Permalänk

Problem med Corsair CMX512-3200C2PRO

Jag har lite problem med vad jag tror kan vara mina minnen.
Jag köpte nyligen : amd athlon 64, msi k8t neo och som sagt 2 st Corsair CMX512-3200C2PRO.

Nu när allt är igång så får jag felmedelanden och bluescreens
IRQ_NO_LESS_OR_EQUAL bluescreen och felmedelanden med "failed to acces memory"

I bland annat spel osv

Någon som har nån ide om detta ?
Jag är inte ens säker på om det är minnena som bagglar.

Här är hela namnet på minnet btw
CMX512-3200C2PRO XMS3200 512Mb DDR PC3200 CAS2 400MHz PRO series
with activity LEDs

Permalänk
Medlem

corsair är skit i min mening särskilt till amd64. Fins godkända corsair men då ska mna hålla sig till dom med. googla efter memtest86+ ochbrän ut ison på skiva å kör. 1 fel eller mer inom 24h så är det nåt fuffens med minnena.

Vanligt fel det där du fått vid överklockning alltså instabillitet så troligen minnena ja.

Permalänk
Medlem

jag köper minnerna för 100kr om dom är trasiga

Visa signatur

/SHUTTLE AN50R/A64 3200+ @ 2200MHZ/2X256MB KINGSTONE HYPERX BH-5 CAS 2-5-2-2@ 440MHZ /HIS 9800PRO ICEQ/SAMSUNG 120GIGBYTE/ENERMAX 550WATT/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Knappast trasiga bara incompatible. Jag fick ågra mitt köp för db inom 14 dagar så skickade tillbaks å fick bengar tillbaks så jag kunde köpa nya.

Permalänk
Medlem

Testa att lägga på lite mer spänning innan du gör något annat.

Moderkortet i min andra nyare burk kunde bara ge 2.65v-dimm.
Då vart det lite extra bluescreens och allmän instabiilitet.
Även om de var stabila i Memtest och Prime95.

Permalänk
Avstängd

pa1983, får hem ett par sådana på måndag, ska jag försöka köra med dom, eller bara skicka tillbaka dom??? vilka ska man ta då har cirka 3k å göra med...

Visa signatur

AMD 64 3400+ @ 2500 MHZ, Sapphire X800PRO @ X800XT, ASUS K8N-E deluxe NFORCE3 250 GB, 1 GB DDR corsair XMS PRO leds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompedoo
pa1983, får hem ett par sådana på måndag, ska jag försöka köra med dom, eller bara skicka tillbaka dom??? vilka ska man ta då har cirka 3k å göra med...

Hade inte dom minnena hade Corsar PC3200 ECC/REG för athlon FX-51 socket 940 men dom är oitne godkända av amd eller nån tillvärkare då ca 50% inte går i 400Mhz stabilt med FX eller Opteron. Kompisen har Corsair men det är godkända corsair. Fins några modeler men inte många så ska man ha corsair så välj noga. Föredrar kingston. Är dom itne godkända är det inte helt otroligt at minneskontrollern inte gillar eventuel kvalitetsbrist och extremt aggresiva timings specielt inte på PC3200 minnen.

Skulle kunna tänka mig dessa minnen som ajg sett vart godkända för vissa socket 754 moderkort och eftersom processorn avgör så borde dom fugnera till alla socket 754 mobos borde gå till 939 med tycker jag utan problem.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRKA400

ALldrig hafft problem med kinston. Syrran har en kingston och en twinmos i sin burk och jag har 4st kingston i denna och en kingston i lappen plus ett en clon av det så kallat maskinspecefikt minne som ska vara compatible och igen kingston har strulat ännu för mig. Har ne kompis som har datorafär och an påstår i alla fall att kingston har minst komptabilitetsproblem när han bygger datorer.

Permalänk
Avstängd

men ska jag slänga i dom, och prova om dom funkar? eller kan jag inte ångra köpet om jag bryter förpakningen?

Visa signatur

AMD 64 3400+ @ 2500 MHZ, Sapphire X800PRO @ X800XT, ASUS K8N-E deluxe NFORCE3 250 GB, 1 GB DDR corsair XMS PRO leds

Permalänk
Medlem
Citat:

men ska jag slänga i dom, och prova om dom funkar? eller kan jag inte ångra köpet om jag bryter förpakningen?

Kolla om dom fins med blandgodkända minnen annars skulle jag ju byta till godkända. Jag har haft strul med flera minne av olika modeler så jag köper bara det jag vet fungerar och ser till att jag får rätt model också inte bara samsung PC2700 512Mb eller vad man ska ha utan rätt serienummer mm.

Permalänk
Medlem

Michael, Digital Driver: Varför köpa trasiga minnen ?

Permalänk
Avstängd

pa1983, jag har köpt Corsair CMX512-3200C2PRO XMS3200 512Mb DDR PC3200 CAS2 400MHz PRO series with activity LEDs, och mitt mobo är :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=K8N-E%20Deluxe&langs=01 hittar dock inte vilka minnen som är godkända... suck... vad ska göras? :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

pa1983, jag har köpt Corsair CMX512-3200C2PRO XMS3200 512Mb DDR PC3200 CAS2 400MHz PRO series with activity LEDs, och mitt mobo är :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=K8N-E%20Deluxe&langs=01 hittar dock inte vilka minnen som är godkända... suck... vad ska göras? :S

Nepp fins igen lista för det mobot vad jag hittar. ASUS hade det på tidigare amd64 mobon på overview men vet itne varför dom itne gåt ut med en lista nu.

Corsair CMX256A-4000 vet jag fungerade till tidigare ASUS mobos och troligen alla anndra mobos med men dina har jag inte stöt på.

Jag har själv vanliga Kingston PC2100ECC/REG ser ut som vilka stickor som helst. Grön PCB, lite minneskretsar så klart och klisterlapp inget mer. Ser kanske billigt ut men mitt ram kostade 5.3K för 2Gb och det går fint i dual channel och ger just nu klockat 4.5Gb/sek.

En kompis som har datorbutik sa shit spreaders till mig en gång. Berode på att vi snackade mineskvalite och ganska mycket konstaterade att skenet ofta bedrar. Inte allt så att det som ser fränas och ser mäst påkostat ut är det bästa. Fan vad kostar ett pa heatspreders att slänga på? 3-4Kr på sin höjd eller? Minnena vad kostar dom? Ja en hel del mer i alla fall.

Själv går jag inte efter uberlåga timings och höga frekvensen och ett fet utsende och fräna namn.

Ska vara stabil HW ovch minne är vicktigt som fan på den pungten. Mina är godkända för mitt mobo i hop med opteron. 0 fel i memtest får jag med. Corsair hade jag innan, 2st PC3200ECC/REG med ultra låga timings eller vad fan det heter garanterade att fugnera med athlon FX-51 enligt corsair och det är ju en opteron i princip . Fungerade inte nåt vidare varken för mig eller nån annan med Opteron eller FX processorer.

har stöt på liknande problem med twinmos minnen på Pentium 4 baserade moderkort.