Funderar starkt på detta kortet...

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på detta kortet...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300442&cks=SER

Någon som kan styrka mitt val eller få mig på andra tankar? Alla åsikter välkomnas.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer väl antagligen höra "köp ATI's istället blablabla"

Permalänk
Medlem

Med ditt system i sign?

Permalänk
Medlem

Zoobo: Kommer uppdatera resten av systemet med men jag får ta en sak åt gången.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb

Permalänk
Medlem

Ser du inte beskrivningen pojk ? Enligt min åsikt så tycker jag inte man köper ett 6800 kort som bara har 128mb och dessutom hastigheten 2.8ns när jag vet att det finns andra kort med snabbare minnen= bättre prestanda. Tex så vet jag att X800XT har 1.6ns och även vissa Pro har det. Sen vet jag inte hur pass dom e på 6800Ultra..

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Majed: Jo men detta kortet kostar 3688:- så det borde väl vara bra drag för pengarna? Eller skulle detta kortet ge klart bättre ös? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300413&cks=SER

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baloobas
Majed: Jo men detta kortet kostar 3688:- så det borde väl vara bra drag för pengarna? Eller skulle detta kortet ge klart bättre ös? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300413&cks=SER

Jag skulle lagt 400kr extra på det x800pro kortet !

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk

skillnaden mellan x800pro och 6800 är att x800 pro har bra prestanda och 6800 har PS 3.0 vilket inte x800pro har

Permalänk

Frågan är ju vad man ska välja.. Ett kort som klarar PS3.0 eller som har bättre prestanda...

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunnighet men vad är PS 3.0?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pixel Shader 3.0

ja vet inte riktigt vad det e men ja chansar på att det har nåt med pixlar o göra

t.ex så har Radeon 9800Pro PS 2.0. (Pixel Shader 2.0)
alltså e PS 3.0 en uppgradering av PS 2.0.

mer vet ja inte.

Permalänk

Re: Funderar starkt på detta kortet...

Citat:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300442&cks=SER

Någon som kan styrka mitt val eller få mig på andra tankar? Alla åsikter välkomnas.

Personligen skulle jag sätta in de där 4000 på ett bankkonto med lite ränta, om bara några månader kommer pci-express som kommer att ersätta AGP, att köpa en AGP variant av x800 / 6800 till din gamla dator just nu är alltså tyvärr ingen bra ide, specielt inte om du ska köpa en ny burk snart med pci-express.

Köp 256 mb mer minne och du borde kunna ha burken minst ett halvår till, då kommer dessutom säkerligen läget att ha klarnat när det gäller vilket märke som är bäst (Nvidia eller ATI), skulle tippa på att det finns en del utrymme för prestandaökningar i båda tillverkarnas drivrutiner och med dx9c kommer vi kanske också att börja se om Nvidia verkligen vinner nåt på ps 3.0

När det sen gäller ny hårdvara så är det faktiskt smartast att vänta åtminstone ett par tre månader och låta andra "betatesta" produkterna innan man köper, även om det kanske kan va kul att imponera på kompisarna sen hinner ju priserna också gå ner på köpet ......

Om du ändå bestämmer dej för ett nytt kort ska du tänka på att de nya korten och specielt 6800 kräver mycket mer av ditt nätagg än ett 4200ti, lite surt om du kommer på att ditt nätagg inte räcker till för ditt nya kort....

Permalänk
Medlem
Citat:

Absolut SAPPHIRE kortet, det andra har bara 2.8ns och 128mb minne som Lodisen nämnde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
skillnaden mellan x800pro och 6800 är att x800 pro har bra prestanda och 6800 har PS 3.0 vilket inte x800pro har

Vad är det för jäkla förklaring om jag får fråga? Btw, PS 3.0 stödet är inget att hurra över ändå. Ger inte så mycket men drar mycket kraft från kortet. Inte många tillverkare som kommer andvända sig av det.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan PS 3.0 och 2.0 är mer eller mindre längre shaderinstruktioner. 65 k versus 512... Det är egentligen enda skillnaden mellan PS 2.0 och PS 3.0 så inte så mycket att skriva hem om. Inget spel idag använder PS 2.0 fullt ut.

nVidia stödjer också VS 3.0 som har lite nya funktioner som är betydligt mer intressanta. Displacement mapping och annat men igen inte så mycket att skriva hem om för tillfället.

Problemet är att om man verkligen ska utnyttja shader model 3 får man nog nöja sig med ensiffriga fps med dagens grafikkort. Spel byggda runt shade model 3 lär dröja till 2005, 2006 någon gång och då är ju X800 och 6800 korten väldigt low end så frågan är om du kommer välja att spela med de extra special effekterna eller utan för att öka prestandan?

