Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

SATA och vanlig IDE, långsam boot?

Permalänk
Medlem

SATA och vanlig IDE, långsam boot?

Jag har en SATA WD Raptor som systemdisk till it Asus k8v SE moderkort. Fungerar perfekt ända tills jag kopplar in en Deskstar till sekundär IDE port.

Nu bootar WinXp långsamt, det tar flera minuter. Hur kommer det sig? Nån som har några tips?

När windows äntligen bootat så verkar IDE disken fungera utmärkt och jag har testat att ta bort IDE disken och då bootar datorn normalt igen.

Permalänk
Medlem

Tuggar kanske extra för att den ska "läsa" in disken varje gång eller något, prova köra bootvis åh se om det hjälper.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Ok, skall prova, vad gör bootvis som hindrar att disken "läses" in vid varje boot?

Ok, har testa bootvis, men problemet ligger inte i windows utan i moderkortets kontroll av IDE kanalerna. Moderkortet verkar leta efter en till disk till, hittar ingen, timar ut och fortsätter boota. Detta fast jag ställt in både i BIOS och windows att det inte finns någon mer disk installerad.

Nån som vet hur man kan komma förbi detta problem? Suck, men det funkar ju när windows väl bootat, surt att det skall ta tre minuter bara...

Permalänk
Medlem

Har exakt samma grejer som dig och exakt samma problem. Har heller inte lyckats komma runt det. Väldigt störande faktiskt och speciellt när man skall hålla på att fixa och fiffla med datorn och reboota flera gånger om. TAR TIIIID!

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Medlem

Jag har också en SATA disk och sen IDE-diskar på ett ASUS-mobo, ett A7V8X dock. Men, sen en tid, jag kommer inte riktigt ihåg när, så tar XP grymt lång tid på sig att starta. Har inte kopplat det till SATA-disken...men det är kanske värt att undersöka?

Pga få och korta strömkablar på mitt tillfälliga nätagg så körde jag med all hårdvara inpluggad, men bara två diskar i drift (de två andra hade IDE resp SATA-kontakten i, men ingen ström), men det tog ändå lika lång tid att starta Windows. Men SATAn kan ju känna av en disk ändå och gör en koll på den,

Min SATA är inte primär.

Visa signatur

uin: 6550610