Permalänk

LAN med BBB + switch?

Jag har en fråga som rör det här med lokalt nätverk via en switch. Förut när jag hade Telia 500 delade jag anslutningen med en D-Link DI-804, vilket fungerade bra. Då kunde jag lätt även dela på skrivare och filer lokalt.

Nu har jag fått BBB 8/1 och modemet som ingick (XAVi X7002r) visade sig innehålla en inbyggd switch. Att dela på bredbandet är alltså inget som helst problem.

Men hur får man ett fungerande LAN på detta sätt, där fil- och skrivardelning inte bara kan göras smidigt utan även säkert för omvärlden? Jag antar att jag nu måste förse varje dator med en mjukvarubrandvägg, men hur kan man alltså konfigurera nätverket så att datorerna hittar varandra på ett bra sätt? Datorerna får ju ingen naturlig kontakt via en gemensam, lokal gateway utan tilldelas publika IP:n från Bredbandsbolaget.

Jag föredrar alltså en switchlösning.

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vill du göra det enkelt för dig så satsa på samma lösning du hade på Teliatiden med en bredbandsdelare. Att förse varje dator med en mjukvarubrandvägg och seda hålla dessa uppdaterade för fildelning mellan datorer som får sina IP-adresser tilldelade dynamiskt är inte precis något drömscenario.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Lättast är att köra med två nätverkskort och endast binda fildelning till dom med privata adresser.

Se bara över tjänsterna du kör externt och håll datorn uppdaterad så är inte brandvägg något krav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suck
Lättast är att köra med två nätverkskort och endast binda fildelning till dom med privata adresser.

Se bara över tjänsterna du kör externt och håll datorn uppdaterad så är inte brandvägg något krav.

Har svårt att se hur detta skulle vara lättare än att bara ansluta en burk och köra.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Har svårt att se hur detta skulle vara lättare än att bara ansluta en burk och köra.

/H

NAT är en nödlösning när man inte har fler ip's. I det här fallet har han 5 st.

Man ska alltid försöka göra en korrekt installation, det lönar sig i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu pratade vi i och för sig inte om korrektast utan om lättast. Ur ett teknikerperspektiv är kanske inte en NAT-box korrekt. Men ur ett användarperspektiv måste väl ändå den lösning som på minst komplicerade sätt löser de krav man har vara den mest korrekta, sen må den vara hur tekniskt "okorrekt" som helst (om man nu kan kalla något som fungerar enligt önskemål för okorrekt).

OT.
Har ditt nic något med det här att göra?

/H

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

BBB blockerar de portar som används av windows fildelning.
kan ju vara.. användbart att veta.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Hiker:

Jag anser ändå att det blir lättare i längden. Man slipper problem som uppstår pga NAT så som ftpservers som inte vill fungera med passive, dcc, msn chat via video etc.

Men det är upp till användaren, aningen mer besvär vid installation eller senare.

OT.
Nix, har inget med siten att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Vill du göra det enkelt för dig så satsa på samma lösning du hade på Teliatiden med en bredbandsdelare. Att förse varje dator med en mjukvarubrandvägg och seda hålla dessa uppdaterade för fildelning mellan datorer som får sina IP-adresser tilldelade dynamiskt är inte precis något drömscenario.

/H

Jag kan i alla fall inte använda samma bredbandsdelare, då DI-804 har för låg genomströmning för 8 Mbps. Och att köpa en ny router känns inte alltför lustigt då jag redan har två switchar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur gör jag då med mitt XAVi modem för att kunna köra som på Telia-tiden?
Då kopplade jag TP-kabeln som kom från modemet in i en dator, sen från det andra kortet i datorn så kopplade jag till en Net Gear switch som delade ut privata IP med internet-delning (alltså en NAT-lösning). Då¨slapp jag vara orolig för att de andra maskinerna blev hackade och jag slapp också installera brandvägg på de andra maskinerna.

Men blir det inte en massa "overhead"? Alltså att man tappar hastighet?
Dessutom så är det ju härligt att slippa ha "huvud-datorn" igång för att ge internet till dom andra maskinerna. Kan man lösa det på nåt annat sätt. Dela filer med de publika adresserna eller det är för riskabelt rent säkerhetsmässigt?

Permalänk
Medlem

samma problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
BBB blockerar de portar som används av windows fildelning.
kan ju vara.. användbart att veta.

en gammal tråd, jag provade att söka innan jag skapade en ny tråd och fann den här...

iaf, mitt problem är desamma, och enligt Aphex så blockerar tydligen bb de portarna som behövs bid fildeling, hur ska man lösa det då?

Jag har BBB 8/1 men har typ blivit uppgraderad till 10/1, e inte säker på det. har då två datorer, båda Winxp med Sp1 inbygggd, all i win e uppdaterad. den ena datorn är en stationär som en skrivare e kopplad till och den andra datorn är en bärbar, som då inte har en skrivare utan vill nå skrivaren som är kopplad till den stationära. och då självklart kunna flytta filer över nätverket m.m.

På den stationära finns Nortons Internet Security 2004, på bärbara finns inget, men den ska få NIS 2004 inom en snar framtid.

Hur ska jag lösa problemet? Jag har en router, en D-link 604, som jag använde mig av förrut innan jag skaffade BBB ADSL.

Om jag har fattat rätt så borde problemet lösas om jag kopplar in routern i kontakt nummer 2 i BBB modem/hubb och sen de båda datornerna i kontakt 1 och 2 i routern, men vill helst inte göra det när man ändå får 5 IP från BBB.

OM ni nu har orkat läst ner hit så är jag tacksam, och jag måste ha hjälp!

Kan ju kanske nämna att nätverket har fungerat i början när jag hade BBB, men nu fungerar det inte överhuvudtaget, även om jag avaktiverar NIS2004...

Tack på förhand!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmström
Jag kan i alla fall inte använda samma bredbandsdelare, då DI-804 har för låg genomströmning för 8 Mbps. Och att köpa en ny router känns inte alltför lustigt då jag redan har två switchar...

Jag kör med en DI-804V med senaste firmware (4.75) och får samma bandbredd med och utan routern inkopplad d.v.s. drygt 7 Mbit/s. Har BBB 10/1.

Permalänk
Medlem

Re: samma problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n_
Jag har BBB 8/1 men har typ blivit uppgraderad till 10/1, e inte säker på det. har då två datorer, båda Winxp med Sp1 inbygggd, all i win e uppdaterad. den ena datorn är en stationär som en skrivare e kopplad till och den andra datorn är en bärbar, som då inte har en skrivare utan vill nå skrivaren som är kopplad till den stationära. och då självklart kunna flytta filer över nätverket m.m.

Du kan ju lägga till NetBEUI-protokollet på båda burkarna så används det för din interna fil- och skrivardelning. Snabbt och enkelt protokoll som inte är routbart och inte påverkas av eventuella brandväggar.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, hur installerar jag det?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

Hmmm, det borde finnas här:
egenskaper på 'Nätverket', sedan egenskaper på den anslutning du använder. sedan 'Installera->Protokoll->Microsoft->NetBEUI.

Trodde jag iaf, det fanns inte där på min jobb-burk.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n_
ok, hur installerar jag det?

Använd operativets hjälpfunktion så hittar du en bra förklaring. På senare versioner av Windows får det läggas till från installationsskivan, hur man gör är dock fortfarande väl beskrivet i hjälpfunktionen.

/H

Visa signatur

Permalänk

När det gäller bbb och de spärrade portarna 135-139 och 445 så är det för att man inte ska kunna mappa upp andras datorer och utdelade filer innom bbb nät(grannar). Dett stoppar inte din egna lokala fil och skrivardelning.

Du kan enkelt ansluta antalet datorer för hur många ipadresser du blir tilldelad, i en switch.
Du behöver inte installera nåt annat protokoll an TCP/IP. Allt funkar ändå.
Instellera en brandvägg på varje dator och kika på trustednetwork och gör dina inställningar där. Ditt lokala nät verk och din fildelning kommer att funka som vanligt.

Det som händer är att trafiken studsar mot bbb router. Då kan det medför en strypning till den hastigheten du har. Det kan man enkelt gå runt i Win genom att göra ett statiskt inlägg i arp tabellen. Då får man den hastighet som nätverkskorten/switchen klarar. Oftast 100mbit.

vill du veta mer om just bbb så finns det en inofficiell faq....

http://www.gunnard.se/network/

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle NAT vara en nödlösning?

Permalänk

Detta kanske hjälper dig, http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28164... fast jag har inte en aning om hur BBB 8/1 fungerar, om det äns är samma som med fiber, men det kan kanske vara värt att titta på.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av satorcodex
Du kan enkelt ansluta antalet datorer för hur många ipadresser du blir tilldelad, i en switch.
Du behöver inte installera nåt annat protokoll an TCP/IP. Allt funkar ändå.
Instellera en brandvägg på varje dator och kika på trustednetwork och gör dina inställningar där. Ditt lokala nät verk och din fildelning kommer att funka som vanligt.

Upprepar del av ett svar jag givit tidigare i tråden:

"Att förse varje dator med en mjukvarubrandvägg och seda hålla dessa uppdaterade för fildelning mellan datorer som får sina IP-adresser tilldelade dynamiskt är inte precis något drömscenario."

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

e ju inte så farligt.. har ju bara två datorer.. e kanske värre när man har 5+...

Tack för de svaren jag fick! har inte provat lösninganra ännu

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

tja , ska få bbb 10/1 och farsan har beställt en d-link 604 utan o fråga mig , kommer den vara en flaskhals eller nåt? jag vet inte hur mkt den genomströmshastighetenn för internet är på den (kommer inte på ordet för va de heter just nu )

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

nej, den e ju gjord för 100mbit nätverk...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

alltså tex en 804 klarar inte mer än ~5mbit från internet , e den nån sån begränsning på den? sen de här med bbb´s 5 ipn , om man vill att varje dator ska ha varsitt externt ip så routern ska inte dela ut interna , vad ska man stänga av ? dhcp?

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

tror det... modemet har en switch inbyggt... du behöver ingen router elelr switch.... så du kan avbeställa 604.. har du fler än 3 datorer så måste du ha en extra router.. för man kan bara koppla in 3 datoere.. den 4 e till för ip-telefoni...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

vi har 4 aktiva datorer i huset så de blir nog den ändå. aja vi får se hur de blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det borde bara vara o stänga av DHCP... hade själv en 604, me nsen skaffa jag oxå BBB ADSL.. men jag har bara två datorer så jag kör ju då med den inbyggda switchen..

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite... Jag kör med två datorer kopplade direkt till BBB-modemet, men dator nr 2 får kass hastighet när man kör båda samtidigt. Löser jag detta med en router? Tips på modell? Haft en D-link 604 som bara var problem, nu senast en netgear som dock inte klarar av 10 mbit. Funderade på att köpa netgear rp614 v2 - fungerar den bra?

Visa signatur

Jag vet inte riktigt vad ni försöker lära mig, men jag ska be att få vara av en fullständigt avvikande mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josse
Lånar tråden lite... Jag kör med två datorer kopplade direkt till BBB-modemet, men dator nr 2 får kass hastighet när man kör båda samtidigt. Löser jag detta med en router? Tips på modell? Haft en D-link 604 som bara var problem, nu senast en netgear som dock inte klarar av 10 mbit. Funderade på att köpa netgear rp614 v2 - fungerar den bra?

Att dator nummer två får kass hastighet behöver inte lösas av en router.

Hur kasst pratar vi om? Hur bra får dator nummer ett?

använd tex www.tptest.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Att dator nummer två får kass hastighet behöver inte lösas av en router.

Hur kasst pratar vi om? Hur bra får dator nummer ett?

använd tex www.tptest.se

Programmet vägrade att fungera på den andra datorn, men AC-Net gav 1300 resp 5500 kbit/s. Nu är den andra datorn hyffsat snabb, jämfört med hur det kan vara vid andra tillfällen. Någon lösning?

Visa signatur

Jag vet inte riktigt vad ni försöker lära mig, men jag ska be att få vara av en fullständigt avvikande mening.