Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Experthjälp Tack!

Tjena!

Jag är inte något vidare datakunnig. Därför ber jag om experthjälp!
Ska nu köpa min första "del-för-del" dator :).
På Komplett.se plockade jag ihop lite delar som jag hoppas kommer kunna bli en dator. Här är delarna :

(Kan snabbt berätta att min dator kommer att vara till grafik & spelande. Speltyp HL2)

* Chassi
Thermaltake Xaser Tsunami VA3000SWA Silv VA3000SWA Aluminium U/Power supply

* Processor
Intel Pentium 4 560 3.6 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

* Hårddisk
Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

* Moderkort
Abit AG8-3rd Eye Moderkort för S775 I915P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,PCI-Ex16

* Minne
Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

* DVD/CD
NEC DVD-Brännare ND-2510A IDE Vit, Bulk, (Dual Layer), DVD±R/RW

* GRAFIKKORT
PowerColor Radeon X600XT 128MB PCI-E PCI Express, DDR, Tv-Out/DVI, Retail

--------------------------------------
Moderkortet har :
Ljudkort - Intel HD Audio - 5.1-kanals surround
och
Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet
--------------------------------------

Min första fråga,

+ Fungerar dessa delar tillsammans? Dvs, kommer datorn att fungera :)?

+ Är grafikortet godkänt? Klarar det av spel som tex Farcry, Half-life2 & Doom3?

Ge mig gärna tips om vad som kan förbättras osv.

Tack på förhand

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD 4000+ - Geforce 6800 Ultra - 1024 RAM ses @ bf2server

Permalänk
Medlem

Jag är inte den största experten men vad jag vet så ska man inte ha en P4 till spel då AMD presterar bättre. Sen så ska du helst ha en IDE hårddisk också som OS ska ligga på då dem inte gillar SATA diskar annars ser d okej ut kanske lite bättre Graffe.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

Ok, Men tror du inte att en P4 3,6 funkar lika bra för HL2 eller Doom3? Jag funderade också på det där med SATA och IDE. Men om man läser på 64Bits pcbyggartips står det

"Skillnaden mellan IDE (den äldre typen, även känd som ATA och PATA) och SATA är att den sistnämnda är en ny standard av IDE. Den enda reella skillnaden är egentligen att SATA-hårddiskar använder smidigare kablar. Men enligt oss är det värt att lägga till några ynka kronor och köpa en SATA-hårddisk eftersom den äldre IDE är på väg att fasas ut från marknaden. Detta gäller dock enbart om det finns stöd för SATA-enheter på det moderkort man tänkt köpa. Men det skall inte vara några större problem då i princip alla nya moderkort har det."

Visa signatur

Permalänk

Yes, håller med föregående... grafikkortet är godkänt men skall nya spel spelas så lär du få dra ner en hel del på grafikinställningarna för att det ska flytta på bra. Så därför rekommenderar iallafall jag personligen dig att satsa på minst ett ATi 9800 pro, bäst vore nvidias nya 6800-serie eller atis nya x800-serie. Sedan hur dessa finns med PCI-E har jag ingen aning om........

Lycka till med datorn!

MvH / Fin_sliparn

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Ok, då stannar jag kvar på en SATA och försöker fixa till mig ett bättre grafikkort. Det kostar dock skjortan men vatusan gör man inte för en grym spelupplevelse :)! Tack Fin_slipan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 1 gb ram minne?
Du kan ju ta 512 + 256 istället och satsa några hundringar på graffekortet...?

bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Yes, håller med föregående... grafikkortet är godkänt men skall nya spel spelas så lär du få dra ner en hel del på grafikinställningarna för att det ska flytta på bra. Så därför rekommenderar iallafall jag personligen dig att satsa på minst ett ATi 9800 pro, bäst vore nvidias nya 6800-serie eller atis nya x800-serie. Sedan hur dessa finns med PCI-E har jag ingen aning om........

Lycka till med datorn!

MvH / Fin_sliparn

Du får ju råd med ett grymt grafikkort om du skippar Intel. Athlon64 är rätt bra mycket bättre till spel än Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Pentium passar mig bäst! Jobbar med mycket grafik och redigeringar hit och dit!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tamibon
Pentium passar mig bäst! Jobbar med mycket grafik och redigeringar hit och dit!

eftersom du låser dig själv till Intel och PCI-e så finns det inte så mycket att säga...

PCI-e-grafikkort är avsevärt dyrare än AGP-motsvarigheterna + de snabbaste korten: X800 och GF6800 går inte att få tag på...
valet är ditt, men bästa grafikkort är idag lika med AGP... vilket i sin tur inte är lika med LGA755 med intel9X5-chipset

(du glömde nätagg)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Ok, så sant! Då får det väll bli APG :)!
En annan fråga. På Datorbutiken finns denna processor :

* Intel Pentium 4 560 Prescott 3.6GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775

och på Komplett.se finn denna :

* Intel Pentium 4 560 3.6 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

Vad är det för skillnad?
Vad menas med Hyperthreading & Boxed?

Visa signatur

Permalänk

Hyperthreading (=HT), "2 virtuella processorer i en" - tekniken gör att OS tror att man har 2 processorer och därför fördelar uppgifterna mellan dom - egentliga effekten är istället att växlingstiden mellan olika program som använer processorn blir kortare (flera program utnytjar P4an effektivare än ett)
HT är så gott som standard på nuvarande Pentium

Boxed = kylare medföljer (+ lite garanti-mumbo-jumbo, men det har jag aldrig satt mig in i)

edit: dom 2 processorerna är likadana

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok! Tackar för det Frostyfog!
Det verkar som att om jag väljer en p4 med socket 775 då finns bara moderkort med PCI-E! Jäkligt irriterande.

Och du, Frostyfog! Kolla på tex
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301357&cks=ACC

Där är det ett PowerColor Radeon X800XT 256MB som stödjer PCI-E PCI Express!

Visa signatur

Permalänk

hmmm, tror att jag får salta mina ord ordentligt och äta upp dom.... X800XT finns ju (och till ett bra pris dessutom)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe jippie! jag vann? Nejdå! Men tack för alla svar frosty :D!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD64 är väldigt bra till redigeringar och grafik också. Speciellt när Windows 64 bit kommer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

ja, att fastna vid intel är verkligen löjligt...
strunta i intel, och kör på amd, och i med ett X800pro.
är det så svårt ?!

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

eller så bara kör jag på Intel & x800XT PE?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tamibon
eller så bara kör jag på Intel & x800XT PE?

Bra att starta en tråd där du vill ha hjälp, och sedan inte ta åt sig de råd man får?
Dessutom det viktigaste rådet för att du skall få en bättre dator...

Permalänk
Medlem

ASTRX!
Det där var onödigt! Jag menade ingenting ont i det meddelandet! Men om du läser det och ser det negativt så finns ingenting att göra. Tråkigt...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Bra att starta en tråd där du vill ha hjälp, och sedan inte ta åt sig de råd man får?
Dessutom det viktigaste rådet för att du skall få en bättre dator...

det finns olika sorters frågor, en typ är "gör bra dator", en annan är "gör denna dator bättre/finn fel i bygget"
i det första fallet har man fritt spelrum, i det andra så är det bara jobbigt med en "byt ut allting"-attityd (som jag också får)

jag håller med dig - ska man ha datorn bara till spel så är det AMD64 som gäller, men om man tror sig behöva/ha användning för P4ans fördelar så är ju inte det någon större prestandaförlust i spel att välja det - prestandan där hänger trotts allt mycket mer på grafikkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack Frostyfog! Kunde inte förklarat det bättre själv

Visa signatur