Permalänk
Medlem

sunkbredband

Jag blir så trött..
Hade BBB 12/9 tills jag en dag var tvungen att flytta.
Hyrde i andrahand och fick då tag i en förstahandslägenhet istället. Det är ca 1 km mellan de bägge lägenheterna. Var lite tajt med tid så jag hann inte kolla upp bredband osv. Så nu när jag flyttat och skall skaffa bredband så kan bostream leverera max 0.5, telia 2.0, BBB inget alls, comfel 2.0 .

Jag har även TP uttag i väggen. Men det är inte BBB och kvartersvärden säger bara att det är comhem. Nu har jag mailat andra kvartersvärden, hoppas att han vet mer.

Blev glad när jag såg den och trodde att jag nu skulle få lite trevligt fiber och nu verkar det som att jag får sunkadsl.

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

Har du Com hem så kan du väl iaf få 8/1?

Permalänk

Com hem har väl inget TP-uttag i väggen, utan ett coax där man kopplar in sina gamla Nemo alt. Motorola-kabelmodem? Är det inte BBB så vettitusan vad det är. Hyresvärden borde ha bättre koll tycker jag.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

fråga grannar?

Permalänk
Medlem

HSB Bolina ?
Mvh //Magnus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
HSB Bolina ?
Mvh //Magnus

Det är väl BBB? Vad jag vet så har BBB avtal med HSB, men jag kan ha fel för detta är vad jag själv tror eftersom jag bara har sett sett BBB Lan i HSB hus..

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

HSB Bolina kör via Telia.. Alltså det är en egen ISP eller vad man ska säga..
För jag har HSB Bolina 100Mbit (Internt) men det ska vara 10Mbit externt (vilket inte stämmer).

Internt = till andra HSB bolina abbonenter (switchat 100Mbit nätverk)
Externt = Ut mot internet.

Kommer upp i kanske 500-700 Kbyte/s om jag tankar från swec..
Men i den egna Bolina Hubben tankar jag ibland 12-12.5Mbyte/s.

Har en sjuk screen när jag tankade i 17Mbyte/s (700Mb ungefär)...den va stabil...gick inte ner..
samtidigt tankade jag en annan fil i 5Mbyte/s

Ska posta screen sen när jag kommer hem..
Jag vet att det teoretisk högsta man kan komma upp i är 12.5Mbyte/s med 100Mbit uppkoppling..

Som sagt är det en HSB förening han bor i så är det HSB Bolina han kan koppla upp sig mot..

Mvh //Magnus

Permalänk
Medlem

Jag har mailat kvartersvärd 2. Det är nyrenoverat hus så detta är lika nytt för alla i huset. Men Comhem 8/1 är det något att ha?

Är inte med i någon HSB förening. (hyresrätt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fubar
Men Comhem 8/1 är det något att ha?

Tjae, det verkar bero på vart du bor någonstans, i vissa städer fungerar det jättebra och i andra städer är det problem med bandbredden - men det håller på att byggas ut.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Rambergsstaden i Göteborg

Visa signatur

Permalänk

Smyg ner i källaren eller lägsta nivån i din trappuppgång och kika om du ser någon mystisk plåtbox som står och surrar där nere. Då kan det gott och väl vara bredbandsbolaget fiber.. Annars får du väl ringa till dom som har hand om huset (bostadsbolaget) / har renoverat det och fråga vad det är för TP-uttag i väggen och om det kommer att nyttjas i framtiden.

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Har en sjuk screen när jag tankade i 17Mbyte/s (700Mb ungefär)...den va stabil...gick inte ner..
samtidigt tankade jag en annan fil i 5Mbyte/s

Ska posta screen sen när jag kommer hem..
Jag vet att det teoretisk högsta man kan komma upp i är 12.5Mbyte/s med 100Mbit uppkoppling..

DC komprimerar filen, så den faktiska överföringshastigheten var mycket lägre.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radical2000
Smyg ner i källaren eller lägsta nivån i din trappuppgång och kika om du ser någon mystisk plåtbox som står och surrar där nere. Då kan det gott och väl vara bredbandsbolaget fiber.. Annars får du väl ringa till dom som har hand om huset (bostadsbolaget) / har renoverat det och fråga vad det är för TP-uttag i väggen och om det kommer att nyttjas i framtiden.

Har ringt BBB.. dom har inte fiber i huset.. har snackat med hyresvärden 2 gånger.. säger bara att det finns comhem...
Har mailat dom igen... TP uttagen måste juh användas till något..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat att använda uttaget? Är det inkopplat bör det ju hoppa upp en loginruta. Har de nyligen dragit nytt kablage i huset? Då finns möjligheten att de bara har förberett för framtida bruk...

Permalänk
Medlem

Har provat att plugga in min dator.. ingen kontakt överhuvudtaget. Lägenheterna är nyrenoverade.. så det är säkert för att vara framtidskompatibel

Har dessutom mailat comhem. Har nämnligen hört att man delar med andra men fick då detta till svar

Citat:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande

Du delar inte din hastighet med dom i samma hus. I alla områden där vi är utbyggda med vad vi kallar DOCSIS standard kan du har 8 Mbit tjänsten.

Med vänlig hälsning

com hem ab
Kundservice
Sven-Erik Näslund

Så det lutar åt comhem ändå.. trots att det tar emot.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du få com hem 8000 så verkar det vara helt OK, i klass med ADSL 8/1 om int e bättre. Jag förstår dock att det tar emot att byta ner upload så ordentligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge det tar från att man beställer tills att man sitter och surfar om man skall köra comhem? Dom borde väl vara ganska snabba då det bara är ett modem som skall skickas ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fubar
Någon som vet hur länge det tar från att man beställer tills att man sitter och surfar om man skall köra comhem? Dom borde väl vara ganska snabba då det bara är ett modem som skall skickas ut?

Har för mig att de lovar (och håller) leverans på 3 arbetsdagar.