Permalänk
Medlem

Göra flash spel?

Kan göra noob-filmer i flash för tillfället men tycker att det skulle vara jävligt tufft att kunna göra små spel. Är det nån som vet vart jag kan hitta en bra tutorial till hur man gör spel, eller actionscript eller vad det nu heter?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar och bockar

Permalänk
Medlem

Den där sidan är bra om du vill lära dig tile-games, men den använder också ActionScript 1 som saknar klasser.

Jag skulle nog lära mig ActionScript 2 först, speciellt hur man använder sig av klasser, och sedan ge mig på spelprogrammering med det i bagaget. Du slipper så mycket spaghettikodning då.

Problemet med Flash-programmering är framförallt två saker:

1) Du kan inte spara data till filer utan att använda ex. php via en webbserver. Om du kör single-player spel så kan det lösas med SharedObjects (vilket är en typ av cookies). Men utvecklar du ett multiplayerspel över internet så måste du även kunna ex. php.

2) Kod exekveras inte sekventiellt, utan parallellt, vilket kan få ödesdigra konsekvenser vid användandet av loopar. Faktum är att loopar är nästan omöjliga att använda sig av i AS om man vill att looparna ska utföras i ordning, efter varandra.

Och så finns det en hel del buggar i AS som kräver mycket kreativa lösningar för att få det att funka. Jobbigt när man inte kan lita på att språket fungerar som det ska.

Lycka till - kul som fasiken är det iaf

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Hehe, ok har redan fastnat. Vart ska jag skriva in scripten?

Permalänk
Medlem

Ok, väldigt grön Scripten kan du antingen skriva i .fla-filen (längst ned finns ett utrymme för actionscript), eller så skriver du dem i en .as-fil och importerar dem till .fla-filen.

Men du kanske ska leka lite med nybörjar-tutorials först för att se hur det fungerar. Kan dock inte komma på någon bra.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

---------------------------

Permalänk

jag har en fråga.... var slår jag på datorn? och vad är det för grej med sladd i ena änden här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
2) Kod exekveras inte sekventiellt, utan parallellt, vilket kan få ödesdigra konsekvenser vid användandet av loopar. Faktum är att loopar är nästan omöjliga att använda sig av i AS om man vill att looparna ska utföras i ordning, efter varandra.

Fel. Koden körs i den ordning den står. Jag gjorde ett test nu, med två olika movieclips som i onEnterFrame() gick in i en oändlig loop och skrev ut "a" resp "b", och endast "a" skrevs ut.

Men jag vill gärna veta vad du menade. Syftade du på on-events eller faktumet att skickning/mottagning av data sker i bakgrunden? Eller bara att man inte kan skriva loopar i AS som i vanliga imperativa språk utan måste använda sig av frame-mekanismen?

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Nej, den gör inte det - loopsekvensen väntar inte på att en loop ska avslutas innan nästa påbörjas. I enstaka, enklare loopar kan det förstås fungera, men så fort loopen blir avancerad där varje loop ska utföra en massa saker, så startar nästa loop innan föregående är avslutad. Om då nästa loop är beroende av resultatet från föregående loop, så kommer förstås resultatet att blir fucked up.

En work-around som brukar fungera är att göra en funktion som du anropar om och om igen och som tar en räknare som parameter, och som avslutas då den räknaren når max. Function overloading, alltså. Men även denna metod har sina begränsningar och fungerar bara till en viss nivå.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Vad pratar du om? Kan du ge ett exempel? Överladdning är att skapa olika funktioner med samma namn, och det går inte i AS.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte går igenom?

ex.

for (i=1; i=<2; i++){
...gör en jädrans massa saker här...
}

Loopen kommer inte att vänta på att loop 1 (då i==1) utfört alla sina beräkningar innan loop 2 (då i==2) påbörjas.

Mycket tydligare än så kan det nog inte förklaras.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Var har du fått det här ifrån? Ge ett exempel som jag kan köra. Eller en källa som stöder ditt påstående.

Visa signatur

:€