Är det dags att gå över till bärbar än? Resonemang och omröstning.

Permalänk

Är det dags att gå över till bärbar än? Resonemang och omröstning.

Jag kan inte låta bli spelen. Hur obefintligt än mitt spelande är, så måste jag bara kunna spela RTS-spelen (Real Time Strategy). 3D-spel lämnar jag åt andra. Jag är helt enkelt inte förmögen att ta pixliga figurer som huvudattraktion i spel på allvar, lika lite som jag tog Samantha Foxs pixliga bröst på allvar framför C64an. Jag kommer åter på den punkten när 3D-spelen har videokvalitet och jag sitter med en projicerad bild som täcker hela mitt synfällt. Detta har satt mig i dillemmat att jag vart tredje år köper mig en ny stationär dator för 10 000. Att det viktigaste för mig egentligen är att kunna använda ordbehandlare, ha tillgång till sweclockers sida och att kunna spela upp musik, spelar ju ingen som helst roll med ovanstående måste. Dessutom har en ny aspekt kommit till - mobilitet(, eller ungkarlsliv). Men ja, jag kan tänka mig att pröjsa extra för att kunna använda datorn var än jag befinner mig.

Fullständigt Ostatistiskt så har RST-spelen utvecklats såhär under de tre/fyra senaste åren.

D-Day (hösten 2004)
Systemkrav: 1 GHz processor, 256 MB RAM, 64 MB grafikkort

Tropico 2 (våren 2003)
Systemkrav: 500Mhz, 64MB RAM

Sudden Strike (hösten 2000)
Systemkrav: 233 MHz, 32 MB RAM

Cirkus två år mellan bubbla prestandakrav, med undantag för RAM då XP-viruset slukar mycket. Alltså följer RTS-spelen ungefär datorutvecklingen i övrigt. Har någon bättre uppgifter på det här så mottager jag dom mer än gärna i tråden.

Som synes börjar också RTS-spelen kräva avancerade grafikkort - just på grund av det där okynnes3Dtjafset - Total War: Rome legitimerar det inte i min smak, även om själva strategisidan i spelet är fullkomligt strålande. Likväl så står man där med näsan lång. Jag tänker inte missa uppföljaren i det ärendet. RST-spelen kommer alltså att sluka grafikkort hädanefter också. Sorligt nog finns inga grafikkort till bärbara värda namnet före M10 (Mobility Radeon 9600). Det sätter en i sitsen att behöva köpa en bärbar med grafikkort av första respektive andra (M11 mobility radeon 9700) generationen för vrålmånga pengar. Dessutom säljs många fler bärbara med integrerade grafikkortskretsar än med fristående. Alltså, skilj tanken från FAQ - Borde jag vänta tills bubbelibubb kommer ut i handeln? Svar: Nej, så kommer bubbelibubbbubb vara ute.

Att gå över till bärbar för min del skulle dels kosta ca 5000 kronor mer i inköpspris. Men datorn skulle också hålla måttet ca 18månader (Murphys lag) kortare.

Hur resonerar du i frågan?

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna spela de senaste spelen hela tiden så bör du ej gå över till bärbart. Fast det är väl ganska självklart.

Själv har jag valt att gå över till bärbart pga att det är så mycket smidigare och att jag inte orkar meka med hårdvara hela tiden som förut.
Dock kan jag spela en hel del nya spel som jag vill kunna spela.

Men att vänta hela tiden. Så kan man inte resonera tycker jag. Då skulle man nog fortfarande sitta där med sin Pentium på 166mhz och 1MB gfx-kort.

Känner man för att vilja förnya sig och pröva på en annan sak som bärbart tycker jag man ska ge det en chans. Jag har haft bärbart i 2 år nu. Och innan var det jämnt att meka med sin stationära som jag inte längre ha kvar. Det kostade bara massa pengar varje månad om man ville köpa något nytt till den.

Köper du dig en bra bärbar nu så kommer den nog hålla ett år framåt i alla fall. Jag kommer nog behålla min i minst ett år till. Vilket blir ungefär 18 månader.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte med min stationära dator, den lät så mycket, jag spelade inget på den, det har jag ett Playstation 2 till, så jag ville ha en dator jag kunde ta med mig överallt, lyssna på musik med, surfa och leva mitt datoriserade liv. Jag valde mellan massa datorer, ville ha en liten och snygg dator, hade en budjet på upp till 22.000kr. Tittade lite på sony's datorer, även FS hade någon fin, men sedan slog det mig, varför ska jag ha en pc, jag kommer dra in FreeBSD på den ändå. Och jag hade lite erfarenhet utav Mac sedan tidigare, så jag beslöt mig, jag köpte mig en 12" Powerbook...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Men att vänta hela tiden. Så kan man inte resonera tycker jag. Då skulle man nog fortfarande sitta där med sin Pentium på 166mhz och 1MB gfx-kort.

Försökte förklara den visan förut... Vi har inte tillgång till den nyaste hårdvaran för bärbara i Sverige - rent av ligger vi en hel generation efter. Ska det väntas så handlar det om att detta glappet ska försvinna. Om det sen tar en hel generation datorer (18mån) eller två sådana för att glappet ska upphöra spelar mig ingen roll. Ta en kik på följande sida och konfigurationsmöjligheterna för denna Sager 9860:
http://pctorque.com/builder.php?type=78
Dvs. bärbart med möjlighet till:
3,6GHz P4 LGA755
256MB PCI-Express NVIDIA GeForce GO 6800
2048MB 533DDR2
SATA / RAID

Permalänk

Man kan i och för sig få en dell med en p 4 3,2 och ett ATI 9800 256mb i Sverige för runt 22000kr men sagern har väl ett PCI-grafikkort medan dellen "bara" har ett agp, Dessutom landar sagern på ca 19-20000kr med dagens dollar kurs.

Är det bara dell som har ATI 9800 på sina datorer i Sverige?

Visa signatur

Mr Corleone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Corleone
Man kan i och för sig få en dell med en p 4 3,2 och ett ATI 9800 256mb i Sverige för runt 22000kr men sagern har väl ett PCI-grafikkort medan dellen "bara" har ett agp, Dessutom landar sagern på ca 19-20000kr med dagens dollar kurs.

Är det bara dell som har ATI 9800 på sina datorer i Sverige?

Vänligen länka till den bärbara vilken dell.se säljer med RM9800 256MB.

Permalänk

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?o...

Exempelvis denna, man kan konfigurera den så den landar på en runt 17000kr med ATI 9800 grafikkortet.

Visa signatur

Mr Corleone

Permalänk
Citat:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?o...

Exempelvis denna, man kan konfigurera den så den landar på en runt 17000kr med ATI 9800 grafikkortet.

Tack. Kunde rent av inte hitta kortet innan. Likväl är det som du påpekade förut - fortfarande inte pci-express-gränssnittet, även om det inte är det som är intressant utan prestanda på korten.

Permalänk

Det kan vara knepigt att hitta rätt bland dells konfigurationer, fattar inte varför de rör till det så mycket?

Funderar själv på att köpa en zepto laptop, den har "bara" ett ATI 9700 128 mb grafikkort men har inte lust att betala mer än ca 15000kr för en dator. Dellen med ATI 9800 kortet blir för tung och dyr dessutom vill jag ha en centrino processor istället för en p4, men visst dreglar man över grafikkortet i dellen

Visa signatur

Mr Corleone

Permalänk
Citat:

Det kan vara knepigt att hitta rätt bland dells konfigurationer, fattar inte varför de rör till det så mycket?

Funderar själv på att köpa en zepto laptop, den har "bara" ett ATI 9700 128 mb grafikkort men har inte lust att betala mer än ca 15000kr för en dator. Dellen med ATI 9800 kortet blir för tung och dyr dessutom vill jag ha en centrino processor istället för en p4, men visst dreglar man över grafikkortet i dellen

Vore vi där jänkarna är nu, när det gäller bärbara så skulle jag inte tvekat en sekund. Dvs. ungefär i nivå med stationära, dock till nästan dubbla priset. Men faktum är att man antingen får betala en generation prylar till samma pengar +50% för att det ska vara bärbart, eller hosta upp dubbla pengar på knappt jämförbara prylar (dock i USA som sagt). Dessutom en gång till: Inte nog med att man här pungar upp 50% mer för bärbara så håller de måttet en generation kortare (ca 18mån) då jag ju vill kunna spela hyfsat nya spel på den.

Permalänk

Att det tar så lång tid för oss att få de som de har "over there", fast som ps2 ägare så är man van att få vänta.

Undra om grafikkortet på den där sagern går att byta ut? Det är ju ett pci och nvida har tidigare sagt att de ska gå att byta ut deras kommande pci-grafikkort.

Visa signatur

Mr Corleone