Permalänk
Melding Plague

ATi Catalyst 4.10

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi Catalyst 4.10</b></font> <small class="small">fredag 15 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
Igår släpptes det en ny version av ATi:s grafikkortsdrivrutin Catalyst. <br /><br />Den här versionen av Catalyst innhåller funktionen A.I som vi tidigare har sett i både Omega- och DNA-drivrutinerna. A.I är en funktion som enligt ATi skall analysera applikationen och texturerna för att höja grafikprestandan samt öka stabiliteten, och samtidigt leverera högst möjliga bildkvalité. En mängd olika spelproblem är lösta i denna drivrutin, och en hel del prestandaökningar i Doom 3 skall även vara en del av det goda i Catalyst 4.10. Läs mer om den nya drivrutinen <a href="http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_410_release_notes.html" target="_blank">här</a>. Ladda ner från <a href="http://www.ati.com/support/drivers/winxp/radeonwdm-xp.html?ty..." target="_blank">ATi</a> eller direkt från vårat filarkiv nedan.<br /><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Cata...">Catalyst 4.10, Win2K/WinXP (26.21 MB)</a><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Cata...">Catalyst 4.10 med Control Center, Win2K/WinXP (44.28 MB)</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

jag tycker det är lite konstigt att 4.10 släpps efter 4.9

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
jag tycker det är lite konstigt att 4.10 släpps efter 4.9

Inget konstigt med det 4.9 = 2004 månad 9 sen släpptes 4.10 som är 2004 och månad 10.

Permalänk
Medlem

Denna funkar lika illa med Call of Duty som den tidigare betan, dvs. multiplayern hänger sig efter några minuter...

No good at all.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

hittepå

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Denna funkar lika illa med Call of Duty som den tidigare betan, dvs. multiplayern hänger sig efter några minuter...

No good at all.

Säker på att de e grafikkortsdrivrutinen?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med Call of Duty, iförsig var det inte MP utan SP.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

För de som bryr sig så fick jag en prestandaökning på ~5% i cs (timedemo) från Catalyst 4.9.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd

catalyst 4.8 är den bästa versionen än så länge.

Permalänk
Medlem

"...A.I är en funktion som ska enligt ATi analysera applikationen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joule
"...A.I är en funktion som ska enligt ATi analysera applikationen..."

Jag vet att detta är en väldigt känslig fråga i bakvattnet av de skandaler som varit gällande drivrutinsoptimeringar hit och dit. Men för mig som konsument så är det väl bara positivt om ATI gör drivrutiner som känner av vilket spel jag kör och sedan kan optimera grafikkortet optimalt efter vad just det spelet kräver - men det är ju under förutsättning att det inte blir nedköp på bildkvalitet. Om jag får bättre prestanda och samma eller bättre bildkvalitet så är det väl bara bra?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Orka nya drivritiner 1 gång i veckan med circus 0,5% förbättring varje gång :@.

Permalänk
Avstängd

är det nödvändigt att uppdatera om man har omegas senaste drivrutiner?

Visa signatur

2400+ AthonXP 2 GHZ | 1024 MB Ram
Powercolor 9800 PRo with Xt Bios 412 mhz core 355 Memory and artic cooler | Asus 7N8X-X |80 GB| Win Xp sp2

Permalänk
Medlem

AI grejen sänker den grafiken gör att höja prestandan eller???

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Denna funkar lika illa med Call of Duty som den tidigare betan, dvs. multiplayern hänger sig efter några minuter...

No good at all.

I've found a soloution for all CoD-players.It's a Punkbusterproblem!

Firstly you (I think) must have Windows Xp sp2 installed
and disable DEP (Data Execution Prevention), to do this edit your Boot.ini file. (Right-Click My Computer --> Properties --> System Properties --> Advanced --> Startup and Recovery --> Settings --> Edit)

Change /NoExecute=OptOut to /NoExecute=AlwaysOff

THE OTHER LINES SHOULD NOT BE CHANGED (IE multi(0)disk ... ) as that is the location of your XP installation and is system specific.

Run msconfig and under boot.ini it should look like this:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=AlwaysOff

Enjoy your punkbuster games without freezes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Orka nya drivritiner 1 gång i veckan med circus 0,5% förbättring varje gång :@.

En gång i veckan? En gång i månaden snarare om man inte räknar med betor.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Den där grejen AI , behöver man aktivera den eller är den "inbyggd" på något sätt i drivrutinen?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd

Låter inte som ATI's drivrutiner är så bra, nästa grafikkort kanske blir ett GForce kort trots allt, sånt här gör mig bara

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Jag vet att detta är en väldigt känslig fråga i bakvattnet av de skandaler som varit gällande drivrutinsoptimeringar hit och dit. Men för mig som konsument så är det väl bara positivt om ATI gör drivrutiner som känner av vilket spel jag kör och sedan kan optimera grafikkortet optimalt efter vad just det spelet kräver - men det är ju under förutsättning att det inte blir nedköp på bildkvalitet. Om jag får bättre prestanda och samma eller bättre bildkvalitet så är det väl bara bra?

