Permalänk
Medlem

VHS till DVD

Som jag skrivit i en tidigare tråd, så planerar jag att starta en liten verksamhet där jag gör om folks VHS-filmer (typ semesterfilmer och liknande) till DVD.

Först hade jag tänkt att jag först skulle köra in filmen till datorn genom att gå från videon -> DV-kamera -> dator. Alltså att göra filmen till exempelvis komprimerad .avi, och sen bränna ut den som DVD-film på något vis.

Men går det inte att hoppa över komprimeringen på något sätt? Alltså att gå direkt från DV -> DVD. Hur ser filerna på en DVD ut egentligen? Har inte hunnit inskaffa hårdvaran än, så jag har inte riktigt hunnit kolla det.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett kort/grafikkort med bra videoingång?
Varför blanda in en DV-kamera?

Då borde du ju kunna "spela in" till rätt format (MPEG2) direkt och sedan bara använda ett DVD Authoring-program för att skapa en DVD från dessa filer.

Permalänk
Medlem

Jag lär förlora både pengar och kvallité på att köra via en videoingång. För det första måste jag köpa ett sånt kort, vilket knappast är gratis. När jag dessutom redan har firewire ingång, som ger 100% kvalitetsbevaring, eller vad man ska kalla det så känns det riktigt onödigt.

Eller?

Permalänk
Medlem

Kvalitetsförlust får du väl via DV-kameran åxå.
Hur har du förresten tänkt få in bilden i DV-kameran? Har den videoingång?

Eller är det jag som tolkar dig fel. Du skriver "VHS-filmer", då antar jag att du vill kunna föra över från VHS. Då måste du ju oavsett DV-kamera eller inte omvandla den analoga signalen till digital någongstans. Denna uppgift tror jag att ett kort som är tänkt för ändamålet gör bäst.

Om det är bara är frågan om digital bild hela vägen behöver du ju givetvis inget sådant kort.

Filmen skickas väl, från en DV-kamera (om vi nu pratar digitalt hela vägen), i samma format som den lagras på lagringsmediat i DV-kameran? Den bild man får på datorn är den bild man har lagrad i kameran. Jag kan inte se varför det skulle vara annorlunda.
Isf går det ju inte att skippa den komprimeringen. Sedan få du ju, på datorn, omvandla till MPEG2. En DVD bör ha bra mycket högre bitrate än en DV-kamera(?), så någon direkt kvalitetsförlust borde det ju inte bli i den omvandligen.

Ang. pengarna, så antog jag att du menade starta ett företag. Att satsa ett antal tusenlappar för att sätta igång ett litet företag får väl anses ganska normalt.
Om du menar detta som en liten bisyssla till studier eller liknande så förstår jag mer din tanke.

Permalänk
Medlem

Jag har ett flertal gånger tagit in VHS till datorn, via DV-kamera.

Men men, om vi struntar i det. Säg att jag får in filmen i datorn. Då tar den ju ett antal 10tal gigabyte. Hur får jag den att får plats på DVD:n? Ska jag komprimera den till Mpeg2, som du säger?

Vad är förresten skillnaden mellan VCD och SVCD?

Hur bränner man ut en film så det blir .vob filer på en DVD? Behövs det?

Vart lite många och osamanhängande frågor nu, men men.

Permalänk
Medlem

Ska du göra det som en verksamhet eller bara som hobby åt dina polare?

om som verksamhet: köp en DVD-recorder för bövelen, då kopplar ju bara in så bränner/komprimerar och fixar den ju till filmen automatiskt... (även om det går segt då det är i realtid)

om du gör det som hobby åt dina polare/bekanta:

Använd ett lämpligt DVD authoring program...kolla på tmgenc.net så finns det ett dvd authoring program där som du kan testa

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Ja, DVD använder MPEG2, så det är formatet du måste använda. Vitrualdub MPEG2 går att använda till detta. Finns givetvis fler program och diverse videoredigeringsprogram borde ju kunna rendera direkt till MPEG2.

Skillnaden mellan VCD och SVCD är att VCD är MPEG1 och SVCD är MPEG2, samt upplösningen. Skillnaden mellan SVCD och DVD är dels att det lagras på olika typer av skivor, dels lagras det på olika sätt på skivorna och sedan skiljer såklart bitraten och även upplösningen.
Här är en liten jämförelse mellan olika format:
http://www.dvdrhelp.com/comparison

En del DVD-spelare klarar att läsa MPEG-filer direkt (iaf på CD), men långt ifrån alla, så du måste använda ett program för att göra VOB-filer. Ett exempel på ett sådant är TMPGEnc DVD Author.

Om du har lust kan du ju alltid titta in på http://www.dvdrhelp.com/
Där finns mycket info om omvandling mellan olika format, guider och tips på program etc etc.

Permalänk
Medlem

Tack, var precis ett sådant program jag sökte!

Är det bara att bränna ut .vob-filerna på en DVD sen?

Permalänk
Medlem

Ja, sedan ska det bara vara att bränna ut på DVD.

Permalänk
Medlem

Japp, såg det nu. Perfekt.

Har stött på ett problem till. Eftersom att jag har Adobe Premiere, så hade jag tänkt att importera filmerna där. Men då blir filerna så kallade DV-AVI.
Sen tänkte jag använda Vobsub för att göra om filmerna till mpeg2. Men, vobsub kan inte läsa dessa DV-Avi filer.

Så, finns det något annat program, typ som vobsub, som jag kan använda, eller kanske något annat program att importera filmen med?

Permalänk
Medlem

Du importerar från kameran direkt till Premiere via twain eller dylikt?

Du har inte något annat program till DV-kameran?
Kan du spela filerna i mediaspelaren? Isf borde det ju finnas codecs för att läsa dessa filer. Då borde ju vilket program som helst som använder windows codecs funka....

Permalänk
Medlem

testa ladda ner yuffhuv eller vad det heter (huffyuv?) codecen och titta om premiere stöder det som utformat istället, så spar du ett antal gb också

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Okej, ska leta rätt på det.

Men, vad blir det för filer då? Vill ju inte ha onödig komprimering.

Edit:

Hittade det, och det var inte speciellt mycket att hänga i julgranen tyvärr. Filerna vart ca 3 ggr så stora som de blev med DV-AVI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag har ett flertal gånger tagit in VHS till datorn, via DV-kamera.

Men men, om vi struntar i det. Säg att jag får in filmen i datorn. Då tar den ju ett antal 10tal gigabyte. Hur får jag den att får plats på DVD:n? Ska jag komprimera den till Mpeg2, som du säger?

Vad är förresten skillnaden mellan VCD och SVCD?

Hur bränner man ut en film så det blir .vob filer på en DVD? Behövs det?

Vart lite många och osamanhängande frågor nu, men men.

VCD är em mpeg-1 fil med fast bitrate. SVCD är en mpeg-2 alltså samma som DVD men med lite lägre upplösning och avsevärt lägre bitrate, den är dock till skillnad från VCD variabel (max 2500 kbits/s. Båda kan läsas av de flesta separata DVD spelarna på marknaden. Man rymmer en timme VCD på en vanlig 650 Mb CD-R och ca 35 min SVCD på dito. Har dock sett SVCD där man klämt in 1.5h filmer på 2 800 Mb skivor med bra kvalitet. Är filmen längre så får man räkna med 3 skivor.