Permalänk
Medlem

Problem med nytt trådlöst nätverk.

Har sökt om mitt problem här i forumet med har inte kunnat hitta en lösning på problemet.

Hämtade idag ut 1st Dlink DI-624+ Router och 2st DWL-G520+ pcikort.
All gick att installera smärtfritt och inga problem att använda, trodde jag.

Först så hittade inte dlinks egna utility kortet. Efter lite mekande med inställningar så gick det igång. Då sa den att den körde i 54mbit på kanal 6. Nästan alla inställningar på kortet och routern är default.

Problemet är att så fort man försöker surfa, skicka en fil, bläddra i nätverket, pinga routern osv så dör anslutningen. "Ingen nätverkskabel ansluten.... bla bla". Använder jag dlinks utility och väljer rescan så hoppar allt igång igen. Det går att surfa så länge man inte gör saker som tar för mycket bandbredd annars så dör det igen.

Dlinks utility visar att jag har 77% resp. 80% kontakt med routern.
Jag har inga trådlösa telefoner i närheten och microvågsugnen är inte i närheten. Hur mycket stör tex en TV?

Är det någon som upplever samma problem eller rentav har en lösning på detta så skulle jag bli glad.

Jag kör Windows Server 2003 och den andra datorn Windows XP.

Permalänk

Hej!

Jag har ungfär samma saker som du fast en Dlink DI-624 B2 och 2st DWL-G650 B2.

Jag har fått grejerna utbytta 2ggr utan att det hjälp. Jag har nu fått det att fungera med viss firmware 1.28 för DI-624 och drivers 2.42 för DWL-G650. Kör jag 2.48 drivrutinerna så tappar den ständigt signal. Förnyar ip varje minut.

DI-624 hade jag även stora problem med att den hängde sig eller startar om och då tappar alla loggar.

Kolla även in detta forum som många har problem med sina DI-624.

http://www.dslreports.com/forum/dlink

Mvh

Permalänk
Medlem

D-Link, Man får vad man betalar för...

Vad jag inte förstår är varför man köper dyr hårdvara till (i) datorn tex minnen, grafikkort och CPU men när det handlar om nätverket tar man oftas det billigaste.

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

Verkar som det har fixat sig nu.

Höll på till kl 04 i morse. Efter ett antal BSOD:s (Tro det eller ej) och kruxande med drivrutiner och inställningar så verkar det flyta på nu. Inga disconnects på hela morgonen och Dlinks Utility visar plötsligt Link Quality 100% och Signal Strength 73%.

Får se hur länge det håller innan jag börjar slå på sakerna.

Permalänk
Medlem

vad jag har hört när jag har snackat med dlink så säger de att de väntar på en drivrutin till dwl-g520+ har haft liknande problem. funkar skitdåligt,

Permalänk
Medlem

Jaha, nu verkar det som man tog ut segern i förskott.

Det räckte med att jag gick in och öppnade lite portar i routern och så ville den reboota. Efter det så bryter den linan oregelbundet med allt ifrån 3min till 30min.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem (DI-624+ samt DWL-G520+) och allt beror på Dlinks risiga drivrutiner. Avinstallera programmet från Dlink samt ta bort enheten ur enhetshanteraren. Ladda ner dessa drivrutiner från Texas Instruments och installera: http://www.usr.com/support/5410/5410-files/USR11g_5.0j.exe

Har kört i 24h nu utan avbrott, så jag hoppas att det är löst.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, skall prova att installera TI-drivrutinen. Hör gärna av er hur det går för er med detta. Har varit nära att kasta in routern i väggen flera gånger av ren frustration.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en d-link 624. Det man ska akta sig för är att den blir för varm, t.ex. råkade jag ställa mitt modemet ovanpå den. Det tog inte lång tid innan det började strula, men med lite kylning så går den bra igen. Så, kolla så att sakerna inte är för varma.
Sedan är väl inte d-link så kända för sina drivrutinsuppgraderingar heller,
men vad finns det för andra märken? Alla andra ligger ju i samma prisklass, och om man ska upp till nästa nivå är det riktiga företagsswitchar som gäller på minst 5k.. svider! Ngt på 2,5 k vore lagomt!

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med routern utan PCI-kortet, körde jag med den bärbara fungerade allt prima.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baath
Hade precis samma problem (DI-624+ samt DWL-G520+) och allt beror på Dlinks risiga drivrutiner. Avinstallera programmet från Dlink samt ta bort enheten ur enhetshanteraren. Ladda ner dessa drivrutiner från Texas Instruments och installera: http://www.usr.com/support/5410/5410-files/USR11g_5.0j.exe

Har kört i 24h nu utan avbrott, så jag hoppas att det är löst.

Den har jag kört i ett par dagar. Fungerar bättre än dlinks egna. Men det bryter ibland om man belastar nätet hårt med tex en torrentfil. Detta kanske är ett problem som jag bara har. En annan sak är att jag kan ibland får BSOD i windows server 2003 när jag ändrar saker på kortet men aldrig i XP med us robotics drivrutinerna.

Routern är det inget fel på men som sagt det är drivrutinerna som inte är bra skrivna. Väntar på nya från dlink.

Permalänk
Medlem

jag har också problem med min di-624+. den hänger sig, och startar om när man inte vill det. är inne på min 3:e 624:a och väntar på den 4:e som borde ramla ner i lådan vilken dag som helst. hoppas att den funkar bättre än dom förra..

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min DI-624+ (Tappade ständigt kontakten, rebootar osv). Sökte lite på internet, hittade ett forum (kommer inte ihåg vilket) där de rekommenderade att sätta ner MTU på routern till 1440. Har haft en omstart på 48 timmar nu så det verkar funka.

Har ingen aning vad förkortningen står för, men jag bryr mig inte heller...

/F

Visa signatur

Commodore 64C | 1,02 MHz | 16 colours - 320x200 | 64 kB RAM, 20 kB ROM | 5½" Floppy drive |
+ nåt PC-skräp

Permalänk
Medlem

ska prova detta..

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Jag har även satt UPNP Settings disable under Tools - Misc. Så rebotar den inte lika ofta när man kör olika fildelningsprogram.

Om man låter den bärbara datorn gå i viloläget så hittar den inte nätet. Signalstyrka är 0 och hittar inte routern. Den kör en scan på alla kanaler men hittar inget. Trycker man sen på scan manuellt så hittar det nätet igen??? Knepigt.

Trots att jag bara står 1 meter från DI-624 så får jag aldrig full signalstyrka i D-links utility. Detta kom efter drivrutin 2.36. Håller man musen över windows nätverksicon så får man signalstyrka 100%

Det finns en hel del varianter på DI-624 med olika hardware och firmware. Det konstiga med dessa är att alla dessa har problem med hänger sig startar om sig mm. Den som fungerar bäst just nu är DI-624 C2 med firmware 2.42

DI-624 A1, A2 fw 1.24

DI-624 B1,B2,B3 fw 1.28

DI-624+ fw 1.18

DI-624 C1,C2 fw 2.42

Jag har fått två av mina DI-624 utbytta. Men har gett upp hoppet att D-Link kommer att få det att fungera till 100% Enl konsumentlagen så får ett företag 2 reparations försök innan man kan häva köpet. Vilket många av er kan göra.

Det konstiga är att varje gång jag varit i kontakt med D-Link om detta problem så säger som bara - " Det är inget vi känner till, men vi skickar en ny" Jag har skickat både loggar på routern, länkar till forum med andra som har samma problem. Men jag får aldrig något svar ifrån dom.

Det skulle vara kul om någon har grillat D-Link om dessa problem och fått ett vettigt svar.

Jag vet att produkten är billig och man får vad man köper. Men jag gav 1500:- och nu är dom nere i 700:- Så det känns att man köpte grisen i säcken.

Permalänk
Medlem

Hm...tack grabbar, ni har skrämt bort mig från att skaffa trådlöst!

/M

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morleon
Hm...tack grabbar, ni har skrämt bort mig från att skaffa trådlöst!

/M

Borde det inte vara D-Link du blivit bortskrämd ifrån?
Lite väl magstarkt att vända en hel teknik ryggen bara för att en tillverkare inte lyckats så bra med vissa av sina produkter. Dessutom en tillverkare vars produkter även inom andra områden är starkt ifrågasatta vad gäller kvaliteten.
Ungefär som att vägra skaffa bil bara för att Trabant är (var?) urusla.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Hiker: Nejdå, grejen är det att jag har planerat att skaffa trådlöst, men läst på flera forum att (just d-link i detta fall) har problem att ge ut tex 54mbit trådlöst internet, och att det är dylika problem att ens få kontakt och lyckas hålla det. Jag väntar ett halvår till innan jag slår till, då de finns fler och firmware:n är stabila.

Plus att jag inte är sugen på att lägga ut ett komplett sladdlöst nätverk åt mina 3 datorer...hehe, kostar ju uppemot 3000:- har jag räknat ut, inte riktigt värt det då jag ändå trivs med det nuvarande.
Men visst är det lockande, då kan jag köra in servern i nåt skåp och skaffa bluetooth adapter och en KVM switch och aldrig mer se den

/M

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk
Medlem

Ja du Morleon, för det första finns det fler tillverkare än D-Link. Tillverkare som dessutom redan nu kan leverera stabilt fungerande grejor.
Sen bör du se det trådlösa som ett komplment till ett traditionellt trådbundet nätverk att användas för datorer som ofta flyttas runt, t.ex. bärbara, eller är svåra/omöjliga att dra kabel till. En stor anledning till detta är att bandbredden delas av alla anslutna datorer vilket gör att den effeltiva hastigheten vid en filkopiering mellan 2 datorer i ett 802.11g nät hamnar runt 1-1,5 MByte/s trots en angiven bandbredd på 54 Mbps.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en kompis (Ballistic här på forumet) häromdagen att sätta upp ett trådlöst nätverk med DI-624+, DWL-G520+ och DWL-G650+.

Funkar problemfritt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hiker: Det är exakt det, varför i helvete får man bara 1.5mb/s vid filöverföring? Säg att man kopplar 2 datorer, då har man ju 54 MBIT åt hela nätverket, men ändå har inte jag läst nånstans kunnat uttnyttja ens häften av 54mbit, dom lurar ju skiten av folk som köper 108mbit ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Morleon: De angivna 54 Mbit/s är den "råa" farten under bästa tänkbara förhållanden. Från den skall man dra overhead för nätverksprotokollet, overhead för kryptering, overhead för filöverföringsprotokollet, samt lita annat smått och gått som behövs för att hålla förbindelsen uppe. Den bandbredd som sedan blir över skall räcka åt samtliga trådlöst anslutna enheter så kvar lär bli c:a 10-15 Mbit/s vid överföring mellan två anheter trådlöst anslutna till samma accesspunkt. Är i stället en av dom inkopplad med kabel så dubblas överföringahastigheten direkt till c:a 25-35 Mbit/s. Med detta i bakhuvudet så inser man snabbt att enheter med mycket nätverkstrafik bör vara anslutna med kabel till nätverket. Vad gäller D-Links 108 Mbit/s så har jag inte forskat närmare i hur det åstadkomms men en del andra liknande "trimmningar" jag studerat här utnyttjat olika typer av komprimering vilket har bra effekt på t.ex. textfiler men nästan ingen effekt på redan komprimerade format som mp3 och Div-X.

/H

Visa signatur

Permalänk

Jag tror man kör 54Mbit på två olika kanaler och då får 108Mbit. För innan man uppgraderade firmwaren till 108Mbit för DI-624 så kunde man ändra vilken kanal man vill köra på. Default var kanal 6. Nu när man kör i 108Mbit så default kanal 6 låst och man kan inte ändra. Kryssar man hur att man inte vill köra i 108Mbit så kan man ändra kanal med då går det bara i 54Mbit igen.

DI-624 känner även av i vilket hastighet den ska köra på. Kör man några småfiler så går den inte upp i 108Mbit utan håller sig på 18-24-48. Vid mycket trafik eller stora filer så hoppar den upp till 108Mbit om förhållandena är ok.

Det konstiga igen är att D-links utility säger att man köra i 24Mbit så håööer man musen över nätverksiconen i systray så står det "ansluten med 108Mbit"

Jag har flera vänner som har skaffat sig bredbandsbolaget. Där är dom mycket medvetna om D-links problem med deras trådlösa routrar och rekommenderar sina kunder 3Com 54Mbits. Så mina vänner har skaffat sig dessa och har inte haft några problem.

Jag skulle gärna vilja höra om det är några med 3Coms 54Mbit som har problem?

Belkin, Topcom, Netgear och några få märken till ska tydligen använda sig av samma kretsar eller mainboard som D-link. Några har samma problem som D-link, tex Netgear. Jag vet också att man kan uppgradera firmwaren på Topcom till D-links utan problem.

Permalänk
Medlem

Även jag har haft problem med di-624+ och dwl-g520+. Har tidigare kört ett g650+ med bärbar dator utan problem men när jag nu köpte ett 520 till den stationära började problemen. Precis som för er andra kopplar den ur efter ca 5 minuter eller när man laddar mycket data. Efter ett par bedrövelser och mycket meckande har jag lyckats få en koppling som verkar fungera bra. Behöver dock köra lite mer men det har hittills inte kopplat ur.
Detta är det som fungerar för mig:
Hårdvara:
* DI-624+ (HW-A)
* DWL-G520+ (HW-A)

Mjukvara:
* DI-624+ Firmware 1.18
* DWL-G520+ drivrutin och utility v2.02 från http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download%2Fwireless+LAN?Open...
* Jag kör med d-link utility och låter INTE windows ta hand om det trådlösa.
* WEP 128-bitar med OPEN authentication (Shared funkar INTE)

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara den enda som har problem då alltså. Min Di 624 har börjat tappa kontakten med internet hela j*vla tiden. Uppemot 7 ggr på 10 mins har den tappat och sedan återfått kontakten.

Stod i telefonkö till d-link idag, efter 1h utan svar gav jag upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

eXelon skrev i sitt första inlägg på denna tråden:
"Dlinks utility visar att jag har 77% resp. 80% kontakt med routern".

Var kan man kolla detta?

Visa signatur

MS