avsluta på "fel sätt", vad händer med hårddisken?

Permalänk

avsluta på "fel sätt", vad händer med hårddisken?

Förhoppningsvis kommer vi få adsl nån gång i sommar, och eftersom vi har tre datorer som ska dela på linan så behöver jag en router. Jag har funderat lite på att bygga en själv, med linux/freesco, men tvekar lite.

Det stora problemet är att med all åska här ute (och i och med att både telefon- och el-linorna är luftburna) så måste man kunna starta och stänga av (eller koppla i/koppla ur) ganska snabbt.

En lösning vore att ha hela operativet på en cd, det ger en hyfsad snabb uppstart samtidigt som man kan stänga av datorn genom att dra ur sladden helt enkelt.

Men den bästa och mest flexibla lösningen vore ju att ha en vanlig hårddisk, men jag undrar, skadas hårddisken om man bara drar ur elsladden till datorn, och hur mycket???
Det är en gammal disk på runt 4gig, 5400 rpm.

Vad tror ni?

Iofs kostar en färdig router/brandvägg inte så väldigt mycket, men det vore kul att ha gjort den själv....

Permalänk
Medlem

Det kan nog gå illa om du bara drar ut sladden, läshuvudet kommer då att falla ner på skivorna - inte bra

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk

Hårddisken skadas inte av att dra ut elsladden gamsla hårddiskar som var stegmotor styrda hade d problemet men inte dagen mangetmotorstyrda. det är en fjäder som drar tillbaka läs och skrivhuvudet när stömmen slås av så ingen skada skan uppstå.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk

Archimonde: Är du säker på detta? Det säger emot vad dom allra flesta tycker och tror.
I så fall är det ju bara att börja bygga, sen kan man ju försöka stänga av den på rätt sätt i alla fall.....

Permalänk

Hårddisken tar inte ska av detta men det är inte säket att windows hinner spara allt eller nu vilket OS man kör. Så data eller installningar man just har sparat kankse inte hinner sparas. Man stänger man dom programm man har uppe som dc eller andra skriv program så allt detta hinner skrivas till disken så går d bra. Att dra ur elakbeln är ju i princip lika som att trycka på reset. Sålänge man inte drar ut strömmen ett 10 tal gånger om dan så e d ingen fara den.

Det var ju så på dom gamla HDD:na på DOS tiden på 80 talet så måsta man skriva in ett kommando för att HDD:n skulle gå till ett visst läge så att inget skulle ta skada. Men det behövs som sagt inte göras nuförtiden.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk

Ja men då så, då ska det ju inte vara nå problem att ha en hårddisk i routern.
Det kommer ju vara ytterst lite skrivning till disken.....

Tack Archimonde, då har man lärt sig nåt nytt nu i alla fall..

Permalänk
Medlem

Får jag fråga om man inte kan offra ~5sek till att stänga av den normalt!?

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Medlem

problemet är väl att du har en gammal disk (4 gig). Så den kanske är gammal nog för att ta skada.

håller desutom med att det kan väl inte vara så farligt att stänga av den normalt istället. Tar ju inte många sek extra

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stora problemet är att med all åska här ute (och i och med att både telefon- och el-linorna är luftburna) så måste man kunna starta och stänga av (eller koppla i/koppla ur) ganska snabbt.

Med såna problem skulle jag skaffa UPS bums.

Permalänk
Medlem

NOPE;ordentlig åskledare istället, det går tyvärr på en 20 lax Men en UPS klarar inte en direkt träff, det är juh så att det sämsta möjliga det är om man bor på en bergrund i skärgården ensam ute till havs då är det inget kul med datorer på teleledningen.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

bara en myt att en disk kan råka ut för att läshuvudena crashar i skivorna då det krävs spänning för att dra ner dom mot skivan och spänning för att hålla dom där sedan håller airodynamiken dom svävande strax åvanför skivan. Så fort strömen försvinner lyfts huvudenna automatiskt upp.

Permalänk

Varnim: Jo, som jag sa i mitt andra inlägg så kan man ju försöka stänga av den normalt, men jag tänkte ifall det blev åska och jag inte är hemma, så tror inte jag att morsan vill logga in på burken och stänga av den....

Men nu funderar jag ändå på att köpa en färdig router/brandvägg.
Även om det inte är några problem att sätta upp en linux-router så
är nog inte föräldrarna så sugna på att fixa den ifall det blir nåt fel....

Men vi får se....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
bara en myt att en disk kan råka ut för att läshuvudena crashar i skivorna då det krävs spänning för att dra ner dom mot skivan och spänning för att hålla dom där sedan håller airodynamiken dom svävande strax åvanför skivan. Så fort strömen försvinner lyfts huvudenna automatiskt upp.

Det är endast på Hitachi's diskar som läshuvudet lyftes bort från ytan. Alla andra diskar lägger huvudena på en speciell yta längst in på disken.

Single _event: Det är teoretiskt inga problem att dra ut kabeln under drift. Möjligtvis kan man förlora data aller få problem med OSinstallationen.

Jag rekomenderar en UPS. Kanske inte hjälper mot en direktträff, men då är det nog inte din dator du skall vara orolig för....

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadådå?
Det är endast på Hitachi's diskar som läshuvudet lyftes bort från ytan. Alla andra diskar lägger huvudena på en speciell yta längst in på disken.

Single _event: Det är teoretiskt inga problem att dra ut kabeln under drift. Möjligtvis kan man förlora data aller få problem med OSinstallationen.

Jag rekomenderar en UPS. Kanske inte hjälper mot en direktträff, men då är det nog inte din dator du skall vara orolig för....

och vad har du tat reda på det da?

Appropå Hitachi. Är iget jag skulle stoppa i burken då jag har 2st båda med samma fenomen desutom känt. HP har påpekat fel i firmwaren som orsakar head barking och leder till permanenta skador och en av 2 har rasat pga det den anndrq har bara symtom av headbarking men är för ny för att det ska finnas en firmware för att fixa den.

Permalänk

Jag har öppnat minst ett dussin diskar och sett det. Dessutom så står det i deras dokumentation.
Hitachi använder sig av Load/unload technology medan andra använder CSS.

Du syftar nog på 75gxp serien..
Det var väl minst 3 år sedan?

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadådå?
Jag har öppnat minst ett dussin diskar och sett det. Dessutom så står det i deras dokumentation.
Hitachi använder sig av Load/unload technology medan andra använder CSS.

Du syftar nog på 75gxp serien..
Det var väl minst 3 år sedan?

jo dom är nog 2.5 tum märkat hitachi va? Na var ju IBM som gjorde dom. Den ena är ca 3 år den anndra 1 år och från samma model men nyare serie men låter lika illa för det. Klonk ela jävla tiden.
Känt fel på dom btw. HP hade firmware uppgrade för min 10Gb disk av den versionen men hjälper inte när 2.5Gb kluster är kassa å den låter som en tröska. bara väntar på att min 40Gb av samma model ska rasa med låter klonk hela tiden den med. Head barking.

75GXP har jag btw gått i över 3 år i minst 3 oliak datorer så iga problem med den. Som ny passerar DFT gämt och iga krasher hitils. Skulle inte klaga om den rasade i morn heller då den tjänat mig väl.