Permalänk

Kamerabevakardator...

Jag har fått i uppdrag att bygga en dator som gör följande: Vid rörelse på en kamera som är kopplad till ett TV-kort så skall den ta en bild. Bilderna skall lagras på ett USB-minne med storleken 256Mb och helst så skall man vid behov kunna koppla datorn till en TV-apparat för att kunna se live vad som händer. Den skall även vara relativt strömsnål.

Jag hade tänkt följande konfiguration:

VIA Epia C3-E, 800 MHz
Dane-Elec Z-Mate Ti 256MB, USB 2.0
Maxtor +8, 40GB, Fluid, ATA133, 7200PRM
Morex Venus S, Silver
128Mb PC133 SDRAM
CPH031 TV-kort.

Det hela tänkte jag köra på Windows 2000... USB 1.1 gör inget då den bara skall lägga in en bild någon gång per dygn så det krävs ingen hög hastighet...

Det största problemet jag har är nog att minnet måste kunna plockas ur och flyttas över till en annan dator utan att programen på kamerabevakardatorn hänger sig i och med att dem inte kan spara filerna på minnet... Går det att istället ha att programmet som känner rörelse kan spara bilderna på hårddisken och sen att ett ytterliggare program överför bilderna till minneskortet när detta sitter i... Annars kan man ju skita i hela minneskortgrejen och bara plugga in en nätverkskabel till den och kolla på bilderna via den... Ge gärna förslag och tänk på att en o-datorkunnig person skall kunna använda sig av systemet.

Kom gärna med ytterliggare synpunkter.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

du skulle nog skaffa en liten linuxdist (eller göra en själv) som ryms på ett Compact Flash kort

detta kopplar du via en adapter till IDE kabeln så att det fungerar som en hårddisk

kameran i sin tur kan ta en bild (år_mån_dag_tid.jpg ) eller något smart nummersystem och denna bilden kan skickas via FTP till en webbserver där ni kan titta på bilderna

nu vet jag inte hur det är med usb och webcam till linux men jag vet att det går

koppla in ett epia5000 (eller det du skrev om) på ett nätagg som kopplas på en extern kloss(typ bärbar dator)

på detta sätt får du en helt tyst dator som inte ger något mekaniskt ljud
från sej (så länge du kör fläktlöst)

jag har dessa...

60W ATX Power Supply Set
http://linitx.com/product_info.php?cPath=24_54&products_id=14...

VIA EPIA 5000 Mini-ITX Mainboard
http://linitx.com/product_info.php?cPath=12_45&products_id=1

Compact Flash IDE Adapter - H1
http://linitx.com/product_info.php?cPath=39&products_id=307

detta ger en 100% tyst webbserver för min del och strömsnål är den också

när det gäller driften så handlar det bara om att slå på datorn, inget annat behövs...(frånsett initial konfigurering förstås)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Jag har funderat på linux men då jag inte är så jätteduktig inom området så gav jag upp tankarna på det... Tror du att det går att få till ett system som kan ta bilder från ett BT848 tv-kort, avgöra om dem rör på sig, och i så fall ta en bild baserat på linux?

Helst så skall det inte vara alltför dyrt att sätta ihop då det inte är skydd mot inbrottstjuvar utan snarare mot folk som urinerar utanför och råkar starta larmet genom att knuffa till de larmade rutorna...

Tanken med ett helt fläktlöst system är intressant, är compact-flash kort dyra?

Det måste gå att använda med enkelhet för en icke datorkunnig person = ungefär titta på skärmen, välja datum och se vad som har hänt. Inget svårt.

Värt att nämna är att ingen internetförbindelse finns bortsett från en telefonlinje som helst inte skall vara upptagen alltför länge. Det bästa vore om det gick att ta ut ett litet minneskort och ta med hem för att studera bilderna där.

Tack för hjälpen so far

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

de finns ett program som är till för övervakning, det är iof för webcameror men om du kollar igenom funktionerna lär de finnas något som passar även dig. programet heter Active Webcam. har för mej de finns en free trial i typ 30 dagar.

Lycka till!

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
du skulle nog skaffa en liten linuxdist (eller göra en själv) som ryms på ett Compact Flash kort
...
jag har dessa...

60W ATX Power Supply Set
http://linitx.com/product_info.php?cPath=24_54&products_id=14...

