Permalänk
Medlem

Bluescreen - Bild

Hjälper en bekant med sin nyinköpta dator (ihop-plockade delar).

Satte in windowsskivan för att installera windows, allt funkade fint tills jag skulle formatera den nya HD'n(160gb Seagate), efter en viss % så kommer detta upp: se bild.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på!?

Körde inte Fdisk. Det ska man väl inte behöva då man partionerar disken i början av windowsinstallationen?!

//Edit
Kan tillägga att i början i uppstarten när den räknar upp minnet etc. så står det:
"Memory frequency is at 166 Mhz , single channel mode" & "Floppy disk(s) fail (40)"

Och jag måste trycka F1 för att komma vidare, Vad kan detta bero på?

Visa signatur

AMD T-Bird 1333/266 Mhz | 512 DDR/266 RAM | ELSA Gladiac 920 GF3 | IBM 80 & 40 Gb 7200rpm | Audigy Sound Blaster Platinum | WinXP Pro

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem

Vilket Windows är det ni hade tänkt att installera?
Är det Windows XP eller 2000?

Lättare att leta upp felet då.. Iallafall ett av felen jag kan tänka mig..

EDIT:

Står det 0x00000024 eller 0x00000074 på bilden?

Och har du testat att formatera om disken en gång till?
För fDisk ska du inte behöva använda om du formaterar i XP's installationsprogram...

Permalänk
Medlem

Det är WinXP Pro. Hur uppdaterar jag bios? Har det att göra med att formateringen inte fungerade?

//E

"Står det 0x00000024 eller 0x00000074 på bilden?"

Japp Cenzar det gör det. "0x00000024" finns där. Och nej jag har inte testat att formaterat den igen.

Visa signatur

AMD T-Bird 1333/266 Mhz | 512 DDR/266 RAM | ELSA Gladiac 920 GF3 | IBM 80 & 40 Gb 7200rpm | Audigy Sound Blaster Platinum | WinXP Pro

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem själv då jag hjälpte en polare med en
Celeron 2.6 GHz på ett msi mb med Twinmos orginalminnen.
Då var orsaken att bios ej kunde ställa in rätt minnestiming automatiskt.
Ladda ner Ultimate Boot CD från filarkivet om du ej har en redan och boota upp på den och kör memtest86 så får du reda på om du har minnesproblem eller ej.

Permalänk
Medlem

det står något om NTFS.SYS googla på det och se vad du hittar? jag ifkck också upp bluescreen men då stod det någon annan fil. googlade på detoch fick reda på att det var ljudkortets drivrutiner som gjorde så att jag fick upp bluescreen.

Visa signatur

peace :)