Permalänk
Medlem

Omstart istället för avstängning

Byggde ihop min nya burk i början av februari igår, nytt moderkort, processor, minnen och grafikkort. Tog de gamla hdd:erna, och cd-rommarna och in med dom..

Datorn startar men Windows ger blåskärm (Xp) Så jag installerade över gamla windows med nya utan formatering, och datorn startar, men... när jag vill stänga av den så väljer den att starta om istället, inte alltid dock, ibland kan den stänga av sig, så jag frågade i Helgon.net forumet om vad felet kan vara, svaren blev att det är för att datorn inte är formaterad, att windows inte stämmer riktigt... Men nu har jag dock formaterat, satt i ny hdd och problemet är inte borta, den startar fortfarande om istället för att stänga av dig... kanske 1 gång på 4 stänger den av sig, resten av gångerna omstart, vilket har lätt till att jag håller på power knappen i 4 sekunder så att datorn stänger av sig...

Vad kan felet ligga tro? Har jag kopplat fel nånstans kanske någon kabel från chassit till moderkortet, fel håll kanske? är det farligt om kablarna hamnar på fel håll? För det känns inte riktigt bra för datorn att behöva använda powerknappen för att stänga av hela tiden...

Chassi: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CHIBX03BL

Permalänk
Medlem

En ren och fin moinstalation med formatering skulle inte sitta fel enligt min mening.. MAN SKA ALLTID FORMATERA OM NÄR MAN INSTALERAR ETT NYTT OPERATIVSYSTEM är min erfarenhet.. brukar bara knasa anars.. men kanske bara jag som uppleft det

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Och jag hade som sagt formaterat, och problemet kvarstår.. lösning?

Permalänk

Min dator startar om sig istället för att stänga av när jag har min webkamera ansluten i en USB-port. Rätt irriterande.
Sen startar datorn om sig om man har aktiverat wake on lan (WOL) och inte har ett nätverkskort som stödjer det, eller om man har ett äldre och inte kopplat in WOL-sladden.
Stäng av allt i BIOS som har med automatisk uppstartatt göra, Wake On nånting, wake on ring, wake on lan, wake on interrupt, wake on irq... brukar ligga under power-menyn.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

man kör med "norsk avstängning" d.v.s drar ut sladden

Visa signatur

Don Vito for president!

Permalänk
Medlem

ÄR det inte farligt att stänga av via powerknappen varje gång? tar inte agget eller något i datan stryk av det?

Permalänk

varför skulle det göra det? du stänger jue av den på samma sätt... Om du stänger av den med hjälp av windows stänger datorn av sig om du stänger av datorn med powerknappen stängs den också av ingen skillnad...