VIA EPIA 5000 Mini-ITX Mainboard
http://linitx.com/product_info.php?cPath=12_45&products_id=1

Compact Flash IDE Adapter - H1
http://linitx.com/product_info.php?cPath=39&products_id=307

detta ger en 100% tyst webbserver för min del och strömsnål är den också

när det gäller driften så handlar det bara om att slå på datorn, inget annat behövs...(frånsett initial konfigurering förstås)

Hmm... Känner mig lite efter, men har aldrig sett något liknande detta... RIKTIGT fräckt måste jag säga... Hur svårt är det att fixa om man har relativt begränsade kunskaper om Linux? (Har lixom aldrig blivit av riktigt...) Dessutom, vad kör du för storlek på cf? Och vad är det för webbserver? *Åååh! Gilla!!!*

/Victor

Permalänk
Medlem

Har ni tillstånd från länsstyrelsen mm för att få sätta upp övervakningskamera? Finns bestämmelser för sådant som man ska kolla upp, annars kan det bli dåligt
Jag vet eftersom jag har jobbat på ett ställe som ska sätta upp kameror om ett tag.
Och det är ändå på ett inhägnat område.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

http://www.cctv-support.com/Dokument/49/Memokameror%20septemb...

Finns färdiga lösningar som är 100% tysta, och driftsäkra vilket en dator med ett grafiskt OP inte är..

En lösning som kommer fungera
1 st Memo DVR med ett stort MMC minne, kopplar till nätverket. Pris ca 5k
1 st kamera pris tja beror på kvalite. 1500 och uppåt
Sen kan du med vilken dator du vill komma åt DVR-en

Såg just att inget internet fanns.
Iståfall tar man bara med sig MMC minnet och stoppar in i läsaren man har på den dator som har läsare

Totalpris säg 6-7k och då har du en lösning som startat upp på 5-10 sec samt har alla funktioner du kan önska dig. Framförallt så är det en driftsäker lösning där du aldrig behöver oroa dig för hd-haveri, grafikkortsproblem eller minnesproblem.

Bara ett tips från en som jobbar med att montera olika kameralösningar..

Permalänk

Man får bevaka privat område, offentliga platser kräver dock tillstånd, om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är det fritt fram att kameraövervaka privat område. Dock måste det klart skyltas att området är kameraövervakat. Nån som vet hur det är inomhus? Om jag kameror i en privatbostad måste jag då varna eventuella inbrottstjuvar?

Permalänk
Medlem

I princip kan man säga att skall du få rätt att använda bilderna vid ev rättegång måste det finnas en skylt som informerar att det finns kameror.

Reglerna är så att du får utan problem övervaka privata områden. Men du får inte övervaka något som ligger utanför det privata området Även om det finns staket som spärrar av.
dvs du får inte filma så att du fånga något i bild som ligger mer än Max 2 meter utanför markgränsen

Övervakning av allmänna platser Ex affärer, torg å gator osv kräver tillstånd som måste behövsprövas. Dvs du får inte sätta upp en kamera bara för att det är bra att ha en.

Övervakning av privata områden utomhus brukar bara kräva en anmälan till Länsstyrelsen. Övervakning inom hemmets väggar är helt fritt.

Övervakning inomhus på företag kräver att facket blir informerat om det.

Permalänk

Har inte läst genom hela orka så jag vet inte om detta program hjälper eller om någon redan har skrivit det men jag använder detta till min webcam.. Supervisioncam heter det och .. jag har inställt på att den ska ta ett kort varje gång den ser en rörelse m.m funkar skit bra

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det så, nu mer finns det ju en uppskö med färdiga nätverkskameror i olika prisklasser från några få tusenlappar och uppåt beroende utförande, användningsområde och hur många kameror man vill ha i systemet.

Kolla in tex några av svenska Axis nätverkskameror så kommer du nog upptäcka att många av deras kameror och system har den funktionalitet som efterfrågas.
Skulle nästan tro det blir billigare och mer driftsäkert också än att sitta och montera ihop en hel dator för varje kamera plus att fixa fram mjukvaran. Att bygga själv blir nämligen inte alltid billigare eller bättre för den delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapsyl
Om jag minns rätt så är det fritt fram att kameraövervaka privat område. Dock måste det klart skyltas att området är kameraövervakat. Nån som vet hur det är inomhus? Om jag kameror i en privatbostad måste jag då varna eventuella inbrottstjuvar?

ja du måste göra det...

en rolig detalj...

du får inte gå in hos någon och filma, men du får filma genom fönstret

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

"en rolig detalj...

du får inte gå in hos någon och filma, men du får filma genom fönstret"

Rolig detalj, du får ju inte gå in hos någon utan att denne har gett tillåtelse, men ingen kan hindra dig från att stå utanför