Det är säkert jättebra. Jag syftade på meningsuppbyggnaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
En gång i veckan? En gång i månaden snarare om man inte räknar med betor.

Spela roll.. I vilket fall är känns det ganska meningslöst.. Köper man ett grafikkort för 4500:- tycker jag inte man ska behöva uppdatera det 1 gång i "månaden" för att de ska fungera optimalt..

Permalänk

vad innebär tidsbestämd kantutjämning?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Spela roll.. I vilket fall är känns det ganska meningslöst.. Köper man ett grafikkort för 4500:- tycker jag inte man ska behöva uppdatera det 1 gång i "månaden" för att de ska fungera optimalt..

Som att nVidias kort funkar klanderfritt då? Svar NEJ.... Men de kommer inte med uppdateringar lika fort som ATI av en enkel anledning.... ATI har i dagsläget en stab på runt 30 pers som jobbar ENBART med drivrutiner just för att få fram nya bättre så fort som möjligt pga. att folk har klagat som fan tidigare för att deras drivrutiner suger.... Jag ser själv detta som en stor förbättring...
(Siffran 30 pers. läste jag i en artickel om det innan de drog igång med det)

/Lonefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Spela roll.. I vilket fall är känns det ganska meningslöst.. Köper man ett grafikkort för 4500:- tycker jag inte man ska behöva uppdatera det 1 gång i "månaden" för att de ska fungera optimalt..

Men... Hur kan du se det som något negativt att drivrutinerna uppdateras ofta?
Hade du hellre haft det så att det dröjde tre månader mellan släppen så att du fick sitta och vänta längre på en bugfix/optimering? Det är ju iofs lätt att fixa... stunta bara i att uppdatera drivrutinerna. Det är ju självklart att alla buggar och ställen där drivrutinen behöver uppdateras inte kan upptäckas samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Säker på att de e grafikkortsdrivrutinen?

Ja, med tanke på att Catalyst 4.9 funkar kalasbra och 4.10 så fryser datorn helt och hållet mitt i spelet.

Det är det enda jag har ändrat.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

tror du inte det kan ha något med din flashning att göra?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att efter jag aktiverat ATI A:I fick en rejäl prestanda skjuts i Counterstrike:Source dock blev nog bildkvaliten lite sämre men det flyter ju 100 ggr bättre i stället... Har dock inte testat några andra spel dock, men man kan ju hoppas på en prestanda förbättring även där

Visa signatur

heinz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox

Som att nVidias kort funkar klanderfritt då? Svar NEJ.... Men de kommer inte med uppdateringar lika fort som ATI av en enkel anledning.... ATI har i dagsläget en stab på runt 30 pers som jobbar ENBART med drivrutiner just för att få fram nya bättre så fort som möjligt pga. att folk har klagat som fan tidigare för att deras drivrutiner suger.... Jag ser själv detta som en stor förbättring...
(Siffran 30 pers. läste jag i en artickel om det innan de drog igång med det)

/Lonefox

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rope

Men... Hur kan du se det som något negativt att drivrutinerna uppdateras ofta?
Hade du hellre haft det så att det dröjde tre månader mellan släppen så att du fick sitta och vänta längre på en bugfix/optimering? Det är ju iofs lätt att fixa... stunta bara i att uppdatera drivrutinerna. Det är ju självklart att alla buggar och ställen där drivrutinen behöver uppdateras inte kan upptäckas samtidigt.

Självklart är det inget negativt att dom uppdateras ofta "OM" det finns någon anledning till att uppdatera, som tex buggar. Men det är inte så jag har upplevt det. Har nämligen aldrig någonsin märk 1 enda jävla fps i något spel, har heltenkelt aldrig märk ett skit, förutom kanske 1 enstaka poäng i 3dmark. Så ska man då behöva tanka hem +20mb i gång i månaden för att fixa buggar som inte finns ? (Ja, i mitt fall iaf) Dom skulle isf kunna beskriva vilka buggar m.m som är lösta, (finns säkert, men det är inget jag har sett något av) och kanske bara släppa en patch eller någe på ett par kb.

Som sagt, man behöver ju inte uppdatera om man inte vill, fast de känns ändå bra att ha det nyaste även om det inte ger ett skit, men tänk på dom som har gamalt 56k modem

Permalänk

behöver man aktivera AI?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |