Permalänk
Medlem

klockning av sempron 2400+

Har precis provat att överklocka min nyköpta Sempron 2400+ och sitter här och njuter.

Prollen rullar original i 166*10 = 1666 MHz. Jag provade att höja FSBn stegvis och hade räknat med både att få höja volten och att värmeutvecklingen skulle dra iväg. Dock så blev jag positivt överraskad.

Kör den nu i 200*10 = 2000 MHz = 2800+ utan några som helst problem i originalvolt. Har inte hunnit testa den så hårt än, men ska låta den lida under lite 3dmark och prime så fort jag hinner.

Slutsats: En JÄVLIGT prisvärd processor helt enkelt.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då Tbreden klarar denna frekvens så är det helt naturligt att det går bra.

Så nu kör du som en äkta 2400+ fast i 200MHz FSB.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fortsätt höj bara! Skulle tro att åtminstone 2,2GHz och ännu lite högre är möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer upp till lite drygt 2100MHz utan att höja vcore.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ingenting mot Duron 1.6 som gör 12.5*200=2.5GHz på luft!

Kostar 399:-

De' ni!

Något säger mig att inte alla Duron 1.6 klarar detta... Med tanke på att Sempron är tillverkad på samma process borde dock chansen att få en sådan som klockar så bra vara lika stor som om man köper en Duron.

Permalänk
Medlem

Onekligen sugen på att höja mer Men samtidigt så känns ju FSB 200 så jämnt och fint, och både BIOS och XP kallar den ju Sempron 2800+ så jag tror att jag stannar här så länge
Ska jag gå högre så måste jag nog öka vartalet på min Arctic Cooling kylare också vilket skulle generera en högre ljunivå. Så det var nog vara så länge.

En fråga medans jag ändå skriver. Har ett ti4200 64 MB på gång. Hur långt tror ni detta kommer att räcka för dagens spel? Systemet består alltså av en Sempron 2400+@2800+ samt 512 MB PC3200. Kommer jag kunna spel typ doom3, farcry med hyggliga inställningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

De' ni!

Länk?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Onekligen sugen på att höja mer Men samtidigt så känns ju FSB 200 så jämnt och fint, och både BIOS och XP kallar den ju Sempron 2800+ så jag tror att jag stannar här så länge
Ska jag gå högre så måste jag nog öka vartalet på min Arctic Cooling kylare också vilket skulle generera en högre ljunivå. Så det var nog vara så länge.

En fråga medans jag ändå skriver. Har ett ti4200 64 MB på gång. Hur långt tror ni detta kommer att räcka för dagens spel? Systemet består alltså av en Sempron 2400+@2800+ samt 512 MB PC3200. Kommer jag kunna spel typ doom3, farcry med hyggliga inställningar?

Man kan spela de senaste spelen med det grafikkortet men det blir o spela i lägre upplösning men ett spel du kan glömma är Joint Ops det är helkasst med det kortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Länk?

Yeeeeeeeeeeeeees -> http://ocworkbench.com/2004/articles/ocduron/p1.htm

Sug i er!

Snabba på innan dom tar slut - skall vara tillverkade efter vecka 20.

Vem behöver slödyra Semproner?

Kan du garantera att duronen man köper klockar lika bra? Min sons xp1700+ gör lätt 2100Mhz (men kör till vardags på 1833Mhz) nämligen på en gammal sur KT400 planka, ska man köpa en sådan till honom vill man nämligen ha rejält mycket bättre prestanda än den han har nu.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Yeeeeeeees - nya Duroner efter vecka 20 klockar kaaaanon!

Köpte en igår och den gör lätt 12*175=2100MHz med 52C i Sandra BurnIn i fullt ös på 95:- kylare. Kan inte gå högre med KD7-RAID men kan lova att den klarar 12.5*200+ med moddning enligt artikeln. Utan moddning skall den klara 12*200+. Svala fina prollar de däringa nya Duronerna - sista dödsrycket innan man stänger butiken.

Passa på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Kostar 399:-

De' ni!

Om allla duron 1.6 Gör 2.5 så borde din 1700:a göra 3.0 tycker jag

Vart hittar du den så billigt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med er som hävdar att duronen är mer prisvärd. Men eftersom det inte fanns några durons hos den leverantör jag skulle beställa ifrån så fick det bli en sempron istället. Har inte duronen mindre L2-cache än en sempron btw?

Fick förresten min Acer AL1711 17" TFT skärm idag. Vilken jävla fröjd, den var värd varje krona. Nu väntar jag bara på mitt grafikkort. Sen ska det spelas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shit gubbar, känns att man måste hem och klocka igen nu då!

Drog sist upp min 2500+ till 2800+ men multipel (inte mycket men i alla fall) vilket inte gav så mycket. Ska nog dra upp den lite till och damma av den gamla prollen inne i burken så det blir kylning nog. 3000+ gäller!

God helg!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!

Permalänk
Medlem

Observera att AMD höjde priset på Duron med 20% strax innan man släppte Sempron så att den inte skulle verka så dyr.

Inflation är när man spär ut brännvinet med dubbelt så mycket vatten, häller upp på hälften så stora flaskor och tar dubbelt betalt. (Albert Engström)

Synd bara att alla ni som köpt/köper Sempron aldrig riktigt fattat vilken pärla Duron är.

Det lär finnas 1.8:or kvar för strax under en femhundring. Troligen kommer dom att klara 13*190+ = 2.5GHz på luft.

L2 cachen på Durrarna är 64KB men det märks sällan i vardagstillämningar.

Permalänk
Medlem

Just det, 64k var det. Men i så fall så blir ju jämförelsen inte alls rättvis. Sempronen har ju 4 ggr så mycket L2-cache. Vilket gör en hel del skillnad. Se bara på skillnaden mellan t-bred och barton.
Frågan är ju hur väl en Duron klockad i 2,5 GHz egentligen står sig mot en Sempron klockan i 2,2 Ghz?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är ju mer än bara frekvensen som avgör som sagt
Duron har väl bara 266 bus?

Dyra Semproner skriver joker, så dyra är dom inte. Inte ens dom boxade

Edit:
2400+ utan fläkt 489:-
2400+ boxad 565:-

Är det dyrt? Inte för mej i alla fall

Inte så mycket billigare utan fläkt
AMD Duron 1.6GHZ L2 64KB/266MHZ 0.13 410:-

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Frågan är ju hur väl en Duron klockad i 2,5 GHz egentligen står sig mot en Sempron klockan i 2,2 Ghz?

Ja det skulle vara intressant att se det i en runda DOOM 3 T.ex...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser egentligen bara en enda nackdel med Sempron jämfört med Duron och det är att den är låst (men går att låsa upp). Annars klockar Sempron lika bra, kostar inte nämnvärt mer och har fyra gånger större L2-cache.

Permalänk
Medlem

Det känns som att Joker är lite ute och cyklar i detta ämnet. Även om Duronen är ett mycket prisvärd processor, så ska man nog inte underskatta sempronen.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Joker, om du läser ordentligt i den där artikeln, så förutsätter som att man kan låsa upp L2 cachen på applebreden och få 256k. Detta finns det inte några som helst garantier för. Jag har sett många som inte lyckats med det. Så därför blir ju jämförelsen inte alls rättvis.
Om man inte lyckas låsa upp L2-cachen så blir det svårt att överträffa Sempronen. Som sagt, jag är övertygad om att en Sempron i 2,2 GHz är bättre än en applebred i 2,5 GHz i de allra flesta tyngre applikationer. Och som sagt, prisskillnaden mellan en 1,8 Duron och en sempron 2400+ är inte stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan.

tja det var väldigt vilken på drag det har blivit om duronens förträfflighet eller inte.
tänker inte tycka något efter som jag inte har prövat sempron.men om någon tycker-
att det är intresant att jämföra så är kanske min måttligt klockade 1400duron ett ex.
de går för närvarande i 225*10 1.8v på luft (vulcano12 ) med ett 9700pro o clockat.
det ger c:a 5100p i 3dmark03
c:a 15000p i 3dmark 2001se
c:a 37000p i aqua mark
så ser mitt ut inte så märkvärdigt eller hur.!

Visa signatur

fullfart spar tid

Permalänk
Medlem

Jadu b27 det är märkvärdigt att du inte får mer tycker jag eftersom du kör bussen i 225Mhz.

Nu väntar vi på någon som pumpat upp sin T-bred i 10x225Mhz vad han får för resultat.

Tyvär så når inte min son upp i dom frekvenserna med sin xp1700 åandra sidan så har han ett 9800se@pro & inget 9700pro kort. Men i aquamark får han ~34000 när proppen går i 1833Mhz (11x166)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beviset på Durons totala utklassning:

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=259675&page=1&pp=15

Man behöver inte läsa särskilt många sidor för att bli övertygad.

Oavsett L2 moddning eller ej så är Duron helt överlägsen i pris/prestanda. Moddningen är för övrigt lätt att göra för den händige.

Duron=Sempron=Athlon XP= T-Bred B kärna

Skall du ha en prisvärde propp, köp Duron eller avvakta tills det kommer Sempron som gör 2.5GHz på luft för 399:-

http://ocworkbench.com/2004/articles/ocduron/p1.htm

En begagnad XP 1700+ DLT3C för 400:- är mer prisvärd än vilken Sempron som helst just nu.

Se hur enastående dom klockar:

http://www.cpudatabase.com/CPUdb/

Synpunkter på det?!

Permalänk
Medlem

Hejsan.

prövade 166*11 det blev c:a 33 500p i aquamark (dom c:a 37000p jag fick var närmare-
38000)

Visa signatur

fullfart spar tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Synpunkter på det?!

Ja. Sempron är tillverkad på samma process som de "överlägsna" 1700+ DLT3C (har själv haft en sådan tills alldeles nyligen) och Duron och klockar därför ungefär lika bra. 2,3GHz lär inte vara något större problem, så länge man inte begränsas av FSB:n. Jag förstår då inte varför Duron är så mycket bättre? Du har fortfarande inte lyckats förklara hur en processor som kostar ungefär lika mycket, klockar ungefär samma och bara har en fjärdedel så mycket cache kan vara så mycket bättre. Det finns ju inte särskilt mycket logik i det! Eller har jag missat något viktigt?

Permalänk
Medlem

En prolle med samma FSB och multipel är sämre om den har mindre L2 cache.

men...

om man fixar L2 cachen så det blir samma prolle är det bättre eftersom den kostar mindre.

Vi pratar om bättre eller sämre utifrån pris/prestanda - inget annat. Tror det framgår i mina tidigare inlägg.

Klart Ferrari är snabbare än Volvo men det är ointressant för de flesta med begränsad budget.

Om man läser artiklarna så förstår ni vad jag menar - intressant om ni kunde kommentera dessa isf de tolkningar jag gör. Artiklarna är klart mer intressanta än mina synpunkter eftersom de talar för sig själva.