det klantigaste ni gjort i linux?

Permalänk
Medlem

det klantigaste ni gjort i linux?

mitt bidrag:

stängde av sshd på servern som "bor" 3 mil härifrån =/ blev till o ta bussen...

Permalänk
Medlem

Måste varit när jag råkade köra chmod med totalt fel rättigheter, tog bort "x" på allt i /usr/ eller så var det i /bin/. Men jag var extrem nybörjare då, ställde till en del problem om jag minns rätt.

Polaren gjorde en rätt smidig sak för ett par dagar sedan. Han har flera linuxburkar, så när han skulle reboota sin workstation lyckades han skriva det på servern istället, så IRC-servern han hostar gick ner.

Permalänk
Hedersmedlem

nja, har väl gjort både

rm -rf / och

chmod 666 /usr

någon gång oavsiktligt och
rm -rf /
en gång avsiktligt (blev trött på burken för att den hängde sig men det visade sig vara överhettning )

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Egentligen för pinsamt för att skriva om...

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1k

Visa signatur
Permalänk
Medlem

rm -r har jag råkat skriva ett par gånger istället för cp.

En kompis till mig hade precis installerat Linux och skulle få igång sina övriga diskar med filmer och serier. Hur han gjorde vette tusan, men han lyckades radera varenda serie. (flera fullständiga säsonger av diverse) Nu var han ju förvisso på LAN, där allt snabbt kunde tas tillbaka, men i alla fall.

rm-kommandot är elakt.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakire

Hahahahahaha!!

Kan inte komma på nåt sånt där riktigt dumt jag gjort just nu, men några oavsiktliga reboots och liknande har väl alltid hänt.

Visa signatur

Huvududator: AMD XP2500 @ 180x11 1980Mhz | Abit AN7 | 2x512 Mb TwinMos DDR400 | Gf4 Ti4200 128MB @ 315/560 | SB Audigy | WinXP Pro SP1
Serverburk: AMD XP1800 | 512 Mb Twinmos PC133 | MSI KT7 Turbo | Debian 3.0 stable (kernel 2.6.3)

Permalänk
Medlem

har råka satt roots shell till /sbin/nologin på servern en gång och sudo hade jag inte confat. Som tur var hade jag webmin installerat på burken så det gick att ändra där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakire

Glömde informera om att jag avbröt det ganska omgående, men kunde inte läsa från disken sedan. Lyckades dock fixa det efter att min hårddisk fick stå och tugga i en kompis dator med det alldeles ypperliga programmet GPart som analyserar disken och gör en kvalificerad gissning om hur partitionstabellen ska se ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"rm -rf /home" när jag trodde att home va unmountat, var för trött
"chmod -R 700 /etc" när jag var trött
"rm -rf /home/.* /root/" tänktre kopiera, men var för trött

Så, något jag lärt mig nu är att man ska vara pigg när man sitter vid datorn

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats tagit bort rättigheterna på /
Sen har jag tagit bort /mnt/ och tagit bort alla filer som låg på min andra disk... inte kul

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köra rm -rf lost+found i /usr/ men i farten tabbade jag fram /usr/lib istället... resten kan ni räkna ut själva.

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk

env-update
Mördade många av mina configfiler då jag hade kört emerge -uD (gentoo) eller något liknande, fstab och lite annat trevligt återställdes totalt :/

Permalänk
Hedersmedlem

Tog backup på en burk 20 mil bort.
tar -cvjf backup.tar.bz2 /

Burkfan hängde sig naturligtvis, man kan ju inte ta backup på /proc... gjorde det 2ggr innan jag fatta också. Döda min server när jag var 20 mil bort för ett tag sen också, genom att byta konsollfont, det ska den fan inte dö av :p.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Körde medvetet rm -rf /, i syfte att se hur det gick till och som skoj grej på en labburk, hade ändå inget viktigt på disken tyckte jag. Tänkte då inte på att jag hade min FAT32-partition med allt vad semesterfilmer och egenhändigt rippade cdskivor hette, för att inte nämna legitima gamla gymnasieuppsatser och jobbdokument, skrivbart uppmonterad under /mnt. Fy fan vad sne jag blev.

W

Permalänk
Medlem

körde fsck på en mountad partiton. Slutade med att partitonstabelen rök så även systempartionen mm åkte åt helvete så jag fick no operating system found när jag bootade upp.

var surt 4 på morgonen.
Servern desutom, hela internet nere hemma för det :/

Permalänk
Medlem

Det klantigaste jag gjort med Linux? Jag installerade det.
Sen insåg jag mitt pinsamma misstag och installerade FreeBSD.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

mount /dev/hdc3 /etc

Den är goo.. Man får fina fel som:
You don't exist. Go away!

efter den.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

rm istället för mv/cp har man ju gjort ett antal gånger. Likaså reboot i fel terminal. Senast jag klantade mig väl var väl när jag lekte med sed på webservern och skrev över typ 300 "roliga bilder", typ "intresseklubben antecknar", "old news is so exciting" osv. Allihop blev ersatta med 0b stora filer med samma namn. Bilderna funkar inte allt för bra nu. Men jag fick en anledning att ändra galleriet och på samma gång börja skriva ett eget. Inte för att jag börjat, men snart.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Det klantigaste en vän till mig gjort var när han höll på att kopiera över filer från en hårddisk som låg uppochner på lådan till en annan hårddisk i vår rackserver och tappade en skruv på disken under körning så disken och hela databasen gick åt helvete. Var iofs inte Linux, utan FreeBSD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Råkade ta bort root-användaren en gång:-( Kunde inte göra någon systeminställning på en vecka innan jag förstod att man skulle skapa ett nytt root-konto med ID 0.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Starta om natd på en fbsd burk som var 2h bort med bil/buss, skrivit fel i reglerna... nu kollar jag syntax på den filen kan vi säga.

Permalänk
Medlem

shutdown -h now går på ren automatik ibland...tyvärr allt för ofta när man tror att man har ett shell på den lokala maskinen, när man istället har ssh:at till servern

rm -rf / har också testats någon gång, fast med avsikt då

kört in en kärna utan stöd för filsystemet man använder (och givetvis utan backup på den gamla kärnan) har också hänt någon gång

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

chmod -R root [något] /

filsystemet var lite instabil efter det....men jag rättade på det...genom att ominstallera gentoo, eh..

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk

rm * istället för rm *.något har jag kört flera gånger.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Sände radio med en kompis. Jag var server och han broadcastade. Detta var när jag ännu var ny i Linux och hadde lite gammla Windows "ovanor". När jag skulle kopiera endel server log information från xterm fönstret markerade jag och tryckte otäksamt ctrl-c och ni förstår resten

Permalänk
Medlem

Satt i konsollen och hade sshat till en burk som skulle rensas... körde en rm -rf / för skojs skull och inser att jag gjorde det i fel tty...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Sände radio med en kompis. Jag var server och han broadcastade. Detta var när jag ännu var ny i Linux och hadde lite gammla Windows "ovanor". När jag skulle kopiera endel server log information från xterm fönstret markerade jag och tryckte otäksamt ctrl-c och ni förstår resten

offtopic:
hur kopierar man ur ett aterm fönster? orka skriva av allt =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrl
offtopic:
hur kopierar man ur ett aterm fönster? orka skriva av allt =P

Markera och tryck på skrollhjulet där du vill klistra in?

W

Permalänk
Medlem