Permalänk
Medlem

gentoo och nforce nätverk??

Försöker få upp nätverket på gentoos livecd 2004.1...
Jag har moderkortet EpoX 8RDA+ och kör med det inbyggda nätverkskortet.
Jag kan dock inte få upp nätet så jag kan pinga någon dator alls här på lanet.
Något som har en idé om vad jag ska göra?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Modprobe <drivernamn>
dhcpcd eth(x)

eller så använder du 2004.0.

Permalänk

Start med SMP-kärnan (2.6), tror inte att nforcenätverkskortet finns med på den vanliga kärnan (2.4). För mig gick nätverket upp direkt då, om det inte gör det så modprobar du forcedeth-modulen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Om det är nforce nätverk på de kortet så heter modulen du ska ladda forcedeth sen kan du köra net-setup eth0

Permalänk

annars går knoppix lika bra att installera ifrån som Gentoos livecd. livecd:n har ganska dåligt hårdvarustöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Start med SMP-kärnan (2.6), tror inte att nforcenätverkskortet finns med på den vanliga kärnan (2.4). För mig gick nätverket upp direkt då, om det inte gör det så modprobar du forcedeth-modulen.

TACK som fan... Funkade kanonbra!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadewind
annars går knoppix lika bra att installera ifrån som Gentoos livecd. livecd:n har ganska dåligt hårdvarustöd.

Nej?

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
Nej?

livecd 2004.1 vanliga kernel har sämts hårdvaru stöd fick inte igång ett realtek nätverkskort med den, när jag dock körde med 2004.1 smp kernel gick det igång hur fint som helst så jo

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zparta
livecd 2004.1 vanliga kernel har sämts hårdvaru stöd fick inte igång ett realtek nätverkskort med den, när jag dock körde med 2004.1 smp kernel gick det igång hur fint som helst så jo

Nej, det rör sig om något annat än dåligt hårdvarustöd, det rör sig om något som blivit fel med autodetekteringen, dvs den verkar inte köras alls. Läs mer på bugzilla. En enkel fix är att helt enkelt modprobea fram sitt nätverkskort.

Kan annars tipsa om att 2004.2 är ute nu

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

kan säga att modprobe hjälpte inte ett sk*t när jag skulle installera åt polaren

alltid fint med nya releaser

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem

Det löste sig iallafall med nForcet.

Använde smp-kerneln (2.6'an) som hade stöd för nForce'et.

Permalänk

jag tycker det är dålgit stöd när det inte finns stöd för varken VIA Rhine eller 3Com 905c...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadewind
jag tycker det är dålgit stöd när det inte finns stöd för varken VIA Rhine eller 3Com 905c...

Provade du att modproba modulen? Det ska som sagt fungera

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Det fanns i alla fall ingen drivrutin för 905c, det kollade jag. Kan ha funnits för förstnämnda, men jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem

nForce är väll ett grafik "chipp sett" läse att de nya nForce 3 har GeForce 4 motor. --- (vad nu det är)
ps:kan ha läst fel :ds

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Du läste fel