Permalänk
Medlem

Projekt Fultjack! [Bilder]

Ja, vad ska man säga? Jag har inget egentligt behov av en till dator men det är ju bättre att delarna kommer till användning än att de bara ligger. Iden till låda har jag inte stött på tidigare, jag har sett många kartongdatorer men inte i en läskplatta.

Jag vill tacka eDaweu för moderkort, processor, cpu-kylare, minnen samt grafikkort. Tack även för de andra delarna jag fick av han.

Hårdvaran är:

Moderkort: Okänt med Via-kretsar och Award-bios.
CPU: Intel Pentium 133 MHz
CPU-kylare: En pytteliten Cooler Master utan kylpasta
Minne: 6 st EDO 72-pinn 8 MB stickor vilket ger 48 MB
Grafikkort: Okänt PCI med Cirrus Logic-krets
NIC: Nytt Topcom 10/100 Mbit
Hårddisk: Conner 635 MB
CD-läsare: Gammal Sony
Diskettstation från Compaq

Först ville jag testa hårdvaran och få igång allt. Allt startade utan större problem men det tog ett tag att få den att boota från disketten (hänt mig förr med Award-bios). Tillslut kunde Windows 3.11 installeras (den vägrade att hitta CD-läsaren).

Testkörning av moderkort samt installation av OS

Efter en del funderande så kom jag på att det skulla vara kul att montera datorn i en gammal coca cola-platta som jag hade liggandes. Efter en stunds funderande började jag testmontera sakerna. Jag hade klart för mig att hårddisk, cd och diskettstation skulle monteras under moderkortet åtskilda av en kartongbit. CD-läsaren skulle stealthas.

Slutgiltig placering

Kablarna kopplades in och drogs till samma hörn där det var tänkt att de skulle sticka upp. En del kartongbitar skars till för att hålla enheterna på plats. Även nödvändiga hål skars upp.

Tveksam kabeldragning

När jag väl lade på kartongbiten och moderkortet upptäckte jag att jag tänkt fel om flatkablarna. Anslutningarna satt i andra änden av kortet! Jag drog om dem och kopplade in alla kablar. Cpu-fläktens räckte inte så de skarvades och anslöts till en molex.

Allt färdigt (nästan)!

Efter att ha upptäckt en felvänd ide-kabel och krånglat med bios-inställningar om floppyn bootade den snällt och fint.

Resultatet (notera det man inte ska notera, den "stealthade" cd-läsaren)

Jag spelade även in en film där jag öppnar cd-läsaren med halvdan framgång. Cpu-fläkten fick sig en startknuff i samma veva.

http://www.h4xx0r.se/fultjack.avi

Edit: Jag funderar på att byta Windows 3.11 mot en Linuxdist. Vilken är att rekommendera? Vill ha ett lättanvänt grafiskt gränssnitt som ändå inte suger för mycket kraft. Ska kunna installeras via disketter (om det inte finns en boot-diskett som väcker cd-läsaren).

Edit2: Ny host! Tackar tackar.

Permalänk
Medlem

seriöst? elda upp den snälla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
seriöst?

Verkligen inte.

Permalänk
Medlem

varför inte, du kan ju hitta en ny sunkdator i grovsopperna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
varför inte, du kan ju hitta en ny sunkdator i grovsopperna.

1. Jag orkar inte.
2. Det finns inget grovsoprum här.
3. Jag är för snål för att köpa T-röd/bensin/whatever.
4. Onödigt.
5. Jag har viss användning för den.
6. Tänk på miljön.

Permalänk
Medlem

Typ 1½ år sen.
Fast jag hade min vanliga dator där i brist på chassi.
http://natal.mine.nu/Crap/oldidator.JPG

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stenhårt chassie.
Skönt att grejerna kom till användning.

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Hihi. Söt.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Akta så du inte tappar en skruv eller något på det där, hände mig på en 700mhz'are. Så nu vill den inte boota och jag har inte orkat kolla efter vad som är dött

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

ghetto!! i like it alot
hahahahah
sjysst som fan

/DJ

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk
Korsordsguru

Hm, jag trodde du hade köpt fultjack eller något och nästan knarkat ihjäl dig och ville ha hjälp. Jävligt vilseledande topic.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för hosten, gustavg.

Slo'bed jag hoppas att jag är aktsam nog.. Man vet aldrig med mig. =/

Skönt med lite positiv feedback, offrade ju trots allt 2 timmar.

Permalänk
Medlem

Man.. thats nice hehe

Snygg strömbrytare!
Själv skulle ja villja ha ett sådant micro itx moderkort el vad de heter som är 5x5cm och de skulle ja bygga in i en Jolt burk

tappa skruvar lala. ja borde ha ett väldigt speciellt moderkort. ja spillde cola (några droppar) + att jag har fått metallspån när jag sågade i en sak.. i den när den var igång och hmm inget hände hihi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elov
Man.. thats nice hehe

Snygg strömbrytare!
Själv skulle ja villja ha ett sådant micro itx moderkort el vad de heter som är 5x5cm och de skulle ja bygga in i en Jolt burk

tappa skruvar lala. ja borde ha ett väldigt speciellt moderkort. ja spillde cola (några droppar) + att jag har fått metallspån när jag sågade i en sak.. i den när den var igång och hmm inget hände hihi

Har tömt ett glas (30 cl) cider över mitt MSI k7t-turbo, det höll... (Brann dock vid ett senare skede...)
Har tömt 50cl Sprite över mitt MS Nat. tangentbord också. Tre dagars rengöring och torkning fick mig att klättra på väggarna...

Har fortfarande inte lärt mig att hålla drickan borta när man sitter vid datorn, man kanske skulle skaffa nappflaska

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Kul att du tar intiativ!

Ska själv få vattenkylning snart, blir och styra ett större chassi då!.

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem

nice

lite annorlunda men fin

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk

<OFFTOPIC>
Vem är det som är på din avatar Kaufman? Ser ut som nån känd skurk?
</OFFTOPIC>

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDaweu
Har tömt ett glas (30 cl) cider över mitt MSI k7t-turbo, det höll... (Brann dock vid ett senare skede...)
Har tömt 50cl Sprite över mitt MS Nat. tangentbord också. Tre dagars rengöring och torkning fick mig att klättra på väggarna...

Har fortfarande inte lärt mig att hålla drickan borta när man sitter vid datorn, man kanske skulle skaffa nappflaska

Haha, det är ett msi k7 jag har också ju

Det där med dricka i tangentbordet har man ju varit med om, dock har mitt nya tgb klarat sig bra från det, börjar bli jäkligt smutsigt bara

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
<OFFTOPIC>
Vem är det som är på din avatar Kaufman? Ser ut som nån känd skurk?
</OFFTOPIC>

Joachim Posener, Trustor-affären du vet..

Permalänk
Medlem

Äsch,
<offtopic>
Posener är ju en hederlig skurk.. han stack ju bara med X antal av trustors miljoner.. Robin-Hood style

//DJ

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ-MIB
Äsch,
<offtopic>
Posener är ju en hederlig skurk.. han stack ju bara med X antal av trustors miljoner.. Robin-Hood style

//DJ

<offtotic>
Joachim Posener är min idol, han är kung och jag skulle gjort samma om chansen fanns

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

man är ingen riktig swec:are innan man haft en dator i en papp-kartong

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Jag fattar inte varför du inte bara använder chassit som du hade till datorn från början?

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Det sitter redan ett moderkort i det och jag orkade inte byta samt att jag ville bygga in en dator i en kartong.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaufmann
Det sitter redan ett moderkort i det och jag orkade inte byta samt att jag ville bygga in en dator i en kartong.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/CIMG0083.JPG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja? :S Det är kortet från kartongen jag använde. Det som sitter i ger ingen bild, ska felsöka senare.

Permalänk
Medlem

heheh fint med cdromen

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Berätta vilken dist du får att funka på den.
Har själv en 166'a som ja smällde i en burk och målade svart för en tid sen.
Vill lägga nåt annat än windows, men orkar inte prova mej fram vilken som den orkar köra med

Visa signatur

This is what I want, what I really really want