Permalänk
Medlem

htpc med mini itx

Har haft funderingar på om man skulle bygga ihop en liten htpc

med mini itx som sagt var tar ju ingen plats

undrar bara rent prestanda mässigt om mini itx håller måttet för att kolla på dvd osv

klart man måste ju skaffa ett grafikkort med tv out med.. men måste man punga upp så mycket på det?

Visa signatur

Same shit different day

Permalänk
Medlem

Re: htpc med mini itx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepper

undrar bara rent prestanda mässigt om mini itx håller måttet för att kolla på dvd osv

klart man måste ju skaffa ett grafikkort med tv out med.. men måste man punga upp så mycket på det?

Det är inte fel vetu
Har bara erfarenhet från vias 800mhz, med en rejäl bunt ram så går de rätt bra. duger gott att se på dvd med.
grafikkort är inget måste då det är inbyggt på mobot, tv out och stöd för 5.1 finns också..
lycka till

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 2039Mhz, ABIT AT7-MAX2, 512MB RAM, Asus Radeon 9600SE, 2st Phillips 17" CRT, Asetek Waterchill.

Permalänk
Medlem

men räcker det verkligen med moderkorts vga..?

Visa signatur

Same shit different day

Permalänk
Medlem
Citat:

men räcker det verkligen med moderkorts vga..?

det räcker till att visa dvd med iaf. inbyggd mpeg2-dekoder har jag för mig att mini-itxkorten ska ha också.

själv är jag inte lite sugen på en MII...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

jag vet ett mini-itx som är fint..

VIA EPIA V10000, m/Via C3 CPU 1000MHz Mini-ITX, SDR, VGA, Ljud, LAN, Tv-Out kostar inte mer än 1226kr

finns även 800mhz för 1019kr

båda på komplett...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

jo har tittat runt lite med

men har de stöd för ir då?

skulle vilja ha fjärris med till den

inte för att jag ha en aning om hur de funkar men men

det skulle va gött

och i såfall ska man köra windows på den?

funderar även på trådlöst så man kan dra filer från nätverket till den...

men men frågan är ju hur mycket man kan mata in i ett litet mini itx

Visa signatur

Same shit different day

Permalänk
Medlem

kör mythtv det ser fint ut... kommer inte ihåg men något företag har kontroll ok ir-motagare för under 200kr ..

btw www.mythtv.org

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

jo men tror du det finns ir på mini itx korten?

jo myth tv verkade ju rätt tufft... men de e la bara tv?
eller går det spela upp dvd o så med?

annars kör jag nog windows och har den som en dator med..

inte bara media maskin..

men det borde väl finnas programvara för windows med?

Visa signatur

Same shit different day

Permalänk
Medlem

man kan göra allt med mythtv läs
asså itx kortet behöver väll inte stödja nått?`
du bara köper en sån ir mottagare.. och den fjärtkontrollen.. sen är de fixat...

Visa signatur

mvh

Permalänk

Re: htpc med mini itx

Citat:

Jag ser att du är ny här på forumet. Välkommen.
Dock så vill jag upplysa dig om att i de regler du godkänner när du registrerar dig här så står det att man ska söka i forumet innan man skapar en ny tråd. Så om du bara tar dig den tid det tar att söka och läsa igenom lite trådar så kommer du få svar på de flesta av dina frågor.

Permalänk
Medlem

Det finns inte inbyggt IR på korten men det är enkelt att bygga en seriell mottagare.

Den här funkar utmärkt.
http://www.zux.nu/index.htm

All sån här info finns det dock massvis med trådar om så sök nästa gång, men jag tänkte inte vara så dryg att jag bara skriker åt dig att söka utan kan vara snäll nog att svara på dina frågor också

Permalänk

Köp en Xbox...

Mycket billigare.
Mycket enklare.
Man kan spela Xbox spel.

Enda nackdelen är väl att det inte är lika kul som att bygga ihop en htpc.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Det finns inte inbyggt IR på korten men det är enkelt att bygga en seriell mottagare.

Den här funkar utmärkt.
http://www.zux.nu/index.htm

All sån här info finns det dock massvis med trådar om så sök nästa gång, men jag tänkte inte vara så dryg att jag bara skriker åt dig att söka utan kan vara snäll nog att svara på dina frågor också

Det finns uttag på moderkortet (VIA EPIA V8000).

Den har inte inbyggd hårdvaru mpeg2 kodare, det finns ett tillbehörskort för det (Kolla www.via.com.tw...

5.1 Ljudutgången är digital (SP-DIF).

Den borde nog kunna visa film ganska bra, lite snack om att det inte ska gå på vias hemsida och man ska köpa tillbehörskortet, men det borde nog funka. Har inte testat än för min HD till mitt VIA V8k är paj.

Den har en PCI plats så det går att få in ett bättre grafikkort om man vill men det inbyggda är ok. Man kan köpa PCI riser card på typ komplett så blir en PCI plats 2 eller även 3.

Permalänk
Medlem

det är ett sånt jag ska köpa....
hoppas det är bra...
angående ir.. det är väll bara att köpa en sån ir mottagare och fjärrkontroll att koppla i com porten eller vart man ska koppla den.. moderkortet behöver väll inte stödja det?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Asså, det är ju enkelt att bara ansluta till USB eller COM porten, men det är smartare att använda de färdiga stiften för då får du ju alla portar över. Men det ska nog funka bra med en com eller usb anslutning... För övrigt ingick det två extra usb kontakter på en kabel, så man får totalt fyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardin
Den har inte inbyggd hårdvaru mpeg2 kodare, det finns ett tillbehörskort för det (Kolla www.via.com.tw...

- Integrated VIA Unichrome? 2D/3D graphics with MPEG-2 Accelerator, motion compensation and duo-view support

"mpeg-2 accelerator" tycker då jag låter som något åt avkodarhållet. iofs är det ju inte V8000, utan epia MII, vilken är den jag är mest sugen på.

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

det 1ghz epia.. verkar fint.. 1.2k eller nått kostar det .. det vekar ok.. ska beställa ikväll .. ska bara kolla upp det lite mer först..

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

är det inte så att alla som har med ändelsen "-M" i namnet har mpeg2 dekodern.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
- Integrated VIA Unichrome? 2D/3D graphics with MPEG-2 Accelerator, motion compensation and duo-view support

"mpeg-2 accelerator" tycker då jag låter som något åt avkodarhållet. iofs är det ju inte V8000, utan epia MII, vilken är den jag är mest sugen på.

Jo, läste att den hade det nånstans, men det finns ett tillbehörskort som ger DivX avkodning och Mpeg m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardin
Jo, läste att den hade det nånstans, men det finns ett tillbehörskort som ger DivX avkodning och Mpeg m.m

detta kort?

Visa signatur