NAS bootar inte. Hårddisk trasig?

Permalänk

NAS bootar inte. Hårddisk trasig?

Har en Synology med en Toshiba NAS N300 i.
Helt plötsligt startar den inte. NAS blinkar blått.
Missljud från disken låter det som trots endast ca 6 månader gammal.

Plockade ur disken och satte in den i datorn med en USB till Sata adapter.

Disken kommer upp i diskhanteraren men ej i utforskare. Begränsat med alternativt.
Står att jag har 3,7 tb ledigt vilket inte stämmer.

Någon som vet vad jag kan prova själv innan jag lämnar in den?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Disken kommer upp i diskhanteraren men ej i utforskare. Begränsat med alternativt.

Antar att du redan har testat stänga av enheten, tagit ut disken, startat upp NAS:en igen, för att sedan sätta tbx disken och se om den känner av disken på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Sannolikt är det själva NAS moderkort eller annan del som är dålig och inte hårddisken. Kolla upp "Blinking Blue Light of Death" (BBoD). Finns lite olika fix man kan prova.

Disken kommer inte upp i utforskaren då den inte är formaterad i NTFS/FAT. Formatera inte om disken.

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Antar att du redan har testat stänga av enheten, tagit ut disken, startat upp NAS:en igen, för att sedan sätta tbx disken och se om den känner av disken på nytt?

Japp har testat. Även bytt port men utan framgång.

Skrivet av kusk0r:

Sannolikt är det själva NAS moderkort eller annan del som är dålig och inte hårddisken. Kolla upp "Blinking Blue Light of Death" (BBoD). Finns lite olika fix man kan prova.

Disken kommer inte upp i utforskaren då den inte är formaterad i NTFS/FAT. Formatera inte om disken.

Finns det något sätt eller tredjepartsprogram så man kan läsa av filformatet som hårddisken har? Nej inte formatera då är de kört 🤣

Ska kolla gällande BBoD.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Japp har testat. Även bytt port men utan framgång.

Finns det något sätt eller tredjepartsprogram så man kan läsa av filformatet som hårddisken har? Nej inte formatera då är de kört 🤣

Ska kolla gällande BBoD.

Finns en gammal faq hos synology hur man kan komma åt filerna via ubuntu. https://kb.synology.com/en-my/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...

oklart om det funkar fortfarande eller med nyare Ubuntu .

Permalänk
Medlem

Vad säger crystaldiskinfo då ?

Lite oroväckande en nas disk bara slutar funka sådär med tanke på att dom ska köras 24/7 i åratal utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Lite oroväckande en nas disk bara slutar funka sådär med tanke på att dom ska köras 24/7 i åratal utan problem

Oroväckande att själva NASen dör. I min mening så bör man minst ha två diskar i en NAS då alla hårddiskar har begränsad livslängd

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Ej testat det programmet.

Testat Diskgenius, LinuxReader (?) samt en drivrutin för att kunna läsa EXT4/BTRFS i Windows.

Hårddisken syns men går ej att komma åt. Oallokerat utrymme.

Tänker att man kanske ska formatera den till NTFS och sedan köra recovery på den?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Ej testat det programmet.

Testat Diskgenius, LinuxReader (?) samt en drivrutin för att kunna läsa EXT4/BTRFS i Windows.

Hårddisken syns men går ej att komma åt. Oallokerat utrymme.

Tänker att man kanske ska formatera den till NTFS och sedan köra recovery på den?

Har du tänkt köra recovery, så ska du nog definitivt inte formatera till NTFS innan...

Ska man pyssla med sånt här, så brukar man väl säga att man ska dumpa disken till en fil på en annan hårddisk (dvs skapa en image av disken), och låta recovery-program jobba på den filen.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Bästa är att inte formatera om den ifall du ska göra en recovery.
Helst är det att göra en avbildning av disken och använda den med recoveryprogram.

Testa att boota Ubuntu Live från ett USB eller liknade och se om du kan läsa disken.
Det kan ju vara något annat filsystem än de du installerade program för (eller att de inte fungerar)

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.