Permalänk
Medlem

Excelfråga

För att bestämma ett område i excel skriver man t ex E11:E20.
Jag vill bestämma ett område på x antal fält. Det börjar på E11 men fortsätter sedan ner x antal fält tills kolumnen "tar slut". Hur definierar jag detta område?

edit:

Det verkar som att jag kan använda E:E för att definiera hela E-kolumnen - även om det är en nödlösning. Men en sak förstår jag inte...

Jag vill göra en formel som "plockar ut" alla rader där 7 finns i A-kolumnen. Därefter skall alla värden i F-kolumnen (där 7 finns i A-kolumnen) summeras om värdet "programmering" finns i E-kolumnen. Altså: Alla värden i F-kolumnen skall summeras där 7 finns i A-kolumnen och "programmering" finns i E-kolumnen.

Detta...
A ... E ...................... F
6 ... a ...................... 3
7 ... programmering .... 2
7 ... programmering .... 3
4 ... programmering .... 3

...borde alltså resultera i 5 (de intressanta raderna fetmarkerade).

Jag har kollat att värdet 7 finns i A-kolumnen och "programmering" i E-kolumnen men ändå får jag utskriften "falskt" med nedanstående funktion. Hur bör den i stället se ut?

=OM(A:A = 7;SUMMA.OM(E:E;"programmering";F:F);"falskt")

Visa signatur

Don't pretend that you know me 'cause I don't even know myself.