Uppdatera gammal burk till win 11, ens värt att tänka på?

Permalänk
Medlem

Uppdatera gammal burk till win 11, ens värt att tänka på?

En bekant ville ha hjälp med att installera Win 11 på en dator med en i5-3570 och ett Asus P8Z68-V. Är detta ens görbart?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ja fan de går

Installera på gamla surfdatorn, har en fx-6300 cpu från 2012 el nått. 16gb ram.
Vet inte om det skulle bli segt som fan med bara 8 gb ram el mindre, kanske värt att tänka på.

w11 24h2 https://imgur.com/a/old-PHdXcjn

Permalänk
Medlem

Hur blir d med tpm i framtiden då, behöver man extern modul lr kan man skita i d numera?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Även om det går med Rufus nu så är det ju alltid en risk att en Windows Update återställer saker i framtiden som ställer till det. Om det inträffar får man kanske göra en ominstallation igen med nyare installationsfiler.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hur blir d med tpm i framtiden då, behöver man extern modul lr kan man skita i d numera?

Det kan man inte veta, just nu går det att kringgå med t ex Rufus.

Men ligger man kvar på win 10 får man garanterat inga nya uppdateringar med win 11 kommer det kanske fortsätta snurra på smärtfritt.

Sen är det ju en väldigt gammal cpu så vet inte riktigt hur bra win11 kommer snurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

En bekant ville ha hjälp med att installera Win 11 på en dator med en i5-3570 och ett Asus P8Z68-V. Är detta ens görbart?!

Win11 vill helst 8GB eller mer internminne, mina datorer verkar vilja ha 6-8GB bara av att starta.
Har man 4 i burken=dålig idé.

Vad är syftet med datorn? Om bara surfa på nätet, och Windows inte går längre. Well, då byter man till nåt annat. Linux Mint t.ex.

Om man absolut vill köra Windows, så bör man ju ha en dator som pallar. TPM är ju ett artificiellt krav, men RAM-minne är inte det. Eller hårddisk-utrymme. Eller CPU-hastighet.
Mycket går att göra, men vill man? Det går att köra Doom på en gräsklippare, men... https://www.husqvarna.com/se/utforska-och-upptack/nyheter-och-media/kultspelet-doom-lanseras-globalt-pa-husqvarnas-robotgrasklippare/

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag har typ en sådan dator. Funkar rätt ok. Man får kolla att ens grafikkort inte är supergammalt kanske, och kan bör ha 8GB ram och givetvis en SSD. Installerade med Rufus. Kanske bör man vänts tills årets stora uppdatering av Win 11 strax släppts.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

För 2 dagar sedan uppgraderade jag till Windows 11 med Rufus och min Dell Inspiron 660S är 14 år med i3-3220, men med Secure Boot. Jag har ej SSD utan en gammal SATA-disk. Efter installationen har det varit 2 uppdateringar, som fungerat normalt. Men om versionen ändras har jag förstått att man måste ladda ner en iso och uppdatera systemet för att få uppdateringar. Alternativet är väl att ta gratis säkerhetsfixar från 0patch.com. Själv tycker jag nu att jag borde stannat på Windows 10 och tagit gratis säkerhetsfixar från 0patch.com. Om inte Windows 10 är installerad med Secure Boot kan det bli problem att omvandla MBR till GPT. Jag fick jätteproblem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det kan man inte veta, just nu går det att kringgå med t ex Rufus.

Men ligger man kvar på win 10 får man garanterat inga nya uppdateringar med win 11 kommer det kanske fortsätta snurra på smärtfritt.

Sen är det ju en väldigt gammal cpu så vet inte riktigt hur bra win11 kommer snurra.

Lär väl fortf springa cirklar kring de flesta moderna laptop cpuer som man kör win11 på, så cpun lär inte vara en issue för att köra ett OS, lär inte dra mer än några enstaka procent i taskmanager.

(Och även om en laptop cpu på pappret kan vara bra så slår den i det termiska taket gansla direkt och blir throttlad )

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Lär väl fortf springa cirklar kring de flesta moderna laptop cpuer som man kör win11 på, så cpun lär inte vara en issue för att köra ett OS, lär inte dra mer än några enstaka procent i taskmanager.

(Och även om en laptop cpu på pappret kan vara bra så slår den i det termiska taket gansla direkt och blir throttlad )

Nja 3570 är ganska slö även mot laptops cpuer. Här jämfört med min gamla surface 7 pro som verkligen inte är snabb. Men ja funkar ju till enkel surf och word

Permalänk
Medlem

Om man nu inte tvunget vill ha Windows 11 men ändå få uppdateringar går det ju numera att få ett år extra Win 10 uppdateringar genom att logga in med microsoftkonto och backupa datorns inställningar. Alternativt använda "andra metoder" och förhoppningsvis få uppdateringar/ESU 3 år till.

Det kan f.ö eventuellt vara så att det går att uppgradera från win 11 24h2 till nyaste Win11 25h2 utan att behöva Installera om från ISO. Kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

En bekant ville ha hjälp med att installera Win 11 på en dator med en i5-3570 och ett Asus P8Z68-V.

Som andra varit inne på så är det helt görbart.

Tänk bara på att en SSD samt minst 8GB RAM är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det kan f.ö eventuellt vara så att det går att uppgradera från win 11 24h2 till nyaste Win11 25h2 utan att behöva Installera om från ISO. Kanske.

Det går att göra en uppgradering efter att man först skapat en USB sticka med Rufus och tagit bort systemkraven och sen starta setup.exe i Windows för att göra en uppgradering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går att göra en uppgradering efter att man först skapat en USB sticka med Rufus och tagit bort systemkraven och sen starta setup.exe i Windows för att göra en uppgradering

Gjorde precis det idag på en Microsoft Surface Pro 5th Generation Intel Core i7-7660U 8GB 1866MHz LPDDR3 256GB.
Kunde välja att behålla inställningar och filer iom att jag startade installationen från setup.exe-filen inifrån Windows.
Gick från Windows 10 till Windows 11 23H2 (Build 22631.5909) för några år sen och nu idag (eftersom Windows 11 23H2 går EOL den 11 november i år) gjorde jag en uppgradering till Windows 11 24H2 med hjälp av Rufus. Efter uppgraderingen fick jag en gammal version av 24H2 (Build 26100.1742) (trots att jag tankade ner ISO-filen idag) men kunde uppdatera till senaste 24H2 (Build 26100.6584) via Windows Update utan problem.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n

Kanon! Rullar det på bra? Inte överdrivet seg el något med 8gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

@sp1k3n

Kanon! Rullar det på bra? Inte överdrivet seg el något med 8gb?

Fungerar finfint, ingenting som segar alls
Kan tillägga att jag kör med Microsoft konto och därför jag inte kryssade i "Remove requirement for an online Microsoft account" i Rufus i mitt tidigare inlägg här ovanför.

Microsoft Surface Pro 5th Generation Intel Core i7-7660U 8GB 1866MHz LPDDR3 256GB

Device name xxxxx
Processor Intel(R) Core(TM) i7-7660U CPU @ 2.50GHz (2.50 GHz)
Installed RAM 8,00 GB
Device ID xxxxx
Product ID xxxxx
System type 64-bit operating system, x64-based processor
Pen and touch Pen and touch support with 10 touch points

Edition Windows 11 Pro
Version 24H2
Installed on ‎2025-‎09-‎11
OS build 26100.6584
Serial number xxxxx
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.26100.234.0

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Som alla andra sagt så går det. Men om du vill slippa agera support så kanske vänta in 25h2 så får burken troligen två år problemfritt Windows update. Istället för ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Gjorde precis det idag på en Microsoft Surface Pro 5th Generation Intel Core i7-7660U 8GB 1866MHz LPDDR3 256GB.
Kunde välja att behålla inställningar och filer iom att jag startade installationen från setup.exe-filen inifrån Windows.
Gick från Windows 10 till Windows 11 23H2 (Build 22631.5909) för några år sen och nu idag (eftersom Windows 11 23H2 går EOL den 11 november i år) gjorde jag en uppgradering till Windows 11 24H2 med hjälp av Rufus. Efter uppgraderingen fick jag en gammal version av 24H2 (Build 26100.1742) (trots att jag tankade ner ISO-filen idag) men kunde uppdatera till senaste 24H2 (Build 26100.6584) via Windows Update utan problem.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

ISO filen brukar inte ändras under året, därför du fick än rätt så gammal version av 24H2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

ISO filen brukar inte ändras under året, därför du fick än rätt så gammal version av 24H2

Misstänkte att det kunde vara så men iom att jag var uppkopplad mot internet och lät installationen söka efter uppdateringar under processen, så blev jag ändå förvånad över det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stort tack alla som svarat drog ner Rufus och gjorde en installation. Allt funkade bra men efter ett tag är datorn seg som sirap? Frågan är om de gamla mekaninska diskarna är helt slut? Det sitter 16gb minne i burken. Tänkte skifta till en SSD som jag har liggandes å se om det funkar bättre?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Stort tack alla som svarat drog ner Rufus och gjorde en installation. Allt funkade bra men efter ett tag är datorn seg som sirap? Frågan är om de gamla mekaninska diskarna är helt slut? Det sitter 16gb minne i burken. Tänkte skifta till en SSD som jag har liggandes å se om det funkar bättre?

100 % ja byt till SSD.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Om det är en hårddisk och inte ssd i burken så är det nog väntat. Låt den stå på ett dygn utan att du rör den så borde det lösa sig, tills nästa uppdatering. Men helt ärligt så köp en billig ssd, typ https://www.amazon.se/dp/B01D3ACIR6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Stort tack alla som svarat drog ner Rufus och gjorde en installation. Allt funkade bra men efter ett tag är datorn seg som sirap?

Ett tips är att köra WinUtil från Chris Titus:
https://github.com/ChrisTitusTech/winutil

Indexeraren (Windows Search i Services.msc) tar även väldigt mycket kraft tills den jobbat klart. Själv söker jag med andra appar och har det helt avstängt.

Edit:
Har även upptäckt att Windows 11 24H2 numera kör "Resume" i bakgrunden trots att man avaktiverat det i inställningarna.

Har använt ViVeTool för att stänga av ett par dumheter, men det bör ses som överkurs/galenskap.