Permalänk
Medlem

Koppla nätaggregat till fläktkontroll

jag har tänkt att köpa en Thermaltake Harkando 12 och koppla det till mitt nätagg. (noname)
jag var inne på Pc superstore och kollade med dom, det var de jag köpte nätagget hos, men de sa att det inte gick att koppla det nätagget till någon fläktkontroll.

Kan jag inte ta ut fläktkabeln ur nätagget och köra någon adapter eller något?
hur ska jag göra?

Nybörjaren.

Permalänk
Medlem

Tja,

Gjorde en sökning i forumet efter en annan grej och såg ditt inlägg.

Jag har plockat isär mitt nätaggregat och kopplat på en fläktkontroll till fläkten där. Man får dock klippa sladdarna eftersom att de (I alla fall min) kontakt var fastlödd med någon obehaglig massa) sitter fast. Det saknas dessutom en sladd i den fläkten och det skall vara den som återger en fyrkantsvåg (enligt utsago) som används för att läsa av rpm. Inget viktigt i sammanhanget.

Vad som kan vara vettigt att tänka på är att nätagget skall transportera ut inte bara sin egen värme, utan även annan överskottsvärme från andra komponenter. Det kan bli ganska varmt i lådan om inte värmen kommer ut.

Mvh

Nico

Permalänk
Medlem

Du förlorar ju nätaggets automatiska belastning/tempstyrda mjuka styrning av fläktens hastighet om du bara matar fläkten med en manuell styrning utifrån. Eller hade du tänkt ut någon specialkoppling? Det finns ju olika lösningar att både äta kakan o ha den kvar

I ett NorthQ 400W agg som jag tyckte lät lite för mycket så kopplade jag in en Zalman fanmate som tog matning från aggets automatstyrda last/temperaturberoende fläktmatning och kopplade därefter fläkten till fanmaten. En enkel lösning så att jag kan dra ner hastigheten på fläkten (samtidigt som jag hade noga koll på tempen!!!) och har fortfarande kvar automatstyrd hastighet beroende på hur hårt datorn körs.

Det finns ännu smartare lösningar också för att bygga om sitt agg till semi-passivt men jag vill egentligen inte alls rekomendera meckande i nätagget om man inte verkligen har erfarenhet av elektronik ihop med höga spänningar!

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Sant... Men jag antog att det satt en temperaturgivare i nätagget som skickar på mer ström till fläkten ifall det behövs.

Om jag drog ner fläktvarvet bara lite så borde agget kunna speeda upp om det skulle vara nödvändigt.
Att nämna innan jag jag gjorde det var just att slänga på en fläkt där fram på burken, och en där bak. Detta för att få värmen från övriga komponenter att gå igenom burken istället för att som innan, gå upp i nätagget och ut där.

Därför så förutsatte jag att det skulle funka att göra så.

Mvh

Nico