Permalänk
Medlem

LAN vs ADSL VDSL mm

Har funderat på en sak. Är så lyckligt lottat att jag skall få fiber i min lgh nu i maj. Där erbjuder tiscali samt vattenfall 10Mbit Lan för 189 samt 199 kr i månaden. Har nu IC2000 från comhem för 395:-.

Är det verkligen skäligt att ta 395:- kr för en tjänst som är så mycket sämre än LAN ? Är utrustningen för adsl vdsl så mycket dyrare? Eller är det ren vinst för dom företag som säljer dessa tjänster? Borde inte priserna regleras?

Jag tycker iallafall att det osar katt om detta. Vad tycker ni ? Finns det belägg för att en 0.5Mbit adsl tjänst skall kosta lika mycket som en 10Mbit Lan tjänst?

Visa signatur

....?

Permalänk
Medlem

Re: LAN vs ADSL VDSL mm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dala
Har funderat på en sak. Är så lyckligt lottat att jag skall få fiber i min lgh nu i maj. Där erbjuder tiscali samt vattenfall 10Mbit Lan för 189 samt 199 kr i månaden. Har nu IC2000 från comhem för 395:-.

Är det verkligen skäligt att ta 395:- kr för en tjänst som är så mycket sämre än LAN ? Är utrustningen för adsl vdsl så mycket dyrare? Eller är det ren vinst för dom företag som säljer dessa tjänster? Borde inte priserna regleras?

Jag tycker iallafall att det osar katt om detta. Vad tycker ni ? Finns det belägg för att en 0.5Mbit adsl tjänst skall kosta lika mycket som en 10Mbit Lan tjänst?

Anledningen till att LAN nästan alltid har lägre pris är att Bostadsrättföreningen eller privatvärden betalar kostnaden av installation i fastigheten själva. Den kostnaden är inte billig precis. EX: Har du inte undrat varför vissa betalar 200 kr för 10 Mbit BBB och andra ~ 400 kr för 10 Mbit BBB LAN ? jo, det är därför att Bostadsrättföreningen, ja eller annan förening själva sätter en månadskostnad för din uppkoppling. Ju lägre pris desto attraktivare blir det att köpa lägenhet i det området - njae, lite spelar det ju in

Med ADSL, VDSL mfl så är det inte din hyresvärd som betalar någon installationskostnad och dyl, det kostar en bra slant och koppla in en ADSL, VDSL kund också, men den får du stå för själv

Jo, efter att LAN uppkopplingen är installerad är den billigare i bruk och i drift än vad Kopparinternet'' är.
400 kr för en bredbandsuppkoppling tycker jag personligen är mycket bra. Tänker man tillbaka på modemtiden där man betala x-tusenlappar så känns 400 kr som en spott i havet, min bredbandsräkning är den enda räkning jag betalar med ett smile i ansiktet

Permalänk
Medlem

ADSL/VDSL-utrustning ar svindyr, och sen tillkommer ju kostnader for hyra av kopparpar, plats i stationen, etc.

Permalänk
Medlem

Varför betalar företag 5000/månad för 5ggr långsammare än vad privatperson betalar 200 för ? (lan)

Visa signatur

/Pär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baaz
Varför betalar företag 5000/månad för 5ggr långsammare än vad privatperson betalar 200 för ? (lan)

Dedikerad hastighet. med andra ord dom är garanterade just den hastigheten. alla andra har UPP till. medans företag HAR den hastigheten dom betalar för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baaz

En eller flera fasta IP-adresser
För webb-, mail-, applikations- och FTP server
Skapa VPN-nätverk
Snabbt, stabilt och pålitlig fast anslutning

Och kanske lite annat smått och gått, beroende på vad man väljer för ISP.

Edit: Så här står det på BBB´s företags Fiber:

Symmetrisk anslutning
3 fasta IP-adresser (fler kan beställas)
Ethernet-gränssnitt
Datatrafiken prioriteras i vårt nät
Egen fiberoptisk anslutning
99,7 % garanterad tillgänglighet (SLA)
Övervakning dygnet runt
Teknisk support och felanmälan
Leveranstid: 8-12 veckor
Pris enligt offert

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "