Blir ett nätagg lika varmt vid lägre belastning?

Permalänk

Blir ett nätagg lika varmt vid lägre belastning?

Hej alla glada! Funderar på att bygga om ett nätagg så det blir mindre, och undrar hur små flänsar man kan ha till det. Jag har en fläns som suttit på en p3 550MHz som jag är lite sugen på att använda, men den kommer ju vara betydligt mindre än de som sitter i agget nu.

Eftersom jag kommer köra med lägre spänning i agget (undervoltad och underklockad processor) tänkte jag att mosfetsarna kanske kör lite kallare än vanligt och därför inte behöver så mycket kylning..?

Det vore även kul om någon hade tips på var man kan hitta lämpliga, större flänsar att använda.

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Medlem

en under klockat prossesor blir varmare

Visa signatur

i7.

Permalänk

Frågan är ju om nätagget går att köra kallare. Jag har kommit på ett annat förslag nu: kan man ha mosfetarna direkt i chassit? Då borde väl chassit agera som en stor fläns? Kan tänka mig att det blir för varmt (brandrisk mm), eller att det värmer luften i chassit för mycket. Vad tror ni?

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk

Det är inte alls en bra idé att skruva dem i chassit. Dels är plåten inte vidare bra på att leda bort värme och dels är det rent livsfarligt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag du överdriver lite MadModder. Vet man vad man gör är det inte så farligt att sätta dem i chassit, och om det är ett Aluchassie borde det kunna funka. Men plåten får inte vara för tunn, då sprids ju inte värmen ordentligt. Kanske får byta ut toppen mot minst 1mm tjock Aluplåt och sätta trissorna/diodbryggorna i den så borde det kunna funka. Men visst, jag håller med om att det absolut inte är nått för en nybörjare att pyssla med.

Förresten, jag har kollat upp "MOS-FET"en i ett par nätagg, och de visade sig vara bipolära trissor och diodbryggor. Tror jag skrivit det nånstans innan också. Det var iofs budgetagg, jag kan tänka mig att lite finare grejjer använder FETar.

Och ja, nätagget utvecklar mindre värme vid lägre belastning. http://www.bde.se/ har stora och billiga kylflänsar i sin surpluskatalog. Annars kan du hitta i någon gammal trasig förstärkare eller något annat lämpligt. Rota lite på elektronikskroten.

Om du fullföljer dina planer på att bygga om agget så se till att isolera ordentligt. Annars kan det ske olyckor. Och det vill vi ju inte. Ha en sådan där isolerbit mellan transistorn och kylflänsen, samt en för ändamålet avsedd plastbricka vid skruven. Sånt brukar oftast sitta i nätagget, så det är bara att återanvända de grejjerna. Isolera även benen på komponenterna med hjälp av vår vän krympslang.

Ta det försiktigt, och lycka till!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Ja; ett typiskt nätaggregat blir kallare ju mindre det belastas. Det finns en tomgångsförlust som nätagget "asymptotiskt" närmar sig vid lägre last.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
en under klockat prossesor blir varmare

Dumheter! Raka motsatsen gäller!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jo att kylflänserna är isolerade BRUKADE jag gå efter tills jag fick 230 volt i fingrarna så att sätta dom direkt i chassit är som att bygga sin egen elektriskastol.
när du är klar med bygget så kan du ju sälja den till texas kanske

Permalänk
Medlem

Men om du läser min post igen så ser du att jag skriver att han ska isolera trissorna från chassit. Om det var mig kommentaren var riktad till alltså. Och har han en extern kylfläns ska han även isolera på samma vis såklart, glömde skriva det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

ja det var isolerat i agget jag höll på med, massor av plastbrickor och mystiska gummisaker mellan fetsen och flänsarna men det var fel någonstans. vilket kunde slutat olyckligt.
btw. jag har läst din post

Permalänk

Får nog skippa att använda lådan som fläns, låter inte så lyckat (för tunn plåt).

Däremot är jag fortfarande inte avskräckt från att flytta/byta flänsarna. Om jag skulle använda de gamla fästanordningarna som finns och sedan isolera flänsarna från lådan borde det vara lugnt eller? Tyvär har jag inga ojordade uttag där jag bor just nu så jag kan inte lita på att jorda chassit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frink, kan vart så att flänsen var fastlödd vid nått spänningsbärande på mönsterkortet. Jag har moddat tre agg med extern fläns, och inget av dem har lagt in en stöt på mig än så länge. Dock tyckte ett av dem inte om att bli moddat och dog efter 10-15 minuter. Dell, ptssschh.

Visa signatur