med nära till butiken åxå.

Hade nog valt dom högtalarna du rekomenderade om jag haft pengar. Men dom du rekomenderade blir dubbla priset, vilket jag inte kommer att kunna få tag på. Jag vet att dom kommer kräva mycket av förstärkaren. Men som det är nu driver jag:

2x 12" baselement
2x 8" baselement
2x 5" mellanregister
4x diskanter jag inte vet vad det är för ngt.

Med den förstärkaren jag tänker driva dessa högtalare med. Jag kommer köpa ny förstärkare sen, men jag börjar med högtalarna eftersom jag har fått upp ett sånt extremt sug efter att få bygga någonting =).

Permalänk
Medlem

De på hifikit kostar ju 545kr/st resp 365kr/st för högtalarsats med filter. Så beroende på vilken modell du väljer så blir det ju 1090kr eller 730kr + frakt för två högtalare. De andra priserna, som du syftar på(?) är ju komplett med låda och allt.
Bara så att du inte dissar på fel grunder.

Jo, det är kul att ha något litet projekt att pula med. Jag håller ju på att bygga ett par små "sateliter" på de Tangband-element jag pratade om. Jag kommer dock inte att använda dem som sateliter utan som vanliga högtalare på jobbet. Nu har bygget dock avstannat lite då jag inte har något bra verktyg för att försänka elementen. Får se hur jag löser det smidigt. Kanske blir att köpa en billig handöverfräs.
Sen ska det ju till en förstärkare att driva dem med åxå. Det är nästa projekt.
Tyvärr så är jag åxå lite begränsad vad gäller pengar. Letar för tillfället efter en billig trafo till blivande förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Dumbo! Måste bara säga, Mycket sunda åsikter och kunskaper i ämnet!
Har suttit och läst tråden och fasat för att ingen med lite kött på benen har snackat folk tillrätta än, och att jag själv skulle bli tvungen att skriva så tangentbordet glöder. Gott att se att det finns lite skönt "riktigt" HIFI/DIY folk här

Vad är det för tangbandelement du sitter på? Fina pjäser...

Permalänk
Medlem

Ta inte i för mycket nu bara. Jag är nog att anse vara en novis inom området om jag får säga det själv, men jag har ju ett hifiintresse och allmänt elektronikintresse och har ju byggt lite grejer genom åren (med varierande resultat får väl tilläggas :-).

Tangbandarna är W3-871s. Kolla tråden som jag länkat till i början av denna tråden. Så ser högtalarna ut idag. Inte på något sätt optimala och gör troligen inte elementen alls rättvisa, men de låter faktiskt mycket bättre än man kan tro.
I den tråden har jag åxå länkat till lådorna jag håller på att pula med.
Lödade ihop notchfiltrena igår, men har inte hunnit testa hur verkan av dem blir ännu. Sen är filtrena iofs designade med tanke på lådan de ska sitta i sedan åxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Ta inte i för mycket nu bara. Jag är nog att anse vara en novis inom området om jag får säga det själv, men jag har ju ett hifiintresse och allmänt elektronikintresse och har ju byggt lite grejer genom åren (med varierande resultat får väl tilläggas :-).

Tangbandarna är W3-871s. Kolla tråden som jag länkat till i början av denna tråden. Så ser högtalarna ut idag. Inte på något sätt optimala och gör troligen inte elementen alls rättvisa, men de låter faktiskt mycket bättre än man kan tro.
I den tråden har jag åxå länkat till lådorna jag håller på att pula med.
Lödade ihop notchfiltrena igår, men har inte hunnit testa hur verkan av dem blir ännu. Sen är filtrena iofs designade med tanke på lådan de ska sitta i sedan åxå.

Mycket intressant. Har läst en del om just de tangbandarna förut, dock ej kommit över några själv. Har dock byggt ett par bredbandare tidigare med ett par Monacor SPH-64X.

De hade en lite mera fullvuxen frekvenskurva än TB W3-871s, ca 60-20k hz (dock ej hälften så snygga). Det fantastiska med bredbandare är ju att man slipper allt krångel som kommer med flervägshögtalare (Akustisk utsläckning, filterkrångel osv). Hur låter notchfiltret föresten, blev det stor skillnad?

Edit: Hur kom du över dina TBW3-871s?

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska ta fortsatta diskussioner ang bredbandare och byggen "min" tråd istället, så att vi inte tar över denna igen.
Där finns åxå info om vart jag fick tag på dem.

EdIt:
För även om det står "bredbandare" topic, så har ju tråden bytt inriktning litegrann.