"aluminum with brushed anodized finishing": går att polera?

Permalänk
Medlem

"aluminum with brushed anodized finishing": går att polera?

Går det att polera det med autosol, så att det ser kromat ut? Vet att det går på vanligt metall-chassi, men hur fungerar det på detta?

Det chassi jag vill polera är Lian Lis aluminium chassin..

Permalänk

Blankt lär det bli, men troligtvis inte som krom. Isf måste du ner till den nakna metallen, dvs slipa bort anodiseringen.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

hmm.. Jaja, lär väl inte vara så svårt att slipa i aluminium iaf. (om man inte skulle bli nöjd). Ska man använda fint sandpapper då? Man vill ju inte att det ska bli repigt.

Permalänk

Våtsandpapper ska du nog använda... Alltså slipa under rinnande vatten.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

Ja, våtslippapper är bäst. Det finns särskilda sådana för att slipa på härdlacker och andra stenhårda lacker med. Slipytan på pappret slits inte ut lika fort. De brukar vara beige/gul/vit-flammiga till färgen. Minst nummer 600. Lite grovt kanske, men det tar sån jäkla tid med 1000. Börja med 600 för det värsta, och sen gå på med 1000, efter det autosol. Och sen någon ännu finare: ofärgad lackrengöring för billack, om du är riktigt pedantisk

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

hmm.. okej, måste man sen lacka chassit med något för att förhindra oxidering?.. eller är det något man inte märker av? Lär bli lite jobbigt att slipa ett helt chassi under rinnande vatten.

Permalänk

Det går naturligtvis lättare om du demonterar hela chassit. Vet inte hur det är ihopsatt, men jag gissar på att det är popnit. Det går ju faktiskt att borra bort allihop och sen använda korta skruv med försänkt skalle och muttrar för monteringen sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver inte slipa under rinnande vatten, bara du doppar våtslippappret i vatten med jämna mellanrum så det är rikligt blött på stället som du slipar på.

Permalänk
Medlem

okej. Men ang. lackeringen då, behöver man lackera en polerad yta?

Permalänk
Medlem

det är ju precis det jag håller på med på min lilla shuttle. där finns en länk till en guide från nån finne också. kolla in. det blir som en ren spegel. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3497307...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

okej, men TubularBoy, du använder autosol va?

Permalänk

Innan man kan använda autosol för att få en spegelblank metallyta måste man ju slipa bort färgen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo precis.. men ett aluminium-chassi har väl ingen färg? Det är det jag vill utröna här.. och vad som egentligen menas med "anodiserat aluminium". Gör _det_ att man måste slipa?

Permalänk
Medlem

ta 600>800>1000>1200>autosol. funkar skit bra har testat

Permalänk

som rasmusB säger, men att tänka på: slipa inte för lite per papper, då kommer du att få gå på som attans med autosolen för att få det bra.

Sedan så har han på metku inte lyckats få det snyggt, visst, hans polering är det inge fel på, men kollar man på fronten så har han inte fått den enhetlig, skulle han gå på plasten så skulle han få en kanon chrome låda, finns en som gjort det här på swec.

edit: här är den, hittade:

http://stuff.brorsan.com/minidatorn/

mycket mer enhetligt.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FM™
jo precis.. men ett aluminium-chassi har väl ingen färg? Det är det jag vill utröna här.. och vad som egentligen menas med "anodiserat aluminium". Gör _det_ att man måste slipa?

Anodisering är en slags ytbehandling av aluminium som används för att erhålla dekorativa ytor, nötningsbeständighet, skydd mot korrosion och elektrisk isolation.
Genom att elektrolytiskt oxidera ytan i syra, bildas ett skyddande oxidskikt med en tjocklek på 5-25 µ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FM™
okej, men TubularBoy, du använder autosol va?

Jag har beställt några medel till datorn för det jag ska göra.
Först slipar jag ner den hårda anodizerade ytan med 240- sen 400->600->800- och tillslut 1200-sandpapper.
Sedan kör jag på med de medlen jag har beställt.
Metall restorer och curators choise. medlen som "finnen" använder på: http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/shiny...

Så jag använder inte autosol:) men jag har dock sett en annan använda det men det blev inte lika bra, visst bra blev det men inte lika fint som "finnens".

Edit: Var det inte nån som tog autosol på sin gamla shuttle här på sweclockers.com? Jag har för mig att han la ut en annons på den också. Se om du kan hitta bilder på den och fråga lite hur han gjorde för att polera sin låda.

Permalänk

Jorå nog går det att polera, gjort det själv... ta en titt o säg vad ni tycker.. blankt nog?

Före... anodized.... borstat.... and so on

Efter.. Blankt

lite fingeravtryck där i kanterna bara

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem

joo mycket bra efter bilder :pp en ruta med ett x i
det glänser felmedelande i mina ögon
[EDIT] nu var dom visst fixade
snyggt

Permalänk
Medlem

Hur rekommernderas ni att slipningen ska gå till, maskin eller för hand. Om man kör för hand ska man då använda nån typ av kloss bakom sandpappret?

Efter Autosol, behöver man behanda det på något sätt?

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk

Näe, det behövs inte nån efterbehandling efter autosol enligt mig.

så här gjorde jag.

jag polerade allt för hand.. lite mer manligt

Först 200 kornigt sandpapper för att få bort det grövsta... sen 320... sen gick jag över till 600 sen 800... sen 1200... sen körde jag med autosol...

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biograf1001
Näe, det behövs inte nån efterbehandling efter autosol enligt mig.

så här gjorde jag.

jag polerade allt för hand.. lite mer manligt

Först 200 kornigt sandpapper för att få bort det grövsta... sen 320... sen gick jag över till 600 sen 800... sen 1200... sen körde jag med autosol...

Ok tack.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Jag slipar själv för hand också. Mer känsla så att det inte blir allt för djupa repor. Det börjar bli trist att slipa just nu men jag är snart halvvägs. Det är bara att bita ihop och fortsätta. Man kan ju skryta om att den är handgjord sen ju=)

Permalänk
Medlem

Har själv slipat en del; (har ett Lian Li Pc65 Silver), farsan tyckte det var onödigt att jag skulle köpa sandpapper, så han tog hem från jobbet (Volvo Penta) ett par stycken. Blev inte helt nöjd; det första var ju grovt nog, men det finare pappret var på 400, :(, men jag slipa och det fyller väl sin funktion. (Slipade bara 2 st 5.25" luckor i fram, samt 3 st 3.5" luckor, samt halva fronten (upptill), pappret tog då slut, jag orkade inte mer, då körde jag en vända med autosol, samt det ser rågrymt ut i kontrasten mot anodiseringen!!! Får posta några bilder nån gång...

Permalänk
Medlem

Hej!
Finns det någon färg på Chieftec miditower "Silver" Aluminium?
Eller ska man bara Slipa på?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk

tror nog att det kan vara nått lager färg... men det spelar ju ingen större roll... bara att slipa på

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil