"kroma" psu:n med autosol!Fungerar inte!?

Permalänk
Avstängd

"kroma" psu:n med autosol!Fungerar inte!?

Har provat att "kroma" mitt psu utan reslutat. Vad kan jag ha gjort för fel?Har först använt 600 våtslippapper(enda jag hade hemma) sen autosol.Har polerat xx antal gånger utan att ens är i närheten av ett "kromat" resultat.Känns nästan som om Polish skulle ha fungerat lika bra.Någon som vet vad jag kan göra för fel?

Önskar gärna svar av någon som har "kromat"/polerat med autosol på plåt/psu:en

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

men asså autosol är inte direkt nått trollerimedel, man använder det till att puttsa upp en kromad yta, man kan ju inte trolla fram krom med det.
Det är ju bara ett putsmedel.

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem

Tror det skulle vara nån speciell metall. Vad är det för nån metall du har polerat? Tror aluminium fungerar bäst.

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

tror du behöver ha mycket finare slippapper..

har själv också försökt med ett 600 våtslippapper och autosol, man får typ en spegelyta men man kan fortfarande se repor från slipningen..

jag ska köpa typ 1200 våtslippapper och se om det blir bättre...

förresten, om du bara har använt ett 600 papper, är du säker på att du fått bort anodizeringen(eller vad det heter)?

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Förlåt mig, men tror du verkligen att det blir spegelblankt med 600-kornigt papper? Kör du med 1200-papper och sedan lite fint slipmedel och sist autosol för den sista glansen så börjar det likna något...
Vill du ha spegelyta är det typ 2000-papper som gäller (om du inte vill hålla på med slipmedel till dödagar)
Det är ju precis som wignello säger; autosol är bara ett putsmedel, det trollar inte fram krom!

Sen är jag skeptisk till hurvida det går att få en kromliknande yta på vanlig "psu-plåt", det kommer nog bara likna... ja... putsad plåt, helt enkelt... Plåten blir ju blank som tusan, men den är nog för mörk för att likna krom. Aluminium är att föredra!

Permalänk
Medlem

Med 600 papper och autosol får man en yta som man kan spegla sig i ganska bra men den är ju fortfarande ganska grumlig, uttryckte mig lite lulligt i förra inlägget

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Det blir inget riktigt krom på psuet, det är gjort i plåt vanligtvis.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk

Spraya psu:n med silver billack, det glänser kan ja lova!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jockerman skrev:

Med 600 papper och autosol får man en yta som man kan spegla sig i ganska bra men den är ju fortfarande ganska grumlig, uttryckte mig lite lulligt i förra inlägget

Visst man kan spegla sig,men det är ju inte lika stor spegeleffekt som man vill ha.Ska försöka få tag på 2000 papper vart man nu kan finna det.På biltema har dom bara 1200,Classe har bara 800,Jula har nog bara en 1200 dom med. Vad menar du med anodizeringen?Polertrasslet blir ju alldeles svart när man "polerar".Så om det är vad du menar så är svaret nej.Kommer nog aldrig försvinna

Citat:

Snus skrev:

Förlåt mig, men tror du verkligen att det blir spegelblankt med 600-kornigt papper? Kör du med 1200-papper och sedan lite fint slipmedel och sist autosol för den sista glansen så börjar det likna något...
Vill du ha spegelyta är det typ 2000-papper som gäller (om du inte vill hålla på med slipmedel till dödagar)
Det är ju precis som wignello säger; autosol är bara ett putsmedel, det trollar inte fram krom!

Sen är jag skeptisk till hurvida det går att få en kromliknande yta på vanlig "psu-plåt", det kommer nog bara likna... ja... putsad plåt, helt enkelt... Plåten blir ju blank som tusan, men den är nog för mörk för att likna krom. Aluminium är att föredra!

Nej,visste att det skulle bli repor och så men tyckte det var värt och prova.Det finns ju en del som har lyckats kroma med autosol,eller om dom bara säger att dom har kromat psu:n.Vart får man tag på 2000 papper?Som jag skrev innan så har värken biltema,Classes eller Jula något 2000 papper.

Citat:

Wigello skrev:

Men asså autosol är inte direkt nått trollerimedel, man använder det till att puttsa upp en kromad yta, man kan ju inte trolla fram krom med det.Det är ju bara ett putsmedel.

