Permalänk
Medlem

Trimma modem?!?!

Undrar om det går att trimma ett kabelmodem?
För vad jag förstår så är det kabelmodemet som är strypt till 0.5Mbits/s och hela fastigheten har typ 10Mbit/s tex. Eller är det så att det är tekniken som sätter gränsen? Är det någon som vet något om det här får han/hon gärna skriva några visa ord..

Tack på förhand/M@rcus

Permalänk

Nej, jag tror inte det går direkt. Fanns en massa guider om det förut, typ folk i andra länder.
Skulle det gå, skulle det nog vara större debatt om detta.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

nej, inget som du kan påverka. i vilket fall som helst så tillåter tekniken en högre hastighet..

en polare till mej som har ganska så längsam uppkoppling, hade ett par timar helt sjuk hastighet, mins inte exakt, men snabbt va det....
enda anledningen till det som jag kan se är att nån teckniker "råkat" göra nått fel i "stationen" (tagit bort alla spärrar?) och sen när misstaget upptäcktes "slagit på" spärrarna igen.

nån mer som hört något liknande? eller bara min polare som hittar på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elemental
nej, inget som du kan påverka. i vilket fall som helst så tillåter tekniken en högre hastighet..

en polare till mej som har ganska så längsam uppkoppling, hade ett par timar helt sjuk hastighet, mins inte exakt, men snabbt va det....
enda anledningen till det som jag kan se är att nån teckniker "råkat" göra nått fel i "stationen" (tagit bort alla spärrar?) och sen när misstaget upptäcktes "slagit på" spärrarna igen.

nån mer som hört något liknande? eller bara min polare som hittar på?

Jodå det händer, men tyvärr så fixas det rätt fort.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Så det är strypt till 0.5Mbit/s för att flera ska kunna få en bit av kakan..?!?!