Är det dags att gå över till bärbar än? Resonemang och omröstning.
Jag kan inte låta bli spelen. Hur obefintligt än mitt spelande är, så måste jag bara kunna spela RTS-spelen (Real Time Strategy). 3D-spel lämnar jag åt andra. Jag är helt enkelt inte förmögen att ta pixliga figurer som huvudattraktion i spel på allvar, lika lite som jag tog Samantha Foxs pixliga bröst på allvar framför C64an. Jag kommer åter på den punkten när 3D-spelen har videokvalitet och jag sitter med en projicerad bild som täcker hela mitt synfällt. Detta har satt mig i dillemmat att jag vart tredje år köper mig en ny stationär dator för 10 000. Att det viktigaste för mig egentligen är att kunna använda ordbehandlare, ha tillgång till sweclockers sida och att kunna spela upp musik, spelar ju ingen som helst roll med ovanstående måste. Dessutom har en ny aspekt kommit till - mobilitet(, eller ungkarlsliv). Men ja, jag kan tänka mig att pröjsa extra för att kunna använda datorn var än jag befinner mig.
Fullständigt Ostatistiskt så har RST-spelen utvecklats såhär under de tre/fyra senaste åren.
D-Day (hösten 2004)
Systemkrav: 1 GHz processor, 256 MB RAM, 64 MB grafikkort
Tropico 2 (våren 2003)
Systemkrav: 500Mhz, 64MB RAM
Sudden Strike (hösten 2000)
Systemkrav: 233 MHz, 32 MB RAM
Cirkus två år mellan bubbla prestandakrav, med undantag för RAM då XP-viruset slukar mycket. Alltså följer RTS-spelen ungefär datorutvecklingen i övrigt. Har någon bättre uppgifter på det här så mottager jag dom mer än gärna i tråden.
Som synes börjar också RTS-spelen kräva avancerade grafikkort - just på grund av det där okynnes3Dtjafset - Total War: Rome legitimerar det inte i min smak, även om själva strategisidan i spelet är fullkomligt strålande. Likväl så står man där med näsan lång. Jag tänker inte missa uppföljaren i det ärendet. RST-spelen kommer alltså att sluka grafikkort hädanefter också. Sorligt nog finns inga grafikkort till bärbara värda namnet före M10 (Mobility Radeon 9600). Det sätter en i sitsen att behöva köpa en bärbar med grafikkort av första respektive andra (M11 mobility radeon 9700) generationen för vrålmånga pengar. Dessutom säljs många fler bärbara med integrerade grafikkortskretsar än med fristående. Alltså, skilj tanken från FAQ - Borde jag vänta tills bubbelibubb kommer ut i handeln? Svar: Nej, så kommer bubbelibubbbubb vara ute.
Att gå över till bärbar för min del skulle dels kosta ca 5000 kronor mer i inköpspris. Men datorn skulle också hålla måttet ca 18månader (Murphys lag) kortare.
Hur resonerar du i frågan?