stängsel , sånna som kor,hästar brukar va i ?

Permalänk
Medlem

stängsel , sånna som kor,hästar brukar va i ?

varför får man stöt av dem då man rör dem , stänslet , man kortsluter ju inget?

Permalänk

Är det itne så att man jordar sig på nå sätt ? rätta mig om jag har fel ?

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!

Permalänk
Medlem

men är ju i kontakt med marken.

Permalänk

de blir en kortslutning mellan marken och tråden... och man måste ha bra jordning till agregatet annars kan de börja störa i radioapparater..

Visa signatur

dator:2,6GHz p4 512Mb RAM
server: 1,4GHz amd t-bird 768Mb RAM

Permalänk
Medlem

det va typ det jag sa men inte utvecklat

Permalänk

Vad har denna tråd med Modifikationer - Eget bygge - Chassin att göra?

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Han kanske ska bygga ett sånt staket/stängsel?

Permalänk
Medlem

yea
ingen skall komma i närheten av min dator

Permalänk

Chassit är väl lite strömledande redan? Har fått en pirrande känsla när jag har tagit i chassit ibland när datorn är på. Iallafall bak på chassit, där det inte är massa färg o skit.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

Antar att ditt chassi inte är kopplar till jordat eluttag?

Permalänk

Joooooooooooo....... tyyyyyp.... eller... hmm... bra fråga... jo det ska det vara... går ju inte sätta ojordad kabel i jordat uttag, så det är det förmodligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men går utmärkt att sätta jordad kabel i ojordat uttag

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men min hund bet i sånt, damn vad hon tjöt

Aja, men vad ska du med det till?

Och igen, OT -> Jag får småstötar av att hålla i datorn / elementet.
Lite scary.

Permalänk
Medlem

Jag och några polare slog vad om att pissa på ett tjurstängsel.
Aj!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
men går utmärkt att sätta jordad kabel i ojordat uttag

ja det gör det men inte tvärt om
så kolla så du har datorn jordad

Permalänk

jo du jordar stängslet tror jag,. anledningen till att det pulsar är endast för att du ska få en chans att släppa. Om inte, hade musklerna krampat o du hade stått kvar:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Jag och några polare slog vad om att pissa på ett tjurstängsel.
Aj!

hmm..normalt?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
jo du jordar stängslet tror jag,. anledningen till att det pulsar är endast för att du ska få en chans att släppa. Om inte, hade musklerna krampat o du hade stått kvar:P

nja ja tror de inte är för att man skall ha chansför att släppa det är ändå så liten strömsstyrka, men högt voltal normalt runt 8000volt(beror på hur bra jordning man har och om det läker till jord). pulsningen är nog där för om det skulle ligga och läka till jord så skulle de inte ha någon värkan på andra ställen.. och sen om det kommer i stötar så märker man det mycket bättre och djuren drar sej därifrån. med "läker" till jord menar ja om tex gräs vuxit upp och de börjar gå kortslutning eller om tråden ligger på marken

Visa signatur

Permalänk

Finns gott om volt i dem iallafall... Har fått ett brännmärke av ett stängsel.
Jag hörde inte det vanliga surrandet och pulserandet från stängslet så jag antog att den var avstängd... slog till ett par gånger men kände inget.
Så la jag till armen och då kom pulsen... man kunde höra den på håll...
Jag trillade bakåt med ett mörkrött streck över armen...

Pulsningen är där för att det är så den är uppbyggd... För varje gång en puls går genom kabeln så ökar volten i princip. Så de första stötarna är inte så farliga men har den inte löst ut på några dagar så är den rejält laddad...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ett elstängsel skickar ut väldigt korta pulser, ca 3 ms långa, för att detta fungerar som "inlärning" för djuren och för att de ska kunna rygga tillbaka när de fått en stöt.

Spänningen som skickas ut är konstant eftersom det sitter ett spänningsaggregat i änden som reglerar detta.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
Ett elstängsel skickar ut väldigt korta pulser, ca 3 ms långa, för att detta fungerar som "inlärning" för djuren och för att de ska kunna rygga tillbaka när de fått en stöt.

Spänningen som skickas ut är konstant eftersom det sitter ett spänningsaggregat i änden som reglerar detta.

exakt!, men vad elstängslet har i ett dator forum fattar ja inte för om det skall fungera att "skydda" dator med det så måste man ha jordgolv inne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lite ot nu.

ja lurade min kompis aatt hålla på diskett stationen och ta på skärmens glasruta samtidigt, (datorn och skärmen va på). hee jävlar vilken stöt han fick

Permalänk
Medlem

Ta i elstängslet och sen tryck ena fingret mot marken eller ha ena fingret i en vatten pöl.

Du hör ett klick ljud om du är nära huvud huset. Varje gång det gör ett klick, då skickar den ut en puls. Sen en till vid nästa klick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuLu
lite ot nu.

ja lurade min kompis aatt hålla på diskett stationen och ta på skärmens glasruta samtidigt, (datorn och skärmen va på). hee jävlar vilken stöt han fick

Skitsnack. Jag testade precis och det hände inget.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tristram
Lite offtopic, men min hund bet i sånt, damn vad hon tjöt

Aja, men vad ska du med det till?

Och igen, OT -> Jag får småstötar av att hålla i datorn / elementet.
Lite scary.

Offtopic: Min hund sprang rakt in i ett mjukt, väldigt tätt elstängsel och fastnade. Han ylade som f********n fast min syrra var snabb och drog ur honom. Så tjöt han i någon minut och sen vara han glad igen.

mer ontopic: På min gamla dator får jag stötar när jag nuddar chassit samtidigt som elementet. Har även sett att det blir blåa blixtar när jag sätter usb kabeln från skrivarn.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

Ja det blir ofta så mellan apparater som inte sitter i jordade uttag, eller inte har jordade kablar, som t.ex de platta euro-kontakterna.
Man bör ha ojordade prylar avstängda när man kopplar ihop dem. Förförstärkaren i brorsans stereo pajade när han kopplade in ljudet från datorn. Bzzz klick! och sen tyst

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

mmm vi har ett agg till våra hästhagar..
Det pulsar ut samma ström helatiden, inget blir starkare som någon skrev, du får samma stöt dag 1 utan att den löst ut som dag 3 utan någon utlösning (det där lät ju bra). Klicken man hör i tråden är för att den ligger mot något som får strömmen att hoppa ifrån tråden. Blir precis som en statisk urladdning. Man ser tydligt det blåa skenet om det är mörkt ute. Ligger tråden direkt mot ett träd så smäller det ganska rejält varje gång pulsen kommer. Då tar dock batteriet till agget slut väldigt fort och tråden kan brännas av. (Vanligt bilbatteri)

Jag har kommit i kontakt med jordspettet med benet samtidigt som tråden... jag kastades bakåt en bra bit så det är inget jag rekommenderar. Mitt hjärta tog ett eller två extra skutt.

Vi har dock ett agg som är till extra långa stängsel men vi har väl inte så speciellt stora hagar så det är rätt bra med styrka i våra trådar. Hunden har smakat på elen lite och nu vågar han inte gå nära. Tog ett par gånger innan han lärde sig. Samma sak med en av våra hästar, han gick emot.. fick en stöt.. blev sur och bet i tråden.. ja vad hände då? *bzzzt* igen.

hmm aja vad var syftet med denna tråd egentligen? Ska det byggas ett eget stängselaggregat?

Permalänk
Medlem

Antar att han frågar här eftersom elkunskaperna är störst på detta forumet.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuLu
lite ot nu.

Jag höll på så för ca 2-3 år sen. men jag gjorde det för att jag tyckte att det kändes gött.. så nån sån jävla stöt fick han nog inte.

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

prova att krypa under ett elstängsel och sen ställa er upp lite för tidigt så sängslet lägger sig över huvudet, fan kändes som om någon slog en slägga rakt i huvudet på mig, låg typ bara och flämtade i en minut eller så =P

Visa signatur