Jag får inte ordning på min 60 gigare

Permalänk

Jag får inte ordning på min 60 gigare

Någon som vet vad jag skall göra??
Jag har köpt en 60 gigare som jag tänkte smälla in i min 450'a server.. Men när bios försöker hitta den så hänger sig datorn, den alltså hänger sig samtidigt som den räknar upp minnena, spelar ingen roll hur jag har hdd'n i vilken kabel eller kanal. Måste jag flasha biosen?!

OCh vad som kanske bör tilläggas är att den funkar i min 700 mhz

Permalänk
Medlem

troligen så att den inte pallar mer än 32Gb dock tycker jag den borde boota å nytt bios kan säkert lösa det men syrrasn P2 233 låste sig när den skulle detecta disken en 80Gb men jumprade man den till 32Gb som går på vissa i alla fall så gick det. SÅ bytte ut den mot en 20Gb maxtor i en annan dator istälelt som fick 80Gb disken.
Min P200Mhz MMX tar 80Gb iga problem som en 8.5Gb disk men rästen sköter linux om så allt går å använda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
troligen så att den inte pallar mer än 32Gb dock tycker jag den borde boota å nytt bios kan säkert lösa det men syrrasn P2 233 låste sig när den skulle detecta disken en 80Gb men jumprade man den till 32Gb som går på vissa i alla fall så gick det. SÅ bytte ut den mot en 20Gb maxtor i en annan dator istälelt som fick 80Gb disken.
Min P200Mhz MMX tar 80Gb iga problem som en 8.5Gb disk men rästen sköter linux om så allt går å använda.

så med andra ord skall jag testa å bygla den till 32 gb å se om windows kan grejja om den till 60 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _zapduden
så med andra ord skall jag testa å bygla den till 32 gb å se om windows kan grejja om den till 60 ?

na den blir 32Gb oavset då bios gillar kanske inte mer. Du låser den till 32Gb som om den var 32Gb disk så mer kan du inte använda. Testade i linux gick inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
na den blir 32Gb oavset då bios gillar kanske inte mer. Du låser den till 32Gb som om den var 32Gb disk så mer kan du inte använda. Testade i linux gick inte.

Ok.. men jag hittade ett gammalt HDD Kort liggandes.. Ett som man kopplar in i pci'n och sen kopplar hdd'n till det, skall se om det funkar, vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _zapduden
Ok.. men jag hittade ett gammalt HDD Kort liggandes.. Ett som man kopplar in i pci'n och sen kopplar hdd'n till det, skall se om det funkar, vad tror du om det?

har det bios å man kan boota så borde det gå om det i sin tur pallar mer än 32Gb osv. Beror ju på ålder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
har det bios å man kan boota så borde det gå om det i sin tur pallar mer än 32Gb osv. Beror ju på ålder.

Ehum, det funkade!! KOrtet hittade hdd'n woiooohooo, men nu ere så att windows inte vill starta upp.. Det står att den inte kan hitta NTFS.driver.. så nu har det uppkommit ett problem till.. *INTE TYCKA OM* men nu när jag vet att det funkar så så skall resten inte vara några biggies.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _zapduden
Ehum, det funkade!! KOrtet hittade hdd'n woiooohooo, men nu ere så att windows inte vill starta upp.. Det står att den inte kan hitta NTFS.driver.. så nu har det uppkommit ett problem till.. *INTE TYCKA OM* men nu när jag vet att det funkar så så skall resten inte vara några biggies.

får nog trycka F6 å ladda drivisarna från disket skulle jag tro.

Permalänk

Ehum, nu så när jag skulle starta alltihop så ståd det juh att det fattades en fil, så ah visst tänkte jag nu kraschade windows disken för mig men nu så när jag skulle installera om så funkade inte ens d, så jag drog ur dem nya minnena å tryckte i dem gamla, så då funkade det, så jag får testa å installera windows på 60 gigarn nu, IFALLL installationen hittar disken, annars får jag installera den så som du sa... Men det verkar som om den hittar den för d står typ: searching disks on PCI 100 blablabla