Permalänk

Spela spel i Mandrake!

Hej!
Jag är nybörjare inom Linux och har installerat Mandrake 10.0. Jag undrar om man kan spela t.ex. Counterstrike och Call of duty på Linux maskin.
På andra forum har jag läst om ett program vid namn WineX som kan göra det möjligt att spela. Nått med directx att göra?
Någon som vet?

Mvh
Chrille

Visa signatur

Q6600 2.4 @ 3.0 <> Gigabyte P35-DS3 <> XFX 8800GT @ 670/1625/970 <> Crucial BallistiX PC8500 2048MB @ 1200Mhz <> WDC 500GB Sata II <> Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Jo du behöver Wine för att spela windowsspel. Wine är en applikation som låter Linux använda windows api:n. WineX är vad jag vet en vidareutveckling av Wine som riktar sig mot att även stödja DirectX api:n

Visa signatur
Permalänk

ok! tackar...hittade en hemsida: www.transgaming.com men som med det mesta så kostar det hehe!
Ska se om jag hittar något på freshmeat.net.

Visa signatur

Q6600 2.4 @ 3.0 <> Gigabyte P35-DS3 <> XFX 8800GT @ 670/1625/970 <> Crucial BallistiX PC8500 2048MB @ 1200Mhz <> WDC 500GB Sata II <> Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Tror att WineX CVSen är gratis att ladda ner, annars så finns det folk som gör paket av den som du kan dra ner.

Permalänk
Medlem

CVSen ska funka fint i de flesta fall, har för mig att jag hade lite problem med den förr dock (typ två år sen). Men hemmagjorda paket av CVSen bör fungera ypperligt.

Visa signatur

Huvududator: AMD XP2500 @ 180x11 1980Mhz | Abit AN7 | 2x512 Mb TwinMos DDR400 | Gf4 Ti4200 128MB @ 315/560 | SB Audigy | WinXP Pro SP1
Serverburk: AMD XP1800 | 512 Mb Twinmos PC133 | MSI KT7 Turbo | Debian 3.0 stable (kernel 2.6.3)

Permalänk
Medlem

Det finns en handfull spel som är gjorda för att köras i Linux. Bland dessa finns titlar som Quake 3, Neverwinter Nights, Unreal Tournament 2004, m.fl. Du gör bäst i att hålla dig till dem, eller köra Windows om du absolut måste spela andra spel. Att försöka få igång spel under Wine/WineX leder med största sannolikhet bara till frustration, vilket kan leda till att du börjar tycka att Linux suger och ger upp.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kör med dualboot. Spela dina spel i Windows och gör allt annat i Linux.

Visa signatur

"If the facts don't fit the theory, change the facts" - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

http://www.linux-gamers.net/
är en bra sida för att hålla sig lite updaterad på vad som händer i Linux-spel världen.
finns en del bra how-tos och articlar också.

happy gaming.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst