Diskprestanda, Raid eller ej?

Permalänk

Diskprestanda, Raid eller ej?

Sitter och funderar på om det är värt risken med Raid-0 eller ej. Har blivit av med allt 2 eller 3 gånger under årens lopp pga Raid.
Så med det i bagaget och ett stundande moderkortsbyte så funderar jag nu på om det verkligen är lönt att raida.

När jag vid helgens lan testade hastigheten på gigabit nätverkskortet upptäckte jag att om en person tankade från mig gick det en bra bit över 20 MB/s men om en person till började tanka så sjönk båda till ca 2 MB/s. Jag noterade även att HD-lampan lyste konstant vid detta tillfälle.
Till saken hör att diskarna är så gott som fulla, dock nydrefragmenterade. Då är frågan om det är svarstiden på diskarna som blir så dålig iom raid och fulla diskar som gör att hastigheten sjunker, eller om det är något annat som är fel.

Om det beror på raidet kanske det är just den anledning jag behöver för att inte längre raida. Jag håller på mycket med filorganisering efter diverse lan och då kanske jag inte är så förtjänt av raidet utan snarare behöver snabb svarstid?

Hur ser ni på saken?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |