Ang: när barton blev låsta/låst barton/låsa upp barton

Permalänk
Medlem

Ang: när barton blev låsta/låst barton/låsa upp barton

Tror att min barton (3000+) är låst. Kan inte sänka multipel eftersom den då inte vill boota. Allting i datorn drar igång när jag sänkt multipel men det visas inte upp något på skärmen. Hjälp mig att besvara dessa frågor ni som vet.

1. Min XP 3000+ är inköpt sommaren 03 innan vecka 39. Då ska den väl inte vara låst?

2. Var det inte efter vecka 39 -03 som alla barton skulle bli låsta?

3. Kan det ha med moderkortet att göra ifall man inte kan ändra multipel ?

4. Om det nu är så att den är låst då går det väl att låsa upp eftersom den är köpt innan vecka 39 -03 och L1 bryggorna fortfarande har kontakt med kärnan eller?

Har tänkt köpa vattenkylning, men ifall det nu är så att jag inte kommer kunna klocka processorn så finns det ju ingen mening med att göra det. För att klocka FSB behövs ju ingen vattenkylning direkt.

Inga onödiga svar från folk som inte är säkra på sin sak.

Permalänk
Medlem

kan bara svara på en..

3: tror knappast det kan vara moderkortet..har inte hört talas om moderkort som är låsta! verkar vara cpun då..

btw, du har inte för hög temperatur?
prova att höja Vcore ett snäpp å testa.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Hmm eftersom jag inte höjde multipeln utan sänkte så lär väl inte processorn behöva mer kräm? Hade fsb på orginal 166 Mhz.

Permalänk
Medlem

Det är bara via kt 400, kt 600 och nforce 2 moderkort som kan låsa upp processorer annars måste man kortsluta bryggor på processorn.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har just nu ett MSI KT6Delta moderkort men får ett Abit NF7-S 2.0 imorgon.

Hade tänkt att kortsluta bryggorna på processorn för att låsa upp den men vill vara säker på att det kommer att fungera. Såg i någon annan tråd att det inte skulle gå med XP processorer baserade på bartonkärnan utan bara på de äldre palmino och thourougbred kärnorna.

Någon som vet något mer än mig om detta? vänligen posta ett inlägg!

Permalänk
Avstängd

Re: Ang: när barton blev låsta/låst barton/låsa upp barton

Citat:

Ursprungligen inskrivet av makos
Tror att min barton (3000+) är låst. Kan inte sänka multipel eftersom den då inte vill boota. Allting i datorn drar igång när jag sänkt multipel men det visas inte upp något på skärmen. Hjälp mig att besvara dessa frågor ni som vet.

1. Min XP 3000+ är inköpt sommaren 03 innan vecka 39. Då ska den väl inte vara låst?
2. Var det inte efter vecka 39 -03 som alla barton skulle bli låsta?
3. Kan det ha med moderkortet att göra ifall man inte kan ändra multipel ?
4. Om det nu är så att den är låst då går det väl att låsa upp eftersom den är köpt innan vecka 39 -03 och L1 bryggorna fortfarande har kontakt med kärnan eller?

Har tänkt köpa vattenkylning, men ifall det nu är så att jag inte kommer kunna klocka processorn så finns det ju ingen mening med att göra det. För att klocka FSB behövs ju ingen vattenkylning direkt.

Inga onödiga svar från folk som inte är säkra på sin sak.

1. Alla processorer efter vecka 39 är låsta (förutom just 43VPMW), dvs din är inte låst.
2. Jo, alla barton processorer, dock så finns det alterativ, t.ex XP Mobile som går utmärkt i vanliga datorer.
3. Det kan det vara även om processorn är upplåst i vissa lägen. Idag är det sällsynt.
4. Man eller Jag vet inte 100% om det fungerar men, låsta processorer från AMD har alltid gått att låsa upp med hjälp av L1 bryggan. Nu efter vecka 39 så gjorde AMD det svårare för oss. Det finns dock en lösning som _SKA_ fungera:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28290...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spunket
Det är bara via kt 400, kt 600 och nforce 2 moderkort som kan låsa upp processorer annars måste man kortsluta bryggor på processorn.

Även vissa KT333 kort

[EDIT:] När du får ett Abit NF7-S Rev 2.0 så skall du se att allt går bättre!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Tackar Sledgehammer nu fick jag svar på alla mina frågetecken. Hoppas det går bättre när mitt NF7-S anländer!

PS. Du verkar vara grundbulten här på forumet!

Permalänk

Hur vet man om sin processor är låst då?

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt möjligt att den är låst. Min 0322 var låst...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

är min låst då? jag fick datan 29 maj 03 prollen kanske var gjord på våren

Permalänk
Medlem

Vill inte göra dig besviken men min XP2500+ 0322 var också låst.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jag hittade en site där man kan skriva in märkningen på processorn och kan se tillverkingsår och vecka. Vet ej ifall det stämmer. När jag skrev in det fick jag ut detta:

Core Barton
CPU Model 10
Manufacturing Process 130 nm
Approximate Transistor Count 54.3 million
Approximate Die Size 101 sq. mm
Performance Rating 3000+
Working frequency 2167 MHz
Package Type OPGA
Operating Voltage 1.65 V
Max Die Temperature 85° C
L1 Cache Size 128 KB
L2 Cache Size 512 KB
Multiplier 13x
FSB Frequency 333 MHz
Stepping Code AQXDA
Manufacture Year 2003
Manufacture Week 19
Production Batch M
Batch Production Number 0127

Sidan hittar ni här: http://mp3.zonebg.com/cpu/cpu.php

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av makos
Tackar Sledgehammer nu fick jag svar på alla mina frågetecken. Hoppas det går bättre när mitt NF7-S anländer!

PS. Du verkar vara grundbulten här på forumet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
Hur vet man om sin processor är låst då?

Du läser av batchnummret på processorn (även kallat stepping). Den står på en svart klisterlapp på processorn. Står det 0340 t.ex, då är den låst. Som sagt, alla processorer efter vecka 39 är låsta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Det är faktiskt möjligt att den är låst. Min 0322 var låst...

AMD har alltid haft både låsta och olåsta processorer. Skillanden är bara att den metoden som AMD använder för att låsa barton processorer idag är annorlunda än tidigare. Om den nu är låst som du påstår så är det mycket enkelt att låsa upp den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
är min låst då? jag fick datan 29 maj 03 prollen kanske var gjord på våren

Det är endast veckan som är intressant. För att kunna ändra multipliers fritt så behöver du ett moderkort som kan göra det, och en processor som inte är låst. Det finns n svart klisterlapp på processorn. Är den tillverkad INNAN vecka 40 så är den inte låst. Den kan dock vara låst men inte på samma komplicerade sätt som dagens låsta bartonprocessorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
Vill inte göra dig besviken men min XP2500+ 0322 var också låst.

Den kan ha varit låst, men inte på samma sätt som dagens bartonprocessorer. Mycket enkelt att låsa upp den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av makos
Jag hittade en site där man kan skriva in märkningen på processorn och kan se tillverkingsår och vecka. Vet ej ifall det stämmer. När jag skrev in det fick jag ut detta:

Core Barton
CPU Model 10
Manufacturing Process 130 nm
Approximate Transistor Count 54.3 million
Approximate Die Size 101 sq. mm
Performance Rating 3000+
Working frequency 2167 MHz
Package Type OPGA
Operating Voltage 1.65 V
Max Die Temperature 85° C
L1 Cache Size 128 KB
L2 Cache Size 512 KB
Multiplier 13x
FSB Frequency 333 MHz
Stepping Code AQXDA
Manufacture Year 2003
Manufacture Week 19
Production Batch M
Batch Production Number 0127

Sidan hittar ni här: http://mp3.zonebg.com/cpu/cpu.php

Då är det en 0319 du har.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Nu när jag fått mitt NF7-S 2.0 så funkar det utmärkt att ändra multipel. Var alltså mitt KT6Delta som inte ville vara med. Nu blir det vattenkylning nästa!! JIPPIE

Permalänk

Alla KT400 låser inte upp, men med flashat BIOS så gör ALLA det, ifall nån ville veta

Permalänk
Medlem

Jag kollade just min superoklockbara barton 2500+ och den var från 0322, alltså inte låst? Hur låser man upp dom då? Mitt Moderkort tillåter att ändra multipel men datorn startar inte med högre än original(11). Och FSB'n går inte att höja mycket.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

offra den till gamarna och köp en mobile 2400+ från itbutikken.dk så kan du klocka som f*n

Permalänk
Medlem

Är mobile uplåsta?

Permalänk

Athlon XP-M och FX är upplåsta i dagsläget

Edit: heh...blivit lite fel där...ändras nu

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

*Off topic* Lord_moridin. I din sign, multipliern är väl inte i Mhz.?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
är min låst då? jag fick datan 29 maj 03 prollen kanske var gjord på våren

Då kan jag ju säga dig att det är ju inte vecka 39 i maj

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A