Permalänk
Medlem

Lagligt eller olagligt?

Vet inte om detta är rätt forum. Men i alla fall frågan lyder. Är det lagligt att skapa ett textbaserat onlinespel som utspelar sig i t.ex Star Trek världen?

Permalänk
Medlem

antagligen inte, nån äger säkert spelrättigheterna till serien.

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Som t.ex. nukezone, hade det varit olagligt att skapa ett liknande i sagan om ringen världen, matrix, star wars eller något sånt?

Permalänk
Medlem

nej, antagligen inte, kom på en egen idé?

Permalänk
Medlem

Tror inte heller att det är lagligt, det är ju som att göra ett spel på någons bok eller nåt, nee, du blir nog stämd på två hundra olika paragrafer

Permalänk
Medlem

Det är lagligt om du skriver var du fått idén ifrån.

Visa signatur

En del lever sitt liv, högt upp på en piedestal
En del lever sitt, bara för å rasa av

Permalänk
Medlem

Tror du?
Jag vill inte att någon gör ett spel i min värld utan att be mig om lov.
Tror inte att någon får det heller

Permalänk
Medlem

Så länge du inte tjänar pengar på spelet så får du väl göra det, skulle jag tro.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Det är enligt upphovsrättslagen tillåtet att skapa ett nytt verk utifrån ett redan existerande, i detta fall Star Trek.

Däremot är det inte tillåtet att använda någon annans varumärken (t.ex. Star Trek) i kommersiella syften.

Svaret blir således att du får skriva och släppa ditt onlinespel men inte försöka tjäna pengar på det.

Visa signatur

perga

Permalänk
Medlem

Om du känner för att skapa ett mmorpg eller liknande så kan jag alltid hitta på en bra historia åt dig.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

företaget som skapade startrek har rättigheter för distrubition. Tex Bioware har köpt rättigheter från Wizards för att kunna använda D&D i nwn och AD&D för Baldurs Gate. Så du måste köpa licens för att få använda matrialet.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid 'ta ideér'. Allt för att slippa 'legal disclaimer', som dem gör i Amerika.
För att ingen ska kunna säga du tog någons idé så tar vi t.ex.

Star Trec / Stars Trek / Star Trekk

Captain Spoock. / Captain Spokk / Captain Spocc

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.