Och det är fullt möjligt att spel som Unreal 3 kommer hoppa direkt till shader model 4 ifall det släpps senare än 2004 och Longhorn är ute... Nästa generation grafikkort kanske är DX 10 vem vet?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

6800GT och 6800U har 1,6ns minnen så kör med ett GT när dom kommer... i stock format vinner GT över ett x800pro för samma slant.. sen kan du alltid flasha med ett ultra bios när det kommer så kommer det garantera krossa ett x800pro.. Så jag säger bara VÄNTA PÅ 6800GT

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
6800GT och 6800U har 1,6ns minnen så kör med ett GT när dom kommer... i stock format vinner GT över ett x800pro för samma slant.. sen kan du alltid flasha med ett ultra bios när det kommer så kommer det garantera krossa ett x800pro.. Så jag säger bara VÄNTA PÅ 6800GT

Länk till testet där 6800GT vinner över X800Pro?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Finns massor.. slå bara upp det på google.. orkar inte göra det just nu då jag nyss kom hem från gymmet... sen så måste du ju tänka att 6800GT ÄR ett 6800 Ultra fast med 50MHz lägre clock på minnet och coren

Visa signatur

Live Olimp (adda gärna)

Permalänk
Medlem

tror knappast att du tjänar nån prestanda med nått av dom där korten...det kommer att vara lite isånnafall, nån ynka fps....därför tycker jag hellre du ska köpa nytt moderkort+prolle (barton 2500+) och minnen. och skiter i graffet tills dom har sjunkit i pris och fler graffen har kommit ut !
moderkort+prolle+minne blir då mycket billigare än dom där 4000:-....som inte kommer att ge nått fruktansvärt i nuläget för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
tror knappast att du tjänar nån prestanda med nått av dom där korten...det kommer att vara lite isånnafall, nån ynka fps....därför tycker jag hellre du ska köpa nytt moderkort+prolle (barton 2500+) och minnen. och skiter i graffet tills dom har sjunkit i pris och fler graffen har kommit ut !
moderkort+prolle+minne blir då mycket billigare än dom där 4000:-....som inte kommer att ge nått fruktansvärt i nuläget för dig.

Så sant så sant... Eftersom du ändå tänkt uppdatera det andra så är det lika bra att vänta med dessa korten eftersom dom antagligen komm sjunka grovt i pris tills den dagen du har köpt ditt nya system och har råd med ett nytt kort

Visa signatur

Live Olimp (adda gärna)

Permalänk

Re: Re: Funderar starkt på detta kortet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Personligen skulle jag sätta in de där 4000 på ett bankkonto med lite ränta, om bara några månader kommer pci-express som kommer att ersätta AGP, att köpa en AGP variant av x800 / 6800 till din gamla dator just nu är alltså tyvärr ingen bra ide, specielt inte om du ska köpa en ny burk snart med pci-express.

Köp 256 mb mer minne och du borde kunna ha burken minst ett halvår till, då kommer dessutom säkerligen läget att ha klarnat när det gäller vilket märke som är bäst (Nvidia eller ATI), skulle tippa på att det finns en del utrymme för prestandaökningar i båda tillverkarnas drivrutiner och med dx9c kommer vi kanske också att börja se om Nvidia verkligen vinner nåt på ps 3.0

När det sen gäller ny hårdvara så är det faktiskt smartast att vänta åtminstone ett par tre månader och låta andra "betatesta" produkterna innan man köper, även om det kanske kan va kul att imponera på kompisarna sen hinner ju priserna också gå ner på köpet ......

Om du ändå bestämmer dej för ett nytt kort ska du tänka på att de nya korten och specielt 6800 kräver mycket mer av ditt nätagg än ett 4200ti, lite surt om du kommer på att ditt nätagg inte räcker till för ditt nya kort....

presis gör så, fast jag hade ju börjat att uppdatera cpu och morde kort först!!!!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Zoobo: Kommer uppdatera resten av systemet med men jag får ta en sak åt gången.

Ok, Men då börjar du med stommen, dvs Cpu/Mobo/minne innan du börjar tänka på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist

Hej Aeqvist du gjorde mig väldigt förvirrad ett tag. Är du jag är jag du eller vad är det här hehe.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

en barton 2500+ blir ändå en för slö uppgradering, nu idags läget kan man ju köpa a64+mobo+minne för 4k så kör på det till en början istället

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Kortet är ett GeForce 6800 med 12 pipelines och klockfrekvenser på 325/700 MHz

ett Radeon X800 Pro har också 12 pipes men 475/900 MHz, det tokkrossar ett 6800 helt enkelt

I should know eftersom jag har båda hemma för tillfället

det är alltså inte en liten marginal vi snackar, det är stor prestandaskillnad och X800 Pro kostar bara två tre hundra till jämfört med det där kortet

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
en barton 2500+ blir ändå en för slö uppgradering, nu idags läget kan man ju köpa a64+mobo+minne för 4k så kör på det till en början istället

Massor mer prisvärt köpa en mobile 2400+ eller 2500+ och klocka den istället.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiiT
http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?page=9&articleid=5...

Benchmark med 6800 GT, kan vara intressant..

som sagt.. 6800GT spöar X800Pro...

Och AnteP. Klart att X800Pro spöar 6800 (non ultra eller GT). Dom är ju inte ens menade att köras mot varandra... Finns ju mycket mer än pipelines som spelar roll så att bara för x800pro och 6800 har 12 pipes kan man inte sätta dom mot varandra...

Visa signatur

Live Olimp (adda gärna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
Absolut SAPPHIRE kortet, det andra har bara 2.8ns och 128mb minne som Lodisen nämnde.

Vadå Lodisen ? majed heter jag ju.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämmt mig iaf. Blir en snålis nu tills det kommer Mobo + Graffe med PCI Express. Köper ett Gainward FX-5900XT och 256Mb minne till.

Edit: Någon som vet när det kan tänkas dyka upp sådana moderkort föresten?

Visa signatur