Jag sa nog inte att det skulle bli krom?Utan en "kromat" resultat.Det behöver alltså inte vara 100% kromat utan mera "krom" look.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

du kör ju med våtslippapper, börjarm ed 600 sedan upp till drygt 2000 sedan autosol.

allt detta kör du med maskin om du är lat som jag

på med slippapper på slipmaskinen och så kör man.. går fort som fan.

sedan fram med "muffen" och kör autosol.. tar kanske 2 timmar att göra jobbet som annars tar ett år

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
du kör ju med våtslippapper, börjarm ed 600 sedan upp till drygt 2000 sedan autosol.

allt detta kör du med maskin om du är lat som jag

på med slippapper på slipmaskinen och så kör man.. går fort som fan.

sedan fram med "muffen" och kör autosol.. tar kanske 2 timmar att göra jobbet som annars tar ett år

Jo men det var lite svårt och ta 2000 då 600 var det enda jag hade hemma..Går lika fort och slipa för hand också!Tog mig en kvart och slipa alla sidor..kanske tar 45 minuter om man tar 600,1200,2000..Sen och polera upp en spegelyta med repor och allt tog mig 30 minuter.å trasslet vart självklart svart som fan

Skall prova polish nästa gång och kolla hur lång tid det tar.

Visa signatur

Permalänk

eftersom du bara hade 600 papper så blir det lite "repigt"

blästra kanske är nått=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finare än 1200 våtslippapper brukar jag köpa på ställen som har mycket lackartiklar.

När jag göra liknande arbeten gör jag följande:

* Våtslippapper 240
* Våtslippapper 320
* Våtslippapper 600
* Våtslippapper 1200
* Våtslippapper 2000 (oftast inte, men ibland)
* Lackrubbing
* Polering

Brukar även ha lite bilshampo i vattnet när jag använder våtslippapper, fungerar som lite smörjning.

här blev senaste "poleringen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
Finare än 1200 våtslippapper brukar jag köpa på ställen som har mycket lackartiklar.

* Våtslippapper 240
* Våtslippapper 320
* Våtslippapper 600
* Våtslippapper 1200
* Lackrubbing
* Polering

Brukar även ha lite bilshampo i vattnet när jag använder våtslippapper, fungerar som lite smörjning.

här blev senaste "poleringen"

Riktigt bra juh

Använder du nån speciell rubbing? (pasta eller?)

Ontopic: Sluta skriva kroma när ni menar (blank)polera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Riktigt bra juh

Använder du nån speciell rubbing? (pasta eller?)

Ontopic: Sluta skriva kroma när ni menar (blank)polera!

Tackar! Rubbingen jag använder är av märket Simoniz och det är en pasta. Det går antagligen lika bra med annan rubbing med, men detta var den jag hade hemma.

Permalänk

rubbing avsett för billacker funkar prima och finns billigt på Biltema

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fräd skrev:

* Våtslippapper 240
* Våtslippapper 320
* Våtslippapper 600
* Våtslippapper 1200
* Lackrubbing
* Polering

Så här blev senaste "poleringen"

Som jag har skrivit längre upp i tråden så hade jag bara 600 papper hemma.Sen hur jag går tillväga med slipningen och poleringen/fuskkromningen vet jag redan

Citat:

CatscaN^Tim skrev:

eftersom du bara hade 600 papper så blir det lite "repigt"

blästra kanske är nått

Jo,det har hade jag redan räknat ut.Får se hur det ser ut när jag har köpt 2000 pappret..Ska även försöka ta modet till och löda bort mina kablar på nätagget så jag kan sleeva skitet

En bild på hur det ser ut just nu:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bäst är 400papper sedan 600 sedan 800 sedan 1000 och sist men inte misn 1200 och sen av slutar du med autosol

Permalänk
Medlem

Ta en tur till närmaste plåtslagare och be dem kröka en polerad rostfri plåt efter ditt original. Den blir blankare och du sparar en massa jobb.

Permalänk
Medlem

Oxiderar inte plåten om man slipar den? Eller är det bara aluminium som gör det?

Permalänk
Medlem

Plåten lär oxidera rejält mycket mer än vad aluminium gör.. kan nog vara smart att lägga på ett lager klarlack över eller så så blir det inte lika känsligt för repor heller..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

RasmusB skrev:

bäst är 400papper sedan 600 sedan 800 sedan 1000 och sist men inte misn 1200 och sen av slutar du med autosol

Du är nog den 3-7 personen som säger det nu!Läs längre upp i tråden så har många redan tipsat om det.

Citat:

Dunde skrev:

Ta en tur till närmaste plåtslagare och be dem kröka en polerad rostfri plåt efter ditt original. Den blir blankare och du sparar en massa jobb.

Och vad vinner jag på det?Spara en massa jobb?Hade jag inte velat ha en massa jobb så hade jag väl struntat i och börjat med det!

Citat:

Nixdorf skrev:

Oxiderar inte plåten om man slipar den? Eller är det bara aluminium som gör det?

Jo plåten oxiderar.Oxiderar även lite efter att man har haft autosol på och polerat

Citat:

Jockeman skrev:
Plåten lär oxidera rejält mycket mer än vad aluminium gör.. kan nog vara smart att lägga på ett lager klarlack över eller så så blir det inte lika känsligt för repor heller..

Vi får se hur det blir med den saken.Kanske oxiderar eller kanske inte..Beror ju lite på värmeutveckligen i lådan också.den kommer kanske inte ens sitta i lådan klarlack?Nej det orkar jag inte med ännu

Citat:

Nallz0r skrev:
http://www.metku.net/index.html?sec...uttle/index_eng denna kan vara till hjälp...

Till vilken nytta är den?Vet redan hur man slipar.Som jag har skrivit längre upp i tråden så har jag hållit på i 3 år snart.....

OFFTOPIC:Nu börjar DjRaven bli frusterad,jag behöver inte länkar till guider som visar hur jag ska gå till väga.Jag behöver inte tips om att jag behöver gå till en plåtslagare för att det kommer bli mycket snyggare.Snälla ni som bara ska gnälla,anslut er till Lunarstorm!Där kan ni gnälla hur mycket ni vill,men fanken inte här på Sweclockers.Jag vill inte att det ska bli Lunarstorm nummer 2!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu börjar DjRaven bli frusterad,jag behöver inte länkar till guider som visar hur jag ska gå till väga.Jag behöver inte tips om att jag behöver gå till en plåtslagare för att det kommer bli mycket snyggare.Snälla ni som bara ska gnälla,anslut er till Lunarstorm!Där kan ni gnälla hur mycket ni vill,men fanken inte här på Sweclockers.Jag vill inte att det ska bli Lunarstorm nummer 2!

Vilka är det som gnäller???

Passar inte alla svaren herrn kan han väl ändå vara hövlig mot dem
som vill väl och hjälpa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Vilka är det som gnäller???

Passar inte alla svaren herrn kan han väl ändå vara hövlig mot dem
som vill väl och hjälpa.

Sant,men det kunde kanske vara bättre om dom läste hela tråden?Som vissa delar som dom upprepar har blivit skriver 3-4 gånger redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Som jag har skrivit längre upp i tråden så hade jag bara 600 papper hemma.Sen hur jag går tillväga med slipningen och poleringen/fuskkromningen vet jag redan

Du frågade vad du gjorde för fel och jag svarade med hur jag brukar göra. Du visste ju redan hur man skulle göra så varför fråga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
Du frågade vad du gjorde för fel och jag svarade med hur jag brukar göra. Du visste ju redan hur man skulle göra så varför fråga?

För att jag ville veta vad som kunde vara fel,eftersom det inte blev blankare?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven

Jo,det har hade jag redan räknat ut.Får se hur det ser ut när jag har köpt 2000 pappret..Ska även försöka ta modet till och löda bort mina kablar på nätagget så jag kan sleeva skitet

En bild på hur det ser ut just nu:

löd inte bort dem vad du än gör...
ta bort kontakterna istället, med en nål, mycke bättre.. så tar du EN slinga i taget så du vet hur du skall montera kablarna sen så du itne sitter där o ba.. hmm

den tabben får du itne göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DjRaven tittade du ens på min länk? där visar dom massa olika substanser man kan använda sig av för att få det att bli som krom.... jaja

Permalänk
Avstängd
Citat:

CatscaN^Tim skrev:
löd inte bort dem vad du än gör...
ta bort kontakterna istället, med en nål, mycke bättre.. så tar du EN slinga i taget så du vet hur du skall montera kablarna sen så du itne sitter där o ba.. hmm

den tabben får du itne göra.

Du det är redan försökt med nålar å hela skiten..Har inte temperament till sånt!Du får gärna göra det åt mig??!

Citat:

Nallz0r skrev:
DjRaven tittade du ens på min länk? där visar dom massa olika substanser man kan använda sig av för att få det att bli som krom.... jaja

Jo jag tittade på den!

Visa signatur