Permalänk
Medlem

hårddiskbox med h2o??

Jag funderar på att köpa mig en WD Raptor 10krpm. Saken är den att om jag köper en sån så vill jag definitivt stänga in den. Detta för att få fortsätta ha en behagligt tyst dator.

Till frågan: Vet någon om det finns någon SLUTEN låda (i.e. 5,25" låda) som är KRAFTIGT ljud/vibrationsisolerad som har vattenkylning?

Jag har lekt med tanken att meka ihop en själv och slänga in ett vanligt hårddiskkylningsblock inne i den, men är lite tveksam på hur bra hårddisken skulle bli kyld då blocket bara täcker en sida (eller två kanter), och inte runt hela disken.

Permalänk
Hedersmedlem

Köper du 74GB-varianten så är den redan väldigt tyst och har man en chassifläkt framför den på lågt varv så är den även tillräckligt kyld.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Enligt dustins hemsida är detta specs för 74GB varianten:
Ljudnivå inaktiv (dB): 32dB
Ljudnivå aktiv (dB): 36dB

Det är inte min definition på tyst.

Permalänk
Hedersmedlem

Idle Noise in dB/A @ 18mm (från StorageReview)

Det är min definition av tyst för en HDD.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte en Raptor på 74 GB låter mer än mina gamla Seagate diskar... när den läser eller skriver hör man lite men sen så har den halva åtkomttiden så det får man leva med! Startar XP på några sekunder dessutom...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska vara lite mer specifik. Tyst = ljudlös. Tillbaka till topic.

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=855

http://www.vcore.dk/shop/productlist.asp?Id=80

Är två kandidater till inkapslad hårdiskkylning.

Edit: hårddiskar är konstruerade för att avge överskottsvärmen genom kanterna. Detta för att normal montering i chassit ökar förmågan att avleda värme(mer "sammanlänkad" metallyta mot luften i chassit).

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Ah, tack för svaret ninjan!

Att hårddiskar avger värmen i kanterna gör det bra mycket lättare att bygga en bra isoleringsbox. Boxarna var tämligen dyra - får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Om du skall köpa en Raptor skall du hänga upp den i något som dämpar vibrationerna. Detta gör att den blir får helt acceptabel i ljud nivå. Att stänga in den är onödigt och det minskar livslängden.

Visa signatur

[AMD64 3800+][A8V][Corsair XL 2*512MB][PC x800Pro][WD Raptor 74GB][Samsung 160GB]
[NEC DVD-RW 2510][SAMSUNG 172x][Audigy2 ZS]

Permalänk
Hedersmedlem

asetek har lanserat en ny vattenkylning för hårddiskar. Montera den på disken och sedan dem i någon typ av låda så kan du nog få en knäpptyst men sval och trevlig hårddisk.

http://www.vr-zone.com/?i=1214&s=1

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Så min raptor 36 GB låter mycket mer än 74? eller har jag missförstått någonstans??

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem

Japp.. 74:an är modernare
Eller.. mycket o mycket... mer iaf.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadSync
Om du skall köpa en Raptor skall du hänga upp den i något som dämpar vibrationerna. Detta gör att den blir får helt acceptabel i ljud nivå. Att stänga in den är onödigt och det minskar livslängden.

Givetvis minskar inte livslängden om den är korrekt kyld. Vilket är vad det här inlägget har handlat om, och att ha en ljudlös hårddisk tycker jag inte är onödigt. Hårddisken jag har nu är det som låter mest i min dator. Det är visserligen en IBM Deskstar, men faktum kvarstår - hårddiskar är inte ljudlösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Givetvis minskar inte livslängden om den är korrekt kyld. Vilket är vad det här inlägget har handlat om, och att ha en ljudlös hårddisk tycker jag inte är onödigt. Hårddisken jag har nu är det som låter mest i min dator. Det är visserligen en IBM Deskstar, men faktum kvarstår - hårddiskar är inte ljudlösa.

Köp disken först och hör hur mycket den låter... den är iaf tystare än en Deskstar.

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Vill påpeka att det faktiskt inte finns något samband bevisat om att ex. hårddisk som står på 24/7 i 24C skulle hålla länge än en likadan som får jobba i en miljö där temperaturen är 45C.
Givetvis finns det någon gräns där hårddiskarna överhettar dock antagligen väldigt hög.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

kan inte påstå att min 36gb raptor låter nåt nämnvärt

Permalänk
Medlem

det finns 2 olika revisioner av raptorn den gamla är långsammare och låter en massa mer och den nya ska va lika snabb som 74Gb versionen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur i hela fridens namn ska man veta vilken som är den nya modellen då man köper? Datorbutiker lär ju vilja kränga de gamla först och främst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Hur i hela fridens namn ska man veta vilken som är den nya modellen då man köper? Datorbutiker lär ju vilja kränga de gamla först och främst.

Den nya ligger på 74gb och den gamla på 37gb.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

jag har nu bytt min 36(hade inte öppnat den) och köpte en 74 istället!! väntar nu bara på mitt nya moderkort och sen ska jag koppla in raptorn.

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Den nya ligger på 74gb och den gamla på 37gb.

Crap. Jag vill ha en 36GBs disk. Helst en ännu mindre, men då måste man ju
gå till scsi (och kontrollerkorten är så hejdlöst dyra).

Får köpa en gammal då.