Vilken Linux dist bör jag köra?

Permalänk
Medlem

Vilken Linux dist bör jag köra?

Jag är helt ny på Linux, har bara nosat lite på Red Hat. Jag vill byta från Win XP på min HTPC/Server för att få något stabilare och snabbare operativsystem. Det jag använder datorn till är att se på film, via projektor och även tv-out. Surfa, IRCa, använda DC, Bittorrent, köra FTP och HTTP server med stöd för asp, php, cgi. Finns även andra saker jag gör på den datorn men spelar gör jag inte. Möjligtvis sätter jag upp en HLServer på lan eller så men det är inget som prioriters.

Så vilken dist ska jag använda tycker ni?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

är det andra eller tredje gången idag?

Permalänk
Medlem

Det är nog tredje. Verkar som min fina lista är borta oxo. Måste ha försvunnit när jag satt och lekte med sed. *fixa*

Sådär, det är bra med backup ibland.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Det är nog tredje. Verkar som min fina lista är borta oxo. Måste ha försvunnit när jag satt och lekte med sed. *fixa*

Mjo den fungerar inget vidare..
EDIT: Borde kanske sökt lite noggrannare hehe, men alltid bäst att själv fråga proffsen

Permalänk
Medlem

Fixat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt klart Mandrake. Det ingår RPM-binärer av de flesta sakerna du räknade upp och de som inte finns med av olika skäl finns här.http://plf.zarb.org
Steg två blir att du lär dig konfigurera i textläge och att själv kompilera program.
Lycka till!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
Helt klart Mandrake. Det ingår RPM-binärer av de flesta sakerna du räknade upp och de som inte finns med av olika skäl finns här.http://plf.zarb.org
Steg två blir att du lär dig konfigurera i textläge och att själv kompilera program.
Lycka till!

Tack för svaret.
Ska prova Mandrake.

Permalänk
Medlem

filigran: Det är jobbigare att hålla på så där än att säga "Mandrake" whatever.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Avstängd

Om du vill slippa bök: Mandrake eller Fedora.

Om du vill ha bök (och förhoppningsvis lära dig något av bökandet): Gentoo eller Debian.

Och du bör nog lägga ner dina asp-tankar.

Permalänk
Medlem

Sunray: Desto bättre, då kanske folk slutar fråga om och om igen eftersom det är jobbigt att se min länk..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kollar inte sn folk trådarna som ligger på förstasidan? Ger det inte en hint om de är låsta?

*låst* - sök.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster