Permalänk
Medlem

_mycket_ fel i Memtest.

Har haft lite problem med datorn på sissta... den vägrar acceptera mineskontrollen i början, den bara står o loopar tills man dissar den, ibland så har det hänt att POST inte har gått vidare, så man har fått kallstarta helt, etc etc. Jag har längre varit missnöjd med mina minnen, det är ett par PC3200 TwinMos (2x512), standard, tycker inte alls dom levererar vad dom skall. Iaf, jag tog mig en natt o testade minnena, med senaste memtest.

Fick ~650 Fel under 7.5h. Testet slutfördes inte pga att jag var tvungen att dissa för att läsa mail i windows. Vad kan felet vara, är det fel på minnet eller kanske rent av minneskontrolleraren på moderbordet?

Mycket jobbigt detta. Det kanske är normalt att få enstaka fel i memtest, fast jag menar, upp mot 600...

Har annars:

AN7
XP25+
Ti200 (temp-kort)

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Kan ju vara mycket som är fel.. kan ju tex vara minnena men även massa andra grejer.
Vad har du för timings på minnena? trimmat lite där?
Har du ett bra nätagg? Testa ökat Vmem lite kanske?
Vissa chipsets på moderkort bråkar med vissa minnen.
Har du testat minnena var för sig och i olika slots?
Har du överklockat burken och har tillräckligt med kylning på cpu samt bryggan som sköter minneshanteringen?

Permalänk
Medlem

Dina minnen är trasiga, inte ganska uppenbart? Eller testa dom i en helt annan maskin innan du kastar/retunerar dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Dina minnen är trasiga, inte ganska uppenbart? Eller testa dom i en helt annan maskin innan du kastar/retunerar dom.

Man skall aldig skicka tillbaka nåt innan man undersökt saken fullt.. kan vara massa saker som krånglar nu.. Timingesn skulle jag pluat med lite först! precis som J_Cokes nämnde..
650 fel på 7.5 timme är inte så värst farligt.. men ändå inte 100% stabilt.. så provva och mixtra lite med timingsen.. du kan ju börja posta lite mer info om nuvarande timings Vdimm OSV?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nima_vg4

650 fel på 7.5 timme är inte så värst farligt.. men ändå inte 100% stabilt.. så provva och mixtra lite med timingsen.. du kan ju börja posta lite mer info om nuvarande timings Vdimm OSV?

Öh? Jo det är väl GANSKA allvarligt. Själv körde jag min P3:a i 24 timmar i memtest utan ett enda minnesfel! Min nya amd64 däremot rapporterade fel efter bara några minuter, så jag skickade tillbaks det. Hade inte överklockat något, utan allt var inställt på Auto i Bios så även timings. Får man minnesfel i memtest är det något som inte stämmer, ganska oroande tycker jag.

Permalänk
Medlem

Uteslut som någon nämnde innan att det inte är någon minnes-sockel det är fel på. Jag har nämnligen haft det felet innan.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att jag äger När jag inte visste att man egentligen ska köra nForce 3 250 med 333 på minnena fick jag 18000 fel på 20 minuter Dock så har vissa tillverkare kommit förbi detta men inte på mitt Rev 1. EPoX

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightbeast
Öh? Jo det är väl GANSKA allvarligt. Själv körde jag min P3:a i 24 timmar i memtest utan ett enda minnesfel! Min nya amd64 däremot rapporterade fel efter bara några minuter, så jag skickade tillbaks det. Hade inte överklockat något, utan allt var inställt på Auto i Bios så även timings. Får man minnesfel i memtest är det något som inte stämmer, ganska oroande tycker jag.

Jo det om att den står o loopar i posten det är allvarligt MEN 650 fel i memtest efter 7.5h är inte så jätteallvarligt men fortfarande oacceptabelt!
Behöver ej vara minnen som det är fel på.
Bara för att du ställt in allt på auto och du får fel i memtest betyder det inte att det är fel på minnena! Mobot kanske gar minnena för lite volt? Timingsen kanske inte var korret? Nätaggregatet kanske inte va stabilt?
ställer jag in allt på auto i bios och sen startar CPUZ och tittar på inställningarna så ser jag att timingsen är EJ vad minnena är byggda för..
Byggde du ihop datorn själv?

Permalänk
Medlem

ska vara 0fel på minnet även om du kör memtest i 1vecka

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ok, jag är på jobbet just nu. Skall testa minnet i datorn här över natten. Och minnet som sitter i den där hemma. Får se vad som händer.

Iaf, tänkte skaffa ett 939 nF3 sedan. Och då även bättre minnen, är dessa något att ha?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301860&cks=PRL

Tänkte skaffa 2x512 sådana, men det skall väll inte vara några problem att köra dom redan nu i datorn, det är som sagt ett Abit AN7 nForce 2 Ultra 400, och sedan flyttas dom över till ett nF3 system.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd

650 fel är väl inget att hänga upp sig på. lite väl överklockat hade jag c:a trehundratusen fel efter någon timme.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Själv får man 15000+ fel i memtest om jag går 1 fsb över 200. Med 200 så kan jag ha den igång hur länge som helst. Det tycker jag är riktigt skumt.............