Första web-layout i PhotoShop - Kritik

Permalänk
Medlem

Första web-layout i PhotoShop - Kritik

Ville testa på och göra en ego sida i photoshop och detta är vad jag lyckats göra: http://www.home.no/b2k

Ja, jag vet att den är lite väl grå...
Antar att jag är en av de få som inte fått lära mig något om färglära, då det gäller hemsidor... men ni får gärna komma med idéer!

Och nu till ämnet:

Vad är bra/dåligt med sidan förutom att den är grå?
Vad tycker ni borde ändras/sjusteras mm?

All kritik är välkommen. råd och tipps är också välkommna

Tack på förhand
Rynkan

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är riktigt stiligt, men det är väl lite väl mycket ingenting (marginal) till vänster.

Nä, nu är jag dum, det är klart att du har tänk att lägga in något innehåll i det vänstra fältet.

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chewie
Själv tycker jag att det är riktigt stiligt, men det är väl lite väl mycket ingenting (marginal) till vänster.

damn vad snabba svar man får :S love swec

du menar det till vänster om menyn?
hmm jo du har nog rätt kanske ska korta ner det där eller nått

Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för FONT du har använt på länkarna?

Visa signatur

Where there’s a risk, there’s a reason

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av default
Vad är det för FONT du har använt på länkarna?

=---> 04b_09

your welcome

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyckte den var snygg om än lite färglös
Knapparna var väldigt snygga, gjort dom själv?

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.
Jag skulle dock vilja ta bort hela den väntra mörkgråa grejen. så länge det inte kommer något intressant innehåll här, vilket jag inte tror det kommer göra (har jag fel kanske, vad är tänkt att ligga här då?), så känns den bara ivägen.
Riktigt snygga knappar! En liten onmouseover-effekt på dessa, gärna en stark orangefärg när musen förs över, och du har en riktigt snygg meny.
Jag är lite skeptisk till den böjda texten som ligger nere till höger. Jag skulle nog vilja ha bort den helt. Iaf lite mer kantutjämning på den. Resten av sidan är ganska mjuk men denna text känns hård och kantig tycker jag.

Men i stort en riktigt snygg början. Nu kommer vi bara till den ofta inte riktigt lika roliga den, fulla det grafiska med innehåll...=)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tycker den är lite färglös, sen håller jag med oee kör någon snygg mouseover effekt på meny, t.ex färglagda bilder eller så.

sen tycker jag du borde kunna göra sidan i XHTML då det har varit standard i 4 år cirka

Permalänk

mina åsikter
*mouseover som sagt
*vit färg i info tabellen
*den svarta mosaic saken borde vara mycket mindre som din meny ungefär

glömde säga att det var riktigt snyggt också

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Medlem

Oj, inte en enda som sagt att den är ful hittills. får jag nog ta som ett gott tecken

Angående den vänsta mosiac/pixel-grejjen, så ska jag nog göra den mycket smalare (ungefär som menydelen) eller ta bort den helt.

MouseOver-effekten har jag tänkte göra så att ikonerna får färg, eller att den får nån bakgrundsfärg.

Oee hade rätt, texten längs ner till höger bröt för mycket med den mörka färgen, har valt en annan färg nu som är mjukare (tror jag). (finns inte uppe än)

hio: Nja, jag är inte skaparen av ikonerna , men jag har ändrat om dem så de passar in på min sida mm. Sen så håller jag på med mina egna ikoner, är inte riktigt nöjjd med de några av de som är där just nu. (Contact-ikonen mest, känns inte rätt)

-----

XHTML... Hur svårt är det atta lära sig det?
är det enorma skildnader gämfört med html?
Vilka fördelar/nackdelar har det gemfört med html?
länkar till sidor jag kan lära mig det?

har ett problem då jag ska skriva i "content-ytan" och gör en radbrytning så kolapsar hela layouten, samt att texten är centrerad vertikalt så den börjar i mitten av ytan och inte i vänstra hörnet längst upp... hur fixar man detta?

Vill hälst att layouten aldrig ändras, om det blir för mycket text så ska man ha en vertikal scroll.

(sidan skapades för att kodas i php, så att jag lärde mig det språket)

-----

Tack för alla svar förresten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt tjusigt!
Dock skulle jag vilja ha knapparna komma i färg när man hovrar.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rinkle

Lätt.
Nej.
Nyare standard, xml-kompatibel.
http://www.w3schools.com/xhtml/

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Mycket stilrent. Ser väldigt bra ut.

Visa signatur

Coolermaster HAF 932 | Cpu i5 2500K@ 4.3 GHz | Asus P8Z77-V Pro | Corsair Vengeance LP 1600 8GB | ASUS GTX680 4Gb | Crucial M4 128GB | A-Data 510 120GB | 1TB HDD Silverstone F02 | Corsair TX 750W | Noctua NH-D14 |

Permalänk
Medlem
Citat:

har ett problem då jag ska skriva i "content-ytan" och gör en radbrytning så kolapsar hela layouten, samt att texten är centrerad vertikalt så den börjar i mitten av ytan och inte i vänstra hörnet längst upp... hur fixar man detta?

Vill hälst att layouten aldrig ändras, om det blir för mycket text så ska man ha en vertikal scroll.

xhtml är ju mer eller mindre samma sak som html, html 5.0 skulle man väl kunna säga.
mycket är likadant alltså. det viktiga är att det nu finns mer regler för hur du måste koda för att det ska bli rätt.
mycket "utseende-taggar" är också bort i xhtml. tanken är att allt ska styras via css.

problemet med att hela sidan förstörs vid radbrytning slipper du med xhtml. glöm allv ad tabeller heter och gör layoten med boxar och css.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sebastianj: Tackar för svaren!

Mehh detta här med XHTML var inte så svårt... det är som att koda i c++ ungefär, one wrong move and it's F!#kt hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oee
problemet med att hela sidan förstörs vid radbrytning slipper du med xhtml. glöm allv ad tabeller heter och gör layoten med boxar och css.

Mjo, jag vet om det men har aldrig hittat nån bra tut/sida att lära mig det där med boxar :S
får se hur det blir med det där

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Mehh detta här med XHTML var inte så svårt... det är som att koda i c++ ungefär, one wrong move and it's F!#kt hehe

Fast då är man så glad åt Valideringen. Skriv bara in din hemsideadress alternativt ladda up din sida. Så säger den till vad som är fel, bara att checka av punkt efter punkt.
Tänk på att ett fel högre upp kan orsaka fel längre ner, så ofta kan det vara bra att fixa ett fel i taget och validera om däremellan. Gäller alla programeringsspråk.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

oj oki, låter smidigt tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå in under "Image" och ändra på "Color Balance" eller vad det heter. Där får du ändra på RGB och då får man oftast ganska snygga färger om man gjort designen svart/vit.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

MouseOver-effekten har jag tänkte göra så att ikonerna får färg, eller att den får nån bakgrundsfärg.

Tog mig friheten att testa detta lite. Riktigt roligt. Även om du kanske inte gillar mina val så kanske det ger dig lite inspiration
Är väl nöjd med det mesta.. Fast "Links" vet jag inte riktigt hur jag vill ha den.. samt "About"

Snygg sida för övrigt!

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

weird: jo det funka, ska leka lite med det. tack för tippset
thakspsolo: oj hehe du gjorde den ju mycket gladare nu
tänker ta de färger du förslagit till home, folio och links. Contact får jag tona ner på den blå fägen lite granna för den fångar lite för mycket av uppmärksamheten tack ska du ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser bra ut, men som sagt.. huu vad grå och trist känns ju som man sitter med svartvit skärm.. ett förslag vore att lägga en annan färg som bakgrundsfärg på hela sidan.. sedan kanske ändra färgen i den rutan där det står "wart" kanske ha olika färger beroende på vilken sida man är inne på.. detta gör det ju också lättare att navigera på sidan..

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Rinkle, Har inte färgerna hela tiden, det förstör imagen.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Zapher: nejdå, tänkte ha det som en mouseover effekt
latyrx: jopp wart kommer ändras mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det var en jäkligt snygg sida du har gjort där... speciellt om det är första gången
Tycker dock inte att du ska mosa in lika mkt färger som thakspsolo har i sin bild...

Men så som så många andra redan har sagt så skulle det nog bli jäkligt snyggt om du hade någon mouseover effekt på knapparna med någon lite småskrikigt färg (tex orange)

Ta bort texten längst ner i högra hörnet på engång för den ser inte ut att passa in så bra....
Sen så skulle det nog bli snyggt om du gör den lite längre så den blir "högre"

Så där, nu har du fått lite små negativ kritik också... men ge inte upp för det...

Permalänk
Medlem

hehe det är lungt hjull3^
ahh jo får se hur jag ska göra med mOver effekten.

just nu får jag inte layouten bra med boxar i css :S
men det fixar sig tror jag :S

Visa signatur