Maxtor = sämre än skit?

Permalänk
Medlem

Maxtor = sämre än skit?

Hej, jag har just köpt en S-ATA maxtor diamond 9 200 gb. När jag lade över filer från en annan hårddisk så går den skitlångsamt (1 gig på ~2 min!) och så frös hela systemet med jämna mellanrum i ½ minut. Jag gjorde en felsökning och hittade ett fel och skicka in den och fick den utbytt av datorbutiken.
När jag fått den nya och installerat den så provade jag igen. Fortfarande samma resultat, långsam från en annan till denna men andra vägen går det 10 ggr snabbare. Vad finns det att göra??

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

formatera/mer ram kanske?

Om det nu inte är ett fel igen...

Permalänk
Medlem

gjorde samma felsökning som innan och den är grön :/

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

mjae okay
sitter hårddiskarna på kontrollerkort eller direkt på moderkortet?

Permalänk
Medlem

På moderkortet, provat att koppla hårddisken till båda uttagen

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

hmm alltså, en gig på två minuter är väl egentligen inte sådär jättedåligt tror jag. Däremot att systemet låser sig är ju inte så kul. Jag brukar vilja ha mycket ram om jag ska flytta mängder med data (backade upp drygt en terabyte häromveckan, skoj....) och jag tyckte det gick hyfsat fint, men mer ram hade nog hjälpt. Jag vet inte hur mycket du har eller vilket OS du kör men det kan som sagt hjälpa med mer ram, även en defragmentering är bra att göra innan.

Permalänk
Medlem

Det är mer än dubbla tiden än vad det tar mellan mina andra IDE hårddiskar. Och när jag tar en film från S-ATA till nån annan så tar det 15 seks, det är jag otroligt nöjd med och jag tycker att det inte borde komma till en extratid på 1 min och 45 sek + eventuell frystid när jag vill gå andra vägen.
Jag kör win xp (ej sp1) och har 768 mb ram, borde inte behövas mer :/
Provade på med sp1 innan senaste formateringen men det gjorde ingen förändring ändå.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

hmm nej det låte rju som om det skulle vara tillräckligt.
Men då är det väl att köra en defrag med något program som är bättre än windows egna, jag gillar Perfect Disk. Kan nog vara boven tror jag

Permalänk
Hedersmedlem

Har du överklockat ?

Permalänk
Medlem

amd barton 2500 @ 3200. Datorn hängde sig när jag körde perfekt disk på den ocskå :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Bra val av topic när du får problem med en disk. Kör själv 4 st 200 gigs diamondmax 9

Vad har du för moderkort? Dvs om du inte kör med ett kontrollerkort.

Permalänk
Medlem

Ett Epox 8RDA3+ som jag köpte i juni. haha, härligt att de fungerar då

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har samma problem. hela systemet fryser när jag flyttar lite filer.

Permalänk
Medlem

vad har du för hd då affa??

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem fast ännu värre gick så långsamt så jag lyckades aldrig formatera hårddisken, hade ett Aopen moderkort med samma SATA chip Silicon Image 3112A jag misstänker att dom suger ganska kraftigt.
Tillslut bytte jag moderkortet tack vare att min Raptor diskar ej ville fungera. Med nya moderkortet har aldrigt strulat så om det inte löser sig på annat sätt får du nog tyvärr byta moderkort eller byta till vanligt IDE hårddisk

Permalänk
Medlem

affa, DMA?

edit: Herakles, Jag har ett SI 3112A på mitt moderkort. Funkar perfekt och min raid-array presterar riktigt bra i benchar.

Permalänk
Medlem

Jag frågade maxtors support och fick svaret -

Your problem seems to be stemming from the write verification.
The write verify set to the new drive to protect any coincident writing to the drive.
In order to remove the write verify, you have to turn on and off the drive over 10 times, since it will be removed after 10 times power-cycle.

Så vet nån hur man stänger av en hårddisk

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att trycka in/ut molexkontakten 10 ggr?

Permalänk
Medlem

när datorn är på eller?
ok, då testar jag, inte tillbaka om några min så ana det värsta...

Visa signatur

...

Permalänk

Det där låter inte bra! Hoppas att du inte går och gör det bara...

Permalänk

skulle nog hellre stänga av och på datorn tio ggr än att dra ur och trycka in molexen

Permalänk
Medlem

verkade inte fungera :/

Visa signatur

...

Permalänk

Du har ingen kompis som du kan prova hårddisken hos, för att utesluta att problemet sitter i din rigg?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

ne, alla är borta/har inte möjlighet till s-ata

Visa signatur

...