Telia adsl2 bakåtkompatibelt med deras adsl ?

Permalänk
Medlem

Telia adsl2 bakåtkompatibelt med deras adsl ?

Är så att jag beställd telia 24/1 adsl2 och undrar lite hur det går med mitt modem när dom kopplar på det den 20:onde :/ Modemet jag har är ett Zyxel v645 och går ej uppdatera mjukvaran i så det klarar adsl2. Men tänkte att adsl2 kanske är bakotkompatibelt med vanliga adsl så det funkar ändå fast då i 8/1 naturligtvis. Skulle ju vara gött då jag slipper massa downtime och så behöver jag inte direkt jeckta med att köpa nytt modem. Någon som vet? Om det nu är det så undrar jag också om någon vet om det just funkar med telias och så? Man vet ju lixom hur telia är med saker och ting... Dom är ju inte direkt dåliga på att jobba sig med saker och ting :/ ..

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

undrar precis samma sak... :/

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

borde vara, modemen ska vara kompatibla, vore väldigt underligt om system utrustningen inte ska vara det.

Det är dessutom inte så stor skillnad i sig mellan adsl o adsl2+, ganska måttliga justeringar i standarden vilket borde göra det lätt och få utrustningen till o vara bakåtkompatibel.

Permalänk

adsl2-modem är kompatibla med både adsl och adsl2+
så de är bara att koppla in o köra på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moby_Dick
adsl2-modem är kompatibla med både adsl och adsl2+
så de är bara att koppla in o köra på!

va ju ett adsl2+ modem han inte hunnit skaffa än ... men det omvända borde funka med.

Permalänk
Medlem

hmmm ring telia och fråga? Posta sen svaret här?

Permalänk
Medlem

Mmm. Får la göra det. Men teliaköer lockar inte direkt :/

Visa signatur

ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

Om ni är lagom kunniga så står det på deras hemsida. men det är väl bara jag som har det intelektet här då så jag får väl skriva svaret: Ja det funkar men bara i den hastigheten som erat modemklarar! nöjda?

Visa signatur

3.4GHz Intel Pentium, 1024Mb Ram, X800XT 256MB pci express, 500Gb hdd (7200rpm) sata, Audigy 2 ZS PCI med frontpanel och fjärrkontroll (Platinum), dvd 16x brännare, dvd läsare 16x, 17" flatscreen, 8Mbit Telia väntar på 24Mbit :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razia
Om ni är lagom kunniga så står det på deras hemsida. men det är väl bara jag som har det intelektet här då så jag får väl skriva svaret: Ja det funkar men bara i den hastigheten som erat modemklarar! nöjda?

Ja, det vore konstigt om man kommer upp i en hastighet som inte modemet klarar.
Med ADSL2+ så kommer du ju upp i bra mycket snabbare hastighet än med ADSL så adsl2+ modem lär ju klara adsl fullt ut om det är som du säger.

Länka gärna direkt till sidan där du hittade informationen så blir det enklare för alla

Permalänk
Medlem

Vi blev inkopplade till BBB 10/1 innan vi hade fått startpaketet så vi ringe BBB och fick en temporär kod som vi körde med vanligt ADSL-modem på. Så det ska gå utan problem fast med maxhastigheter för ADSL.

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem

Ok. Gött attt det funkar fint. Nu när jag ändå frågar så kan jag ju passa på att även fråga vilket adsl2+-modem som ni tycker att jag bör lälja? Vilket som funkar stabilast och bäst å så för just telias adsl2+ 24/1.

Visa signatur

ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

står så här på telias sida:
http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=/privat.do

2. Vad händer om jag använder mitt ADSL-modem?
Om du använder ett modem som inte stödjer ADSL2+ - tekniken kommer du inte att kunna komma upp i höga hastigheter

Visa signatur

3.4GHz Intel Pentium, 1024Mb Ram, X800XT 256MB pci express, 500Gb hdd (7200rpm) sata, Audigy 2 ZS PCI med frontpanel och fjärrkontroll (Platinum), dvd 16x brännare, dvd läsare 16x, 17" flatscreen, 8Mbit Telia väntar på 24Mbit :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razia

Inte nog intellektuell för att stava rätt iaf

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent
Inte nog intellektuell för att stava rätt iaf

Vilket ord var felstavat?

Permalänk
Medlem
Citat: