Permalänk
Medlem

ASUS Cool´n' Quiet

Någon som har gjort några tester med det här? Fungerar det bra? Sänker det prestandan på något vis? Berätta gärna!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

vad äre för nåt? hehe

Visa signatur

2600+@3000+

Permalänk
Medlem

Är inte det AMD's teknik?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Re: ASUS Cool´n' Quiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeinhor
Någon som har gjort några tester med det här? Fungerar det bra? Sänker det prestandan på något vis? Berätta gärna!

Det är AMD:s teknik. Systemet går ut på att sänka processorhastigheten och på sätt kunna sänka fläkthastigheten, för att få ett tystar system. På en CPU som går i 2 GHz standard sänks hastigheten till 800 MHz.

Cool'n'quiet startar när datorn inte belastas.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Om man har enable i bios...

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Musikälskare

Funkar bra för mig

2500rpm vid ca 49-50 temp

3200rpm över det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så ni rekommenderar att man börjar använda det?
Det stängs av helt vid tung belastning?
Något man ska tänka på innan man glad ihågen springer och enablar det i sitt BIOS?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeinhor
Så ni rekommenderar att man börjar använda det?
Det stängs av helt vid tung belastning?
Något man ska tänka på innan man glad ihågen springer och enablar det i sitt BIOS?

Läs i manualen, gjorde jag = fixade det lätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför programmet Cool ´n quiet inte fungerar för mig...Någon som också hade problem med att få igång det, men som löst problemet?

När jag startar programmet ploppar det upp rutor hela tiden som säger att:
"; is not a valid integer value" och sen måste jag stänga programmet genom aktivitetshanteraren -> processer.
Vad kan det betyda?

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk

"När jag startar programmet ploppar det upp rutor hela tiden som säger att:
"; is not a valid integer value" och sen måste jag stänga programmet genom aktivitetshanteraren -> processer.
Vad kan det betyda?"

Precis så här blir det för mig. Fattar ingenting... :I

Permalänk
Medlem

samma för mig med....

Permalänk
Medlem

min bror har samma problem som er.... men min funkar utmärkt.. utom att fläktvarvtalet aldrig påverkas men det gör inte så mycket för min del... jag vill bara ha den kall

Visa signatur

| Asus A8V Delux | AMD64 3500+ Zalman 7700 Cu | 1024 DDRram | 200 GB wd | Powercolor raedon 9800 Pro Zalman ZM80D-HP + ZM-OP1 |

Permalänk

Finns drivrutiner på AMD:hemsida som skall installeras också. Har ni gjort det? Och så måste datorn stå på energibesparing i kontrollpanelen, kommer dock inte ihåg vilket energischema som skall var inställt, jag kör P4 nu.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Ska du spela online så ska du nog inte använda det.
Verkar som det är mycket problem med Cool'n'quiet och spelande.
Varför vet jag inte.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk

READ THE MANUAL MAN!!!!!!!

Visa signatur

Keep on moddin'

\m/ \m/

Permalänk
Medlem

Cooln quiet har typ sabbat min dator efter jag instalerade det på min nya 64 bitars dator så rebotar den varje gång den startar windos...går ca tre sek på xp skylten och sedan reboot... Någon som har någe tips???eller kan det va virus???

Permalänk
Medlem

Har också testat Cool'n'Quiet, men fick samma fel som ni ("not a valid integer")

Läste i manualen till moderkortet att det krävdes AMD's referenskylning på CPU:n eller nåt liknande för att det ska fungera... nån som vet nåt om det?

Jag stängde iaf av det i BIOS och slog på ASUS egna alternativ (kommer inte ihåg vad det heter) som reglerar fläkthastighet utifrån CPU-tempen. Det funkar hyfsat i alla fall.

EDIT:
Hittade den här länken på ASUS hemsida: http://se.asus.com/products/mb/cnq.htm

Där står följande:
"Om du inte använder AMD's originalfläkt, aktivera ASUS' Q-Fan funktion för att njuta avt tyst drift. "

...vilket alltså är vad jag gjorde

Visa signatur

[Asus K8V][AMD Athlon64 3200+][1 GB Ram][BFG 6800GT]

Permalänk
Medlem

Har samma problem som ni andra att det står "; is not a valid integer value" ingen som vet hur man fixar det?

Visa signatur

Elias

Permalänk
Medlem

hehe hur fan kan dom kräva att man har orginalkylning? ja asus går verkligen utför..

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk

vart får ja tag i q-fan?