SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Ebay

Kan nån lära mig lite om hur det funkar? Tex om säljarna är Seriösa, hur man betalar, hur mkt frakt kostar osv, för jag har alltid trott att det är ett luren bedrägeri sida

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Medlem

Om säljarna är seriösa ser du på feedbacken. Har dom nästintill perfekt feedback så är det lugnt.

Betalar gör man lämpligtvis med kreditkort kopplat till paypal. Läs mer på www.paypal.com

Frakt står angivet på auktionerna. Om det inte gör det så maila säljaren för info.

Absolut ingen "luren bedrägeri sida (snyggt formulerat/särskrivet)" utan jag har handlat därifrån 60+ gånger utan problem.

Permalänk

Jag skulle rekommendera att endast betala med paypal. Blev lurad på runt $70 nyligen genom att betala med bidpay. Hade köpt ett demoband och säljaren skickade en hemmagjord kopia med kopierat omslag. Dessutom hade säljaren 400+ i feedback och 99.3% positiv feedback. Nu säger hon att hon skickat originalet men att det kommit bort i posten.

Några tips:
1. Betala endast med paypal
2. Köp inte av folk med låg feedback eller private feedback (detaljerna dolda), man kan se antalet men inte orsaken till köparens missnöje.
3. Läs det finstilta: fraktkostnader, försäkring, garanti, vad det är du köper egentligen.
4. Bjud inte innan de sista 30 sekundrarna på auktionen, gärna så nära slutet som möjligt, om du inte har en maxgräns för vad du vill betala.

Permalänk
Medlem

OKej..
Men varför är Paypal så bra? Är det som Payson eller vad heter, för på Payson då lägger du in pengarna hos dom, och sen så meddelar dom försäljaren om att dom har fått pengarna, sen skickar han varan till mig och sen när jag har fått varan så skickar jag ett Meddelande till Payson och han får sina pengar.. Funkar det på ett liknande sätt? Om det inte gör det förklara?

Brukar det bli strul med frakterna? Är det dyrt att frakta från USA?

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk

eBay äger paypal och paypal är det vanligaste och mest accepterade betalningssättet. Paypal ger dig någon slags försäkring så att du inte ska kunna bli blåst på dina pengar. Detaljerna får du läsa dig till själv.

Strul med frakten beror på vilket land det handlar om. Jag skickade 2 cdskivor till Mexico nyligen som kom bort. Köparen ville inte betala registrering/rekommendering av paketet och var schysst nog att inte ge mig skulden för att posten schabblat bort det. Alla mina andra 100+ affärer har gått bra fraktmässigt sätt.

USA har ganska humana priser på små paket jämfört med att skicka från Sverige men en del säljare tar hutlösa priser för att skicka hit. Det är upp till säljaren och du skall aldrig gå med på att frakten beräknas efter att auktionen är slut. Kräv alltid prisuppgift innan du bjuder. Kolla också så att de verkligen skickar till Sverige och inte bara vill sälja till USA.

Det går alltid att ställa frågor till köparen via ett anonymt formulär på auktionens sida.

Permalänk
Medlem

Okej, men hur fungerar Paypal då?

Visa signatur

Permalänk

Jag rekommenderar att du läser det på www.paypal.com

Permalänk
Medlem

Kika vidare i den redan existerande tråden:

Ebay + PayPal-FAQ kanske vore något?

Permalänk
Medlem

Ska strax registrera mig på Paypal, ska jag köpa tjänsten Premier Account`?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara om du vill kunna ta emot pengar ifrån folk med kreditkort.