Permalänk
Medlem

Bra tråd/FAQ!

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna komplettera med ett inlägg jag skrev för ett tag sedan.

-------

Okej! En gång för alla!

P = U * I | Effekten = Spänning * Ström
Du får ut den ungefärliga Effekten ur nätagget genom att
räkna ihop Strömnivåerna på de olika Spänningarna.

T ex. som detta Fortron 145 Watts nätagg som jag håller i handen.
+3.3V = 10.0A
+5.0V = 10.0A
+12.0V = 4.5A
-12.0V = 0.3A
+5.0Vsb = 0.8A

Enkel matte:
3,3 * 10 = 33
5,0 * 10 = 50
12,0 * 4,5 = 54
12,0 * 0,3 = 3,6
5,0 * 0,8 = 4

54 + 50 + 33 + 3,6 + 4 = 144,6

Och då har vi alltså ~145 Watt enligt strömspecifikationer.
I många ögon räcker nog inte detta nätagget till mycket.
Men som jag i så många trådar har skrivit.
Både jag och Power_Slave_ har kört våra burkar på detta
i flera veckor. Power_Slave_ använde det i 2 veckor med
fullt moddad burk. Ljus, ljus och åter ljus som alltid i hans burk.
XP2400+, NF7-S, 256MB PC3200 DDR, GF4 4860, DISK, CD.

Så detta med nätagg är en hel vetenskap och man kan aldrig
vara riktigt säker på att det räcker till eller inte räcker till.

-------

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Kanske är jag i helt fel tråd och kanske finns svaret på min fråga redan nånstans i Sweclockers forum, men jag hittar det inte så jag provar här:

Jag funderar på att bygga ett stort chassi av två Chieftec Dragon Supermedium Alu. Jag hade tänkt slänga in två nätagg som jobbar parallellt. Ett för mobo och grafikkort och ett annat för hårddiskar, CD/DVD, fläktar, ljus etc.
Min fråga är hur jag går tillväga för att få båda att starta samtidigt och dra igång allt? Hur kopplar jag och vad behövs? Helst vill jag att båda går igång när jag trycker på "vanliga" powerknappen, alltså att jag ska slippa ha en vippströmbrytare till det sekundära nätagget.

Det jobbiga sättet:
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010628_600wpsu.ph...

Lite lättare + inget fifflande i nätaggregatet:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=22422...

Köpa en splitter: http://www.ateck.com/viewItem.asp?idProduct=453056250

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Hallå. Jag har en 300W nätdel till min dator men den väsnas en hel del. Hur svårt är det att byta ut den mot t.ex. den här:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1231&session=7eaee1...

Finns det någon guide eller är proceduren lätt som en plätt?

Visa signatur

ASUS K7V (skadat, startar ibland) | Athlon 950 Mhz | Hitachi 120 GB | Ubuntu 5.12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quetzalcoatl
Hallå. Jag har en 300W nätdel till min dator men den väsnas en hel del. Hur svårt är det att byta ut den mot t.ex. den här:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1231&session=7eaee1...

Finns det någon guide eller är proceduren lätt som en plätt?

Det är lätt som en plätt. Det går bara att sätta strömkontakterna på ett sätt, så du kan inte göra fel. Floppy-kabeln ska du kolla lite extra på, den kan vara lite förrädisk. I övrigt är det inga problem.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Okej. Tack. Jag har några till frågor:
Det har varit diskussion om olika varianter av nätdelar. Jag har en AMD Athlon-processor på 1 Ghz. Finns det någon risk att den nätdelen jag länkade till ovan är av en typ som inte passar till min dator?

Ska alla kort och delar i datorn ha ström från nätdelen eller får t.ex. ljudkortet ström direkt från moderkortet?

Visa signatur

ASUS K7V (skadat, startar ibland) | Athlon 950 Mhz | Hitachi 120 GB | Ubuntu 5.12

Permalänk
Medlem

Alla komponenter som inte har separat strömkontakt, till exempel hårddisk, nyare processorer, cd-enheter och nyare grafikkort, får ström från moderkortet(och via det indirekt nätagget förstås) Detta gäller tex ljudkort, gamla grafikkort, och de mesta pci-kort i övrigt.

Alla nya aggregat fungerar med alla ATX-moderkort(det du har, det alla har) men det samma gäller inte gamla nätaggregat, då det tillkommit en separat kontakt till processorn. Den kommer finnas på ditt nya nätaggregat, men du behöver inte bry dig om den.

Hoppas det hjälpte.

Visa signatur

Permalänk

ja det hjälpte. Tack så mycket! Snart är min dator förmodligen mycket tystare. jag ska nämligen beställa både ny nätdel och ny fläkt till processorn.
Sweclockers.com är grymt bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett mycket stabilt nätagg och pengar inte är så viktigt så kan jag starkt rekommendera PC Power & Cooling som tillverkare.

Deras Turbocool 510 är utan tvekan det stabilaste nätagget som jag någonsin har sett. Hysteriska siffror som den dessutom klarar av att leverera på, den klarar 510W kontinuerlig belastning vid 40 graders driftstemperatur, och kan peaka ända upp till 650W.

Du hittar dom på http://www.pcpowerandcooling.com och det funkar riktigt smidigt att importera direkt från dom. Dock vill dom ha bild på ditt kreditkort och ett leg, eftersom dom tydligen är ganska utsatta för carding.

Skickas med DHL, och dyker upp på en vecka cirka. Moms och tull blev i mitt fall 430 kronor, så totalpriset hamnade på 2300 kronor med frakt och allt. Inte billigt, men attans vilket nätagg.

Mattsvart, en fläkt. Förhållandevis tyst, hörs defenitivt inte över mina diskar och fläkten till radiatorn. (sunon 12cm). Gott om kablar som alla är kapslade i nät för enkel hantering.

Starkt rekommenderad från min sida.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ismannen
ATX12V = 4-pins fyrkantig processorströmkontakt. <- har man någon egentlig nytta av en sådan egentligen? För mitt nätaggregat saknar nämligen den kontakten, fast det fungerar ju bra ändå.

har för mig att det är till P4

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minus
har för mig att det är till P4

Det är inget processorspecifikt. I princip alla nya moderkort har P4-kontakten för stabilare spänning till processorn. Dual-moderkort använder P8-kontakt.

Visa signatur

Permalänk

själv har jag precis beställt detta nättag http://www.sweex.com/product.asp?pid=357
559:- skulle vara som ett hyfsat 450watts agg tyst o så.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Om jag inte alls bryr mig om ljudet, utan bara vill ha stabila spänningar och ett långlivat nätagg, vilken tillverkare rekommenderas?

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Tagan, http://www.tagan.com/ finns på http://www.kylning.com/

Det är så tyst att det inte hörs tyvärr, om du ville ha ett högljutt

Drifttiden är beräknad till tolv år om man kör agget 24/7

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hittar inte något fläkt-löst nätag skulle behöva det då de är det enda som låter från datorn på natten CPU fläkten stänger av sig själv när den blir kall, och den blir det för att jag har Cool n Quiet igång så den går ner till 800MHz.

Permalänk
Medlem

Fläktlöst på Kylning

Annars kan jag lova att det här nätaggregatet är tillräckligt tyst. Jag har ett och det låter ingenting alls. Fläkten hörs inte ens om man sätter örat mot baksidan av lådan. Under full load brukar fläken för min del inte gå högre än 500v/min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utmärkt förutom en liten detalj

Jag förstår inte varför PC Power & Cooling finns med på listan över nätaggregat. Jag menar de är ju nätaggregatens Ferrari. Det finns ju inget som kommer i närheten ens.

Det borde ligga på en särskild plats uppe i toppen.

38 A på 12 V linan. 650 W max och 530 continous load vid 40 degree Celsius!!! Ta vilket annat nätaggregat som helst och de kommer knappt upp i de här värdena under ideala förhållanden!

Beställde själv ett PCP & Cooling 510 deluxe. Blev inte för dyrt då dollarn är ganska låg (www.pcpowerandcooling.com).

Ersätter mitt Antec 550 W Nätaggregat. Har haft två Antec och då de har båda har gett väldigt stabila värden har båda börjat strula efter omkring ett år. Detta har åtminstone 5 års garanti och är handbyggt med de största kapacitorerna och allting.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Utmärkt förutom en liten detalj

Jag förstår inte varför PC Power & Cooling finns med på listan över nätaggregat. Jag menar de är ju nätaggregatens Ferrari. Det finns ju inget som kommer i närheten ens.

Det borde ligga på en särskild plats uppe i toppen.

38 A på 12 V linan. 650 W max och 530 continous load vid 40 degree Celsius!!! Ta vilket annat nätaggregat som helst och de kommer knappt upp i de här värdena under ideala förhållanden!

Beställde själv ett PCP & Cooling 510 deluxe. Blev inte för dyrt då dollarn är ganska låg (www.pcpowerandcooling.com).

Ersätter mitt Antec 550 W Nätaggregat. Har haft två Antec och då de har båda har gett väldigt stabila värden har båda börjat strula efter omkring ett år. Detta har åtminstone 5 års garanti och är handbyggt med de största kapacitorerna och allting.

Det ligger på en särskild plats högst uppe på toppen i listan av nätaggregat.

Kolla igen, Tyngsta Nätaggregat du kan få tag på högst upp i listan på nätaggregat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aah ooops! Trodde det var en rubrik lol

Absolut noll att anmärka på denna tråd då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bra faq, berömm ska du ha!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

På den här sidan finns ett stort test av ett fläktlöst nätaggregat kallat Silver Stone SST-ST3. Detta jämförs med 25 (!) andra supertysta nätagg, mycket läsvärt. Dock på tyska.

Silver Stone SST-ST3 finns på mycom.se för 1525:- och är det billigaste nätagg utan fläkt som jag har sett.

Ilfirin

På sidan som jag länkar till påstår de att Fortron aggen med 12cm fläkt är tystare än det Tagan agget som du rekommenderar i den här tråden. Har du någon uppfattning om hur det är med detta?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Jag har provat båda. Tagan är tystare, men FSP är också väldigt tyst. Jag förstår faktiskt inte hur dom kan tycka sådär faktiskt.

Men nätaggregatet du länkade till är onekligen intressant. Testet visade dock att cpu-tempen var kritisk.

Lägger till Sidan i faqen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var kan man köpa en splitter i sverige?
Måste näaggregaten vara på samma effekt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
var kan man köpa en splitter i sverige?
Måste näaggregaten vara på samma effekt?

Svarar imorgon Måste sova.

Be patient.

EDIT: Jag kan faktiskt inte hitta någon, men det går nog. i annat fall kan du göra en själv. Nätaggregaten måste inte ha samma effekt, men de har med fördel samma spänning på "railsen", annars får man bygga en säker krets för delning av loaden. Det bästa, om man nödvändigtvis vill koppla ihop två nätaggregat, är nog att köpa två likadana, koppla in ett AT-agg separat eller helt enkelt köpa ett enda bra nätagg istället.

Förlåt att det tog sån tid för svaret. Skolan och Jobbet

Visa signatur

Permalänk

jag vet inte varför men jag bara älskar bra FAQ's (som denna)
speciellt nu när man borde byta agg snart.. funderar på ett Fortron från Gtek, det blir nog fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooreeffoc
jag vet inte varför men jag bara älskar bra FAQ's (som denna)
speciellt nu när man borde byta agg snart.. funderar på ett Fortron från Gtek, det blir nog fint

Psst, webhallen.com

Permalänk
Medlem

är ett 420 watt nätagg från Orion bra för ett AMD 64 3400+, Radeon 9800 XT, 2 st 80 gb hårdiskar, 1024 mb ram?

Visa signatur

KeRoXiN

Permalänk
Medlem

Det här Var det enda jag kunde hitta om Orion. Om de håller vad som lovas är det väl ok, inga topratings direkt, för att vara 420W. Men okänt behöver inte nödvändigtvis betyda dåligt.

Det ska räcka, prova.

Så länge du inte hittade det i ett dike.

Men lägger du så mycket på andra komponenter skulle jag iaf köpa ett Tagan, Antec, Levicom eller Aspire.

http://kylning.com/info.php?cPath=100_157&products_id=607

http://kylning.com/info.php?cPath=100_156&products_id=579

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LEV420XPE-P

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP500WPLBLA

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TRUE480

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Svarar imorgon Måste sova.

Be patient.

EDIT: Jag kan faktiskt inte hitta någon, men det går nog. i annat fall kan du göra en själv. Nätaggregaten måste inte ha samma effekt, men de har med fördel samma spänning på "railsen", annars får man bygga en säker krets för delning av loaden. Det bästa, om man nödvändigtvis vill koppla ihop två nätaggregat, är nog att köpa två likadana, koppla in ett AT-agg separat eller helt enkelt köpa ett enda bra nätagg istället.

Förlåt att det tog sån tid för svaret. Skolan och Jobbet

Jag har ett gammalt nätagg från min 486:a, det är inte ATX, så ja antar att det måste vara ett AT?, kan jag koppla det separat?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vad är det för effekt på det nätagget?

Visa signatur