Permalänk
Medlem

Slipa fläns (vad för sandpapper?)

Hej jag funderar på att slipa en fläns jag har här så att den får en väldigt plan yta! Men med vad för verktyg Sandpapper isåfall vad för sandpapper? Helst från biltema lr classe då dom affärerna ligger närmast mig

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Hmm... med sandpapper får du ingen "spegelblank" yta direkt, du kan prova Autosol. Det är en rödmassa som är slipmedel och den polerar ytan och gör den blank och fin. annars om du bara ska fina till den så finns det 1200 sandpapper på clasohlson etc, dessa ger inget direkt bra resultat.

Om du menar kontaktytan(botten) på flänsen så ta Autosol!
Om du menar allt förutom kontaktytan(botten) så ta 1200 sandpapper!

Verktyg:
Om du tar Autosol ska du ha en trasa till hands och bara gnugga som sjutton!
Om du tar sandpapper bör du ha 2 händer till hands.

// tHebEar

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket Kollade lite på classe men det fanns olika sorters autosol vilken ska man ha och vad för duk från classe ?

Då jag har en fläns som jag ska såga till två delar så jag kan ha på minnena på mitt fx5200 sedan ska det klockas tills det ryker om det

Ang fläns någon maffig fläns (mått för att fläns ska passa: B/H 6x4,5) ni rekomenderar som man kan modda på ett fx5200 för en billig penning ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Om du ska slipa undersidan på flänsen, använd FÖRST 1200-papper och sedan autosol. Det finns bara en sorts autosol på classe, du får själv välja om du vill köpa det i tub eller på burk. En tub räcker gott och väl för dina kylflänsar.

När du slipar undersidan med sandpapper/slippapper så skaffa dig en PLAN yta. (ex. en bit glas eller spegel) Sedan sätter du fast pappret spänt på den ytan. Ex med tejp. sen drar du kylflänsen i 8-or på slippappret. Då ska du få en plan yta på kylflänsen.
Efter att du slipat klart så är det bara att börja gnugga med autosolen. Tipps på trasa: En bit gammalt lakan eller T-shirt. Man brukar ha något i den stilen liggandes hemma.
Någon kylfläns vet jag inte, är inte så insatt då jag kör med vattenkylning Lycka till!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
Hmm... med sandpapper får du ingen "spegelblank" yta direkt, du kan prova Autosol. Det är en rödmassa som är slipmedel och den polerar ytan och gör den blank och fin. annars om du bara ska fina till den så finns det 1200 sandpapper på clasohlson etc, dessa ger inget direkt bra resultat.

Om du menar kontaktytan(botten) på flänsen så ta Autosol!
Om du menar allt förutom kontaktytan(botten) så ta 1200 sandpapper!

Verktyg:
Om du tar Autosol ska du ha en trasa till hands och bara gnugga som sjutton!
Om du tar sandpapper bör du ha 2 händer till hands.

// tHebEar

e du korkad?! vadå gert ingen direkt bra resultat och du kan ju ffs inte använda autosol på en yta utan att ha slipat först för att få BRA resultat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
e du korkad?! vadå gert ingen direkt bra resultat och du kan ju ffs inte använda autosol på en yta utan att ha slipat först för att få BRA resultat!

Det är sant. tack för att du säger det...
Men jag antog liksom att ytan redan var bra, tills jag hörde hans nästa inlägg.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

Kan man inte ta 1600 papper?

Permalänk
Medlem

Jo de kan man..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittar inte 1200 sandpapper på classe högst 120!

Har slipat med fil sandpapper får ju f*n ingen plan yta

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

högsta hos classe e nog 600

Edit: här finns det 1200 papper http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=3...

Permalänk
Medlem

Okej Hmm duger 600 sandpapper från classe och sedan autosol?

Flänsarna jag tänkt byta ut

Tror ni att jag kommer klocka minnena mer?

Funderar också på hur jag ska fästa flänsarna sedan. Antagligen med värmeledande tejp eller arctic´s epoxy. Då minnena är så små kan man väl inte bara ta en klick i varje härn?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag slipade min GPU fick jag den spegelblank utan att använda autosol.
Jag använde:
1. 200papper ~30min
2. 600papper ~15min
3. 1200papper ~15min
4. 2000papper ~15min

Det är jäkligt svårt att säga huruvida du kommer kunna klocka minnen mer. Det beror på om flänsarna som var innan vaar tillräcklig kylning för att nå minnenas max-kapacitet eller inte. Men det är ju definitivt bättre flänsar.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

slipa så det blir plant sen går du på med finare papper

1200 papper eller 1600 e bra slipa det fint en stund

Rubba nu så inåt helvete med autosol, och när du tycker du kört hur länge som helst å det inte finns mycket autosol kvar på ytan så kör du lika länge till. Nu snackar vi yta, testa så får du se

autosloen fungerar som ett 1600 papper som bara blir finare och finare desto mer du gnor och eftersom du inte har någon lackyta att bry dig om kan du gno tills du blör

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

var kan man köpa 1600papper och 2000papper?

Permalänk
Medlem

coop, Biltema, ibland på makar, byggvaruhus, hobbyaffärer bara att fundera vilka som skulle behöva sandpapper och sen macha det med en affär

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Okej så om jag köper 1200 papper imorgon , är det ett måste att ha autosol på?

Ang flänsar några tips hur man kan fästa dem?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

nää har du tillgång till en planslip så är det att föredra över allt jag sagt men annnars så mjo det är slit att få det bra

kan ju använda maskiner men det e lite för liten yta att köra osilator på.

I prinicip permantet fästning= as3(eller as5) i miten sen en droppe i varje hörn med sekundlim (atack) sen trycker du fast flänsen och har den så med tryck på en stund (limmet reser sig lite å har du för dåligt med pasta kan det bli luft under)

annars så kör bara med as3 eller as5 eller valfri kylpasta smeta ut på minnet sen trycker du fast flänsen de sitter i princip fast nu av vakumet rätt bra men det kan ju släppa om man har otur (har dock haft P4:or som suttit fast i flänsen när ja försökt byta cpu på ett par moderkort pga vakumet)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna använda ett sådant här lim ? www.biltema.se 36-2407

Måste man inte vara väldigt snabb att fästa flänsen sedan? När man satt på lim

Okej , nej jag har inga maskiner här hemma , inte ens en slip

EDIT: Eller denna 36-2437 (på biltema)

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

värmelim går väll

och sekundlim fäster inte på 2 röda untan det tar några sek inna det sitter som berg men det e en bra lösning om man har lite kylpasta över och sekundlim är ALLTID bra att ha

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Kan man använda en polermaskin istället för en trasa?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

jo men det e ju fånigt liten yta att polera på så undrar om det ens är effektift eller går att lösa smart

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Hmm skulle det funka och ta epoxy lim då jag har det hemma en liten klick i två av hörnen på dom två översta minnena och sedan låta det sitta ett dygn för då borde ju flänsen sitta ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

mjo men epoxy har ja för mig sväller upp vid härning och kan få till det så att det blir ett glapp melan fläns och minne

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Testade med att använda epoxy verkade sitta som det skulle utan att något hände (Detta testade jag på ett nätverkskort

Om det skulle funka att göra så skulle det göra någon skillnad om man tog epoxy på pastan för det blir svårt att applicera på dom små minnena! Jag menar gör det något om epoxy limmet blandas i kylpastan , typ sker det någon explosion ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

kanske jag kan ge dig lite råd med. Jag har läst att du inte vill ha kontaktytan spegelblank utan att de räcker me ditt 600-1200 papper. Detta pga att de blir större kontaktyta vid ruggig yta, o de lilla gropar som finns fyller kylpastan ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
Det är sant. tack för att du säger det...
Men jag antog liksom att ytan redan var bra, tills jag hörde hans nästa inlägg.

ursäkta om jag lät otrevlig med hade en jäkligt dålig runda på warcraft :-/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
kanske jag kan ge dig lite råd med. Jag har läst att du inte vill ha kontaktytan spegelblank utan att de räcker me ditt 600-1200 papper. Detta pga att de blir större kontaktyta vid ruggig yta, o de lilla gropar som finns fyller kylpastan ut.

Kylpastan fyller ut för att det inte ska finnas luftfickor då de leder värme sämre.
Sånära spegelblank som möjligt har jag förstått är det bästa då kylpastan inte leder värme bättre än flänsen...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Satta på dom andra flänsarna ingen direkt klock skillnad!

250/332 @ 300/430 (+50 engine , +98 mem Mhz)

"3DMark01 Score 5754 3D marks"

Låg ungefär på 4900 tror jag original! så jag är nöjd men inte helt nöjd

Vid jul blir det att köpa ny cpu fläns och då drar jag på gamla på gpu:n

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

köp ett sandpapper med klister på baksidan som du sen klistrar fast på en plan yta "glasskiva eller liknande" och sen slipar du flänsen mot det. skvätt på lite t-röd för att inte sätta igen pappret på en gång. torka bort sliprester och sen polera bara med autosol.

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk

jag är nöjd med min. ingen modd och över 60 % mer på core och mem