Permalänk
Melding Plague

Lågpris-Mac?

<font style="font-size: 10pt"><b>Lågpris-Mac?</b></font> <small class="small">onsdag 29 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.thinksecret.com/news/0412expo2.html" target="_blank" >Think Secret</a> rapporterar att Apple kanske ska släppa en SFF-dator i iMac-serien på Macworld Expo som börjar den 11 januari.
<br />
<br />Datorn, som gått under namnet Q88, kommer kosta cirka 3000 Svenska kronor och sägs innehålla en PowerPC G4-processor på 1,25 gigahertz, 256 megabyte minne, 40 till 80 gigabyte hårddisk samt en kombinerad CDRW/DVD-enhet. Den är enligt källor designad så att man antingen kan lägga den ner eller ha den stående.
<br />
<br />Q88 är förmodligen resultatet av Apples vilja att få ut hyfsat snabba men framför allt billiga datorer till de som charmats av MP3-spelaren iPod. Utseendet finns det ingen uppgift om, men troligen kommer Apple följa sin desgintrend med borstad aluminium eller liknande.
<br />
<br />Läs lite mer hos <a href="http://www.thinksecret.com/news/0412expo2.html" target="_blank" >Think Secret</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Knasen för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Ingår då alltså skärm, t-bord och mus?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Lite tråkig prestanda men den duger ju till många.
Problemet är väl att i alla fall jag tror att fel personer kommer köpa den här och bli besvikna. Men å andra sidan borde folk förstå att det är nåt med datorn (prestandan) som gör den så billig.

Permalänk
Medlem

Duger ju att surfa med och se på film mm i den stilen så åter ju som ett bra tillfälle att testa mac OSX. Lite sugen på en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Ingår då alltså skärm, t-bord och mus?

"Along with lowering costs by forgoing a display..."

Skärm ingår alltså inte. Troligen inte mus och t-bord heller. Tanken är att man ska plocka ihop de tillbehör man själv vill ha, många som köper denna har nog redan tillbehör från andra datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Lite tråkig prestanda men den duger ju till många.
Problemet är väl att i alla fall jag tror att fel personer kommer köpa den här och bli besvikna. Men å andra sidan borde folk förstå att det är nåt med datorn (prestandan) som gör den så billig.

Do not underestimate the power of the PowerPC G4 processor.
Läs lite benchmarks..

Kr^PacMan: Var så god

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

processorhastigheten är det väl inget större fel på med tanke vilken sorts dator det är, men det är nog lite väl lite minne tycker jag.

Permalänk
Medlem

Sen ska det väl även komma en nu Ipod mini. Inwarehouse har sålt ut alla sina demoex plus att dom inte har några i lager. Sen ryktas det även om en flash mp3spelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Do not underestimate the power of the PowerPC G4 processor.

Varför inte?

Sen vad fick dig att tro att det var processorn jag menade? Det är ju främst övrig prestanda som blir lidande.

Inte för att det är nåt fel med det men som sagt, tror att många av de som kommer lockas av priset blir besvikna på resten. Priset är ju rätt bra i alla fall.

Permalänk
Medlem

Intressant idé. Hoppas bara de inte skär ner för mycket på innehållet. 256MB RAM verkar lite för lite för att köra Mac OS X med mer än ett-två program samtidigt.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

kasta i 256MB till i den och jag hade inte varit svår alls på att köpa den..

mestadels för testa MacOSX och lite annat..

Permalänk
Medlem

Faktiskt ganska lockande att ha denna som skrivmaskinsdator och till surfning, film och mp3. Skönt att slippa ha gamingåbäket brummande igång så fort man ska göra annat än att spela. I med lite mer minne och sen är den i land.

EDIT: Fast med den svenska prissättningen kommer nog den här burken att hamna på 4000kr eller mer och då känns den inte som ett lika givet alternativ längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptolemy
processorhastigheten är det väl inget större fel på med tanke vilken sorts dator det är, men det är nog lite väl lite minne tycker jag.

Är inte helt hundra, men MacOS X är väl inte alls lika minneshungrigt som Windows XP?

Visserligen är det kanske fortfarande lite om man ska hålla på att spela spel och leka med photoshop.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk

Blir lätt ett köp av denna. Har redan en bärbar med liknande prestande (fast 768MB minne) och den duger till allt jag gör (dvs allt utan spel) så jag tror inte prestandan kommer sätta några gränser. Sen så ska folk inte heller tro att den kommer rulla på som en g5, föer det gör den inte, men för 3000:- är det jävligt mycket dator för pengarna, och känner jag apple rätt så kommer det bli något som man inte skämms över att sätta på skrivbordet.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

kluster ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Är inte helt hundra, men MacOS X är väl inte alls lika minneshungrigt som Windows XP?

Visserligen är det kanske fortfarande lite om man ska hålla på att spela spel och leka med photoshop.

Snarare tvärtom, OS X är ett rätt krävande operativsystem.
(Jag vill inte starta något krig nu, jag påstår inte att OS X är dåligt men det är krävande, i slutändan är det enbart ens subjektiva åsikt om operativsystemet som avgör vilket som är bäst).

Spel tror jag nog att grafikkortet sätter stopp för innan ramet, lär nog bli något integrerat kort.

Permalänk

Hade inte AMD ett liknande projekt på gång?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Burkskinka: Jo, en billig dator med modem för 3:dje världen typ.

Sen kan man ju inte direkt jämföra prossesor hastighet minnen mm. med ett windows system med amd eller intel. Vet ni tex. vad en p2:a har för spec.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd

Den har väl 2 stycken 295mhz processorer?

Geonode hette nog amds dator men den var riktad till 3dje världen.
Denna datorn kanse skulle passa som server? Kan man installera linux till mac?

Permalänk

Låter mkt intressant, blir priset kring 3000kr är det ett givet köp.

Zimon:
Ja, man kan installera Linux på en mac.

Permalänk
Medlem

Givet köp för mig. ett bra komplemt till min Powerbook på skrivbordet. Perferkt för att ha hemma till lite olika serverapps som jag har. Min OpenBSD gateway står först som alltid, men datorn kommer jag köpa såfort den kommer.
Behöver inte stationär dator just nu.

Permalänk
Avstängd

Edit: Konfigurerad med 512 MB RAM kan ju detta vara riktigt intressant.

Edit2: Läste artikeln och fick svar på min fråga.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

En iBook utan skärm, batteri och lite sådär?
…och med vanliga 3.5" diskar och combo?
Varför inte?
Låter väl användbart...

Hörde jag 'Kluster'

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Fan va nice..har varit sugen på en mac länge, främst för osx. Denna skulle vara perfekt för mig då jag bara surfar, kollar film och lyssnar musik på min dator. Tidigare har man knappt kunnat skrapa ihop pengar til en mac men nu börjar det att se ljust ut

Permalänk
Medlem

500$ kostar den, så det blir ju en 4200 sek med moms och så, sen brukar ju apple ta lite mer för sina grejer i sverige även utan moms. Klart lockande ändå, som många andra här så har jag också varit sugen på macosx, det verkar vara läge att testa det nu.

Permalänk
Medlem

skitsmart drag av apple. nu kommer asmånga köpa den för att testa os x. sen blir alla frälsta och fortsätter köra mac. "once you go mac you never go back". lätt att jag ska köpa mig en, min ibook börjar föråldras lite nu.

Permalänk
Medlem

Om detta är sant= Givet köp! I med en 512-sticka så knallar det på riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon

Denna datorn kanse skulle passa som server? Kan man installera linux till mac?

Varför installera Linux när OS X har BSD (UNIX) i